در مقاله مزایای کارآفرینی به مزیت های کلی و مشترک فعالیت کارآفرینی اشاره کردم. در این مقاله به طور مشخص به بیان مزایای کسب و کار اینترنتی Internet Entrepreneurship Benefits می پردازم.
شاید تا همین چند سال قبل ، راه اندازی کسب و کار و از آن مهم تر بازاریابی و معرفی آن به دیگران، یک کار سخت، زمان بر و طاقت فرسایی بوده است. اما پیشرفت تکنولوژی و بستر فضای مجازی، نه تنها عرصه های نا محدودی را به روی کسانی که می خواهند فعالیت کارآفرینی خود را آغاز کنند گشوده است، بلکه ابزارهای بسیار کاربردی و کم هزینه ای را نیز برای بازاریابی در اختیار کارآفرینان قرار می دهد. به گفته دیگر خود هم هدف است و هم وسیله.
بنابراین فرصت بسیار خوبی ایجاد شده است تا بتوانیم با کمترین هزینه و ریسک و در کمترین زمان، کسب و کار مورد علاقه خود را راه اندازی کنیم و در آن موفق باشیم.
برای استفاده حداکثری از این فرصت به وجود آمده، ابتدا باید آن را خوب بشناسیم. اولین قدم برای شناخت فرصت های فضای مجازی، شناخت مزیت های راه اندازی کسب و کار در فضای مجازی است. بنابراین علاوه بر مزیت های کارآفرینی به طور عمومی ، کارآفرینی اینترنتی مزایای خاص خود را ارائه می دهد که در این مقاله به آنها اشاره می کنم.
برخلاف کسب و کارهای عادی و فیزیکی که به آنها آجر و ملات (Bricks and Mortar) نیز گفته می شود، راه اندازی کسب و کار اینترنتی (Click) زمان چندانی از شما نمی گیرد. در شرایط یکسان و پس از نهایی شدن طرح کسب و کار ، برای راه اندازی یک کسب و کار عادی شما ابتدا باید زمان زیادی را برای پیدا کردن فضای کاری مناسب اختصاص بدهید و سپس زمانی را برای تغییر دکوراسیون و چیدمان آن محل صرف کنید. باید لوازم اولیه ای را تهیه کنید و موارد بسیاری دیگر را اجرا کنید.
بنابراین نه تنها شروع به کار فرایندی زمان بر است، بلکه بعد از آن نیز زمان زیادی برای عملیاتی شدن کسب و کار تا رسیدن به فروش باید صرف کنید. در صورتی که می توانید کارآفرینی اینترنتی را از منزل خود آغاز کنید. همینطور می توانید دامنه و هاست خود را در چند دقیقه تهیه کنید. می توانید با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا، در عرض چند ساعت یک وبسایت اینترنتی با امکانات و ظاهری اختصاصی باب میل خود داشته باشید. بنابراین شما می توانید به سرعت ایده های خود را در چهارچوب کسب و کار اینترنتی به واقعیت تبدیل کنید.
علاوه بر اینها چرخه تولید محصولات نیز می تواند بسیار کوتاه تر باشد. شما با تولید محصولات الکترونیکی، مجازی و یا دانلودی (که زمان زیادی از شما نمی گیرند) و قرار دادن آن در سایت برای فروش می توانید فاصله ایده تا محصول ، محصول تا فروش و فروش تا درآمد را به کمترین زمان ممکن کاهش دهید.
برای بسیاری از مشاغل، مکان مناسب فعالیت باید حتماً دارای ویژگی های خاصی باشد. به عنوان مثال یک مغازه فروش البسه به احتمال زیاد در یک کوچه محلی شانس چندانی برای موفقیت ندارد (در شرایط عادی و بدون استفاده از ابزارهای بازاریابی اینترنتی)، چراکه افراد کمی از جلوی مغازه او گذر می کنند. بنابراین اگر صاحب آن کسب و کار بخواهید کار خود را ارتقاء دهد باید در مکانی پر تردد تر فضای کاری خود را شکل دهد. تهیه یک ملک تجاری (چه رهن و اجاره و چه خرید در مراحل بعدی) در این حالت بسیار گران قیمت خواهد بود. همچنین هزینه فراوانی برای تجهیز این مکان نیز باید صرف شود.
در مقابل شما می توانید با حداقل ۵ هزار تومان دامنه سایت خود را تهیه کنید (برای دامنه های با پسوند ir.) همینطور می توانید با قیمت های بسیار نازل (یا حتی رایگان برای شروع کار) هاست خود را اجاره کنید، می توانید با کمی تحقیق در اینترنت و مطالعه مطالب و دیدن فیلم های آموزشی رایگان، سایتتان را خودتان راه اندازی کنید ( بدون نیاز به دانش برنامه نویسی و با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا رایگان یا همان سایت سازها).
می توانید کارآفرینی در منزل را تجربه کنید. بنابراین نیاز ندارید برای تهیه لوازم هزینه کنید. می توانید به جای آنکه فضایی را آماده کنید تا مردم وارد آن شوند و از محصولات موجود خرید کنند، فضای مجازی را ایجاد کنید تا مشتریان با حضور در وبسایت اینترنتی شما خرید کنند و شما نیز سفارشهای آنها را برایشان ارسال کنید.
می توانید برای شروع به جای انباشت محصولات در یک ملک تجاری (که هزینه زیاد و چند جانبه برای شما دارد)، نمونه ای از آنها تهیه کنید و با تولید محتوای آموزشی و توضیحاتی جذاب در قالبهای مقاله، فیلم و فایل صوتی، آنها را در سایت خود نشر بدهید. سپس با انجام هر فروش، خودتان محصول را تهیه کنید و برای مشتری ارسال کنید. اینگونه ریسک و هزینه شروع کار بسیار پایین است. این کار را ادامه دهید تا قدرت مالی افزایش بیابد و محصولات را به صورت انبوه تهیه کنید. اگر خوب کار کنید، همین دامنه چند هزار تومانی، می تواند در آینده برابری قیمتی با املاک تجاری چند میلیارد تومانی داشته باشد.
یکی از مهمترین مزایای کسب و کار اینترنتی امکان استفاده فراوان از بازاریابی اینترنتی است. امروزه بازاریابی اینترنتی به عنوان ابزاری قدرتمند برای موفقیت کسب و کارها، فرصت های فراوانی را به آنها ارائه می دهد. این بخش به قدری مهم و جامع هست که می توانم مزایای آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنم.
استفاده از روش ها و ابزارهای بازاریابی اینترنتی در مقابل بازاریابی آفلاین بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. شما می توانید به صورت رایگان یا با چند ده هزار تومان فعالیت بازاریابی خود اعم از ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، تبلیغات لینکی ، تبلیغات کلیکی ، رپورتاژ آگهی و … را آغاز کنید. حتی می توانید از ابزار قدرتمند رسانه های اجتماعی موبایلی و وبسایتی تا حدود زیادی به صورت رایگان استفاده کنید.
در مقابل کوچکترین تبلیغات آفلاین اعم از چاپ تراکت ، تبلیغ در انواع روزنامه و مجلات و … می تواند هزینه های چندین برابری بازاریابی آنلاین داشته باشد. حال تبلیغات در رسانه های جمعی مانند رادیو و تلویزیون و شبکه های ماهواره ی جای خود را دارند.
شما در بازاریابی آفلاین نمی توانید به راحتی متوجه شوید که هزینه ای که برای هر تبلیغ انجام دادهاید، چه مقداری بازخورد برای شما ایجاد کرده است. تبلیغات شما چند بار بازدید شده اند. اثر گذاری خوبی داشته اند یا خیر. تنها ابزاری که دارید حدس و گمان خودتان است و مقداری اطلاعات پراکنده از بازخوردها.
اما با ابزارهای بازاریابی آنلاین می توانید به صورت دقیق مشاهده کنید که هر کدام از کمپین های بازاریابی شما چه بازخورد و اثری ایجاد کردهاند. چه افرادی از چه ورودیهایی به چه صفحاتی از سایت شما وارد شدهاند، به چه صفحات دیگری رفتهاند، چقدر زمان در سایت شما صرف کردند، کدام مطالب برایشان جذابیت بیشتری داشته است، روی چه لینکهایی کلیک کردهاند و …. این ارزیابیها به شما امکان می دهند که دائماً بتوانید فعالیت های بازاریابی خود را بهینه تر کنید. تمام این موارد و موارد بسیاری دیگر، به صورت رایگان، لحظه ای و کاملاً دقیق قابل گزارش گیری است.
شما در بازاریابی آفلاین تبلیغی را انجام می دهید، مثلاً بیلبوردی را سفارش می دهید یا در روزنامه مطلبی را چاپ می کنید. از آن به بعد دیگر کنترل و نظارتی چندانی ندارید که چه بازار هدفی آنها را مشاهده کنند. اما در بازاریابی دیجیتالی شما دقیقاً می توانید مشخص کنید که چه مطالبی را چه کسانی مشاهده کنند. به عنوان مثال برای ارسال ایمیل می توانید گروه های مختلفی از انواع مشتریان و افراد علاقه مند داشته باشید و برای هر نوع محصول یا خبر، ایمیلی را برای گروهی خاص ارسال کنید.
علاوه بر آن در بازاریابی آفلاین افراد هر لحظه ای ممکن است تبلیغات شما را بینید. در اکثریت مطلق موارد در لحظه دیدن تبلیغ هیچ نیازی به محصولات شما ندارند. زمانی که به محصولات شما نیاز داشته باشند نیز تبلیغ شما را فراموش کردهاند. خیلی به ندرت خلاف این اتفاق می افتد. بنابراین بخش بزرگی از بودجه بازاریابی شما به هدر رفته است. در مقابل شما با تولید محتوا مناسب، افرادی را که خودشان در همان لحظه مورد نیاز به دنبال مطلب خاصی می گردند جذب می کنید و می توانید محصولات یا خدمات خود را به آنها معرفی کنید.
امروزه میزان استفاده شرکت های بزرگ از بازاریابی اینترنتی از نسبت میزان بازاریابی آفلاین پیشی گرفته است. از جمله دلایل آن علاوه بر مقرون به صرفه بودن و قابل ارزیابی بودن و هوشمند بودن بهرهوری بالای بازاریابی اینترنتی است. استفاده از ابزارهای بازاریابی اینترنتی، بیشترین برگشت سرمایه را برای شرکتها به ارمغان دارد. به عنوان مثال طبق آماری که برای شرکت های آمریکایی ارائه شده، به طور متوسط برای هر دلاری که شرکت صرف ایمیل مارکتینگ می کند، بیت ۴۰ تا ۵۰ دلار فروش ایجاد می شود.
ساعات کار شما در کسب و کار های عادی محدود است. به تبع در زمانی که کاری انجام نمی دهید درآمدی نیز ندارید. اما داشتن یک کسب و کار اینترنتی پتانسیل فروش و درآمد نامحدود را به شما هدیه می دهد. در ساعتی از شبانه روز که هیچ کسب و کاری باز نیست، سایت شما می تواند فروش ایجاد کند. جالب است بدانید بیشترین آمار بازدید و خرید از سایتها و کسب و کارهای اینترنتی در ایران بین ۱۰ شب تا ۱ بامداد است.
می توانید روز بعد از خرید محصولات سفارش داده شده را ارسال نمایید. یا اینکه اگر محصولات مجازی و دانلودی برای فروش دارید دیگر حتی نیاز به این کار هم نیست.
در کسب و کارهای عادی زمان بسیاری به اجرای امور تکراری و اجتناب ناپذیر اختصاص داده می شود. به عنوان مثال صدور فاکتور فروش، راهنمایی مشتریان و برای هر مشتری یکبار به صورت کامل، پاسخ به سوالات متداول ، حسابداری و… . در مقابل در کسب و کار اینترنتی بسیاری از این موارد به صورت کاملاً خودکار توسط سایت شما انجام می شود. به عنوان مثال با عضویت هر نفر در سایت پیام خوش آمدگویی و هدیه ای برای او ارسال شود. بعد از عضویت شخص به طور منظم و در فواصل زمانی تعیین شده، ایمیلهایی با متون تعیین شده برای او ارسال شود، بعد از خرید می توانید فاکتورش را در لحظه در ایمیل خود دریافت کند و با پیامک از وضعیت آن آگاه شود. می توانید آموزشهایی را برای فرایند های خرید و پاسخ به سوالات متداول مشتریان در سایت قرار دهید و … . این امکانات هزینه های عملیاتی و اجرایی شما را در طول زمان بسیار پایین می آورند و زمان زیادی را برای شما آزاد می کنند.
با داشتن کسب و کار اینترنتی شما همواره به راحتی می توانید تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید. به عنوان مثال تکنولوژی که استفاده می کنید را تغییر دهید، ظاهر سایت خود را تغییر دهید، فرایندهای کسب و کار و بازاریابی را دائماً تغییر داده و بهبود دهید و … . اعمال این تغییرات در بسیاری از موارد مانع کسب درآمد شما نیز نمی شوند. شما می توانید تغییرات را به صورت آزمایشی بر روی یک دامنه دیگر یا لوکال هاست خود انجام دهید و پس از نهایی شدن، آنها را بر روی دامنه اصلی خود اعمال کنید.
اما در کسب و کارهای عادی، کوچکترین تغییرات برای شما بسیار هزینه بردار خواهند بود. تغییرات دکوراسیون، چیدمان محصولات و … می توانند بسیار زمان بر باشند و شما را نیز از کسب درآمد بازدارند. تغییر آدرس و محل کسب و کار نیز در بسیاری از موارد می تواند مصیبت بار باشد.
بنابراین شما انعطاف پذیری و چابکی لازم برای استفاده از فرصتها را نخواهید داشت و فعالیت های شما در یک چهارچوب مشخص محدود می شوند.
داشتن شبکه گسترده همکاران یکی از مزیت های رقابتی و عامل مهمی در پیشرفت هر کسب و کار است. ساخت ارتباط، حفظ و نگهداری و همین طور ارتقاء روابط شبکه همکاران فعالیتی اساسی است که باید در هر کسب و کار صورت بگیرید. این کار در کسب و کارهای اینترنتی با سهولت و محدوده عمل بیشتری انجام می شود. به عنوان مثال تعداد زیادی از سایت های همکاران می توانند به شما لینک بدهند و شما و مطالبتان را به مخاطبان خود معرفی کنند. می توانند محصولات شما را به صورت مجزا یا در قالب بسته های محصولات خود به فروش بگذارند. یا اینکه می توانند به صورت Affiliate marketing برای سایت شما بازدید کننده و مشتری ارسال کنند.
در این حالت بعد از ورود هر بازدید کننده ، اطلاعات آی پی او ذخیره شده و در صورت خرید آن شخص از شما حتی تا مدتها بعد، شما تشخیص می دهید که این مشتری از طریق چه سایتی اولین بار با شما آشنا شده است. بدین ترتیب می توانید به سایت معرف پورسانت بدهید و با تمام سایتهایی که شما را معرفی می کنند رابطه مالی دقیق داشته باشید. این کار انگیزه سایتها و کسب و کارهای اینترنتی دیگر را برای همکاری با شما افزایش می دهد. بدیهی است که انجام این نوع بازاریابی در کسب و کارهای عادی در این مقیاس غیر ممکن است.
در گذشته مردم راه جایگزینی برای خرید و انجام کارهای تجاری به صورت مستقیم و رو در رو نداشتند. با ظهور اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی، در یک دوره میانی و گذار، ابهام در استفاده از این تکنولوژی برای مردم وجود داشت. عده ای آن را امن نمی دانستند، خرید اینترنتی برای عده ای ترسناک و سخت بود، افراد بسیار به خرید اینترنتی اعتماد نداشتند، امکانات و زیر ساختهای لازم مانند درگاههای بانکی و … برای فروشگاه های اینترنتی بسیار محدود بودند و از همه مهم تر مردم خرید را به صورت فیزیکی دوست داشتند. فرایند خرید برای آنها علاوه بر تهیه محصول مورد نظر، تفریح، تعامل اجتماعی با دوستان، ورزش و پیاده روی، تنوع در برنامه زندگی و بسیار موارد دیگر به حساب می آمد.
اما امروز با نبود زمان به اندازه کافی؛ ترافیک شدید در شهرهای بزرگ برای رفت و آمد؛ نبود تنوع محصولات در تمامی شهرها؛ امکان مقایسه بسیار محدود محصولات در حالت حضور در مغاره ها؛ وجود امکانات، زیرساخت ها و تضمین های لازم برای اعتماد از صحت فرایند های خرید اینترنتی و بسیار موارد دیگر، اقبال مردم به خرید های اینترنتی را افزایش داده است. علاوه بر این گشت و گذار در فضای مجاری، خواندن نظرات دیگران، مقایسه راحت میان محصولات، دیدن سایتها و پیشنهادات متنوع و … فرایند خرید اینترنتی را برای بسیاری به فعالیتی لذت بخش تر از خرید به صورت عادی تبدیل کرده است. اگر در گذشته خرید اینترنتی لوکس بوده است، امروزه یک امر ضروری است. این تغییر روند می تواند تبدیل به یکی از مزایای کسب و کار اینترنتی باشد.
شما با کارآفرینی اینترنتی و مدیریت زمان صحیح، وقت آزاد زیادی در اختیار خواهید داشت. چرا که مجبور نخواهید بود هر روز برای رفتن به محل کار خود در خیابانها تردد کنید. زمانی را برای حاضر شدن برای رفتن به کار اختصاص نخواهید داد. از برخوردها و تعاملات زمان گیر و ناخواسته دور خواهید بود و از همه مهمتر خستگی برگشت از محل کار به خانه را در پایان روز نخواهید داشت. برای بسیاری هم ناراحتی از آنکه فردا و فرداها نیز باید این فرایند را تکرار کنند!
یک مثال ساده: اگر به طور متوسط روزانه ۲ ساعت در موارد بالا صرف شود، شما سالیانه حدود ۶۰۰ ساعت از مفیدترین ساعات خود را به هدر می دهید. در این ۶۰۰ ساعت می توانید زبان جدید بیاموزید، می توانید نواختن یک ساز موسیقی را فرا بگیرید، میتوانید حداقل ۱۰۰ کتاب بخوانید، می توانید ۳۰۰ فیلم عالی ببینید، می توانید ورزش کنید ، می توانید بیشتر در کنار خانواده و عزیزانتان باشید و از بودن با آنها لذت ببرید ، می توانید هر سال بر یک مهارت جدید مسلط شوید و بسیار کارهای دیگر که در شرایط عادی به علت کمبود نمی توانید انجام دهید.
به این ترتیب با استفاده صحیح از این زمانها می توانید هم در حرفه خود به یک شخص بدون رقیب تبدیل شوید و هم کیفیت زندگی خود را به شدت افزایش دهید.
امروزه یکی از اخبار ثابت مشکلات زیست محیطی و از جمله مهمترین آنها آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است. یکی از مزایای کسب و کار اینترنتی که شاید کمتر به چشم بیاید کمک به محیط زیست است. با کارآفرینی در منزل و اداره کسب و کار اینترنتی، نه تنها زمان و هزینه زیادی را در ترافیک از دست نمی دهید، بلکه با بزرگ اندیشی می توانید به کم کردن آلودگی هوا نیز کمک کنید.
یکی از بهترین مزایای کسب و کار اینترنتی این است که شما محدود و مجبور به اداره یک کسب و کار نخواهید بود. بعد از رشد کسب و کار اینترنتیتان، شما می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید و یا کسب و کارهای جدیدی راه اندازی کنید. برخی از دلایل این توانایی عبارتند از :
می توان گفت که مزایای کسب و کار اینترنتی بسیار فراوان و بیشتر از مطالب ذکر شده در این مقاله است. بنابراین اگر تا کنون اقدام به راه اندازی کسب و کار اینترنتی نکردهاید، می توانید با کمترین ریسک و هزینه و در سریعترین زمان ممکن این کار را انجام دهید و از تمام مزایای کسب و کار اینترنتی لذت ببرید. کارآفرینی اینترنتی به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به کارآفرین حرفه ای تبدیل شوید و رفتارها و کارکردهای کارآفرینانه را بروز دهید.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای مقاله مزایای کسب و کار اینترنتی چیست؟
با این مزایای کسب و کار اینترنتی موافقید؟ چقدر قابل حصول و واقعی هستند ؟ چه مزایای دیگری به نظر شما می رسد؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید ؟
انتشار مطلب ” مزایای کسب و کار اینترنتی ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.
5 Comments
چه نکات ارزنده ای را یادآور شدید. موفق باشید
با تشکر از لطف شما.
شما هم موفق باشید.
سلام بسیار ممنونم مطلب ارزنده ای بود با سپاس
سلام
توی بحث کسب و کارهای اینترنتی خیلی چیزها رو میشه گفت. اما خیلی از افرادی که وارد این حوزه میشن به این نکته اصلاً توجهی نمی کنن که اینترنت هر چه قدر هم که مزیت داشته باشد برای کسب درآمد باید صبر و حوصله ی زیادی داشته باشیم. اشخاص خیلی زیادی وارد این حوزه شدن ولی به خاطر نداشتن صبر و حوصله ی زیاد به راحتی کسب و کارشون و ول کردن و رفتن و همین باعث شده تا رقباشون روز به روز بزرگ و قوی تر بشن. این مورد خیلی خیلی مهم هست.
ممنون که توجه کردید
سلام خدمت شما جناب نورزوی.
کاملاً درست می فرمائید. ممنون که این نکته را یادآوری کردید 🙂
هر چیزی مانند بدن انسان، چرخه عمر محصول یا چرخه عم کسب و کار، یک دوره رشد سریع دارد. به نظر می رسد دوره رشد سریع کسب و کارهای اینترنتی گذشته ( مانند دوره رشد سریع فست فود و… ) بنابراین افرادی که الان وارد فضای کسب و کار اینترنتی می شوند نباید با چشم انداز موفقیت یک شبه شروع کنند، بلکه این یک فرآیند طولانی هست که مانند هر کسب و کار دیگری نیاز به تخصص، برنامه ریزی، تفکر، تلاش و ممارست دارد.
موفق و پیروز باشید.