” گام های کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید موفق کدامند و چه رویکردی ما را به موفقیت می رساند؟ ” این سوال زمانی برای شما پیش می آید که بدانید بعد از آمار گرسنگی جهانی ! یکی از بالاترین آمار و ارقامی که در سطح جهانی وجود دارد، انحلال و از بین رفتن کسب و کارهای جدید است.
امروزه با تغییرات سریع در محیط کسب و کار و رقابت شدید، شکست در کسب و کارها امری عادی شده است. کارآفرینانی که با هزار امید و انگیزه کسب و کار جدید خود را راه اندازی می کنند، زمان و انرژی فراوانی را برای آن صرف می کنند، ریسکها و سختی های زیادی را تحمل می کنند، اما در پایان به نتیجه ای که می خواهند نمی رسند. بنابراین آنها چندین سال زمان و میلیونها تومان سرمایه را از داست دادهاند.
این افراد می توانند افرادی بسیار باهوش، خلاق، با پشتکار و با استعدادی باشند که بسیاری از ویژگی های کارآفرینان موفق را دارند. اما به دلیل اشتباه در گام های کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید، تلاش آنها با شکست مواجه شده است.
بنابراین به منظور افزایش احتمال موفقیت و کاهش ریسک، در این مقاله ۷ گام کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید ِموفق ارائه شده است.
قدم اول برای کارآفرینی این است که بدانیم که آیا شخصیت و مهارت های لازم برای کارآفرین بودن را داریم؟ به صورت کلیشه ای همه مردم کارآفرینان را افرادی ریسک پذیر و با استقامت می دانند که خواب و خوراک را بر خود حرام کرده اند تا ثروتمند بشوند! اما آیا همه اش همین است؟ کارآفرین بودن کار هر کسی نیست. امکان دارد در همین قدم اول متوجه بشوید که این سبک زندگی مورد علاقه شما نیست. اما بهتر است همین الان متوجه بشوید نه زمانی که پول و کسب و کار خود را از دست داده اید.
شخصی که می خواهد کار آفرین موفقی باشد باید واجد ویژگی های شخصیتی و مهارت بسیار فراتر از موارد فوق باشد.
اصلیترین ویژگی های کارآفرینان موفق عبارتند از : آینده نگری و داشتن چشم انداز، مصمم بودن، تمرکز، خود انگیزشی، وقف و از خود گذشتگی، توانایی زندگی در ابهام ، توانایی کنترل و مدیریت شخصی، علاقه به یادگیری، استقلال، خلاقیت و نوآوری، عمل گرایی، نتیجه گرایی، ریسک پذیری و تحمل ابهام، انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، خوش بینی ، تهیه طرح شغلی، برنامه ریزی، استراتژی کسب و کار، مهارتهای فنی، مهارتهای مدیریتی، مذاکره، سیستم سازی، جذب سرمایه، مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مدیریت رابطه با مشتری، تعامل سازنده با دیگران و … .
در کنار خصایص و ویژگی های فردی جنبه های دیگر را نیز در نظر بگیرید. افراد نزدیک شما مانند همسر، دوستان و خانواده در این فرآیند در چه جایگاهی قرار دارند؟
برای مطالعه بیشتر می توانید یک جلسه فیلم آموزشی مربوط به دوره کارآفرینی اینترنتی را که در مورد مبانی کارآفرینی و ویژگی های کارآفرینان موفق است را با کلیک بر روی لینک ها به طور رایگان مشاهده بفرمایید.
اساس یک کسب و کار موفق فروش محصولات نیست، بلکه رفع نیاز مشتریان خود از طریق محصولاتی است که ارائه می دهد. هر چقدر این محصولات با کیفیت و شرایط بهتری باشند و بتوانند نیاز مشتریان را بهتر رفع کرده و به خواسته های آنان پاسخ دهند، مشتریان راضی بیشتری برای کسب و کار خلق شده، خرید های بیشتری صورت می گیرد و کسب و کار موفق تر می شود.
بنابراین برای راه اندازی کسب و کار جدید نباید یک دید درون به بیرون داشت. به این معنی که فکر کنیم بر اساس تخصص، علاقه و مهارت های خود یک محصول را خلق کنیم و بعد به بازار عرضه کنیم. بلکه کارآفرینان موفق دید بیرون به درون دارند. آنها با نگاه به بازار هدف ، نیازهای موجود مشتریان را شناسایی می کنند و سپس از طریق تولید محصولات و یا ارائه خدمات سعی در رفع هرچه بهتر آن نیازها دارند.
در غالب موارد مشتریان احتمالی حتی به درستی نمی دانند که نیازها و خواسته هایشان چیست. بنابراین کارآفرینان فوق موفق یک مرحله جلوتر رفته و به جای رفع نیاز های کشف شده موجود، به دنبال شناسایی و رفع نیازهای کشف نشده مشتریان احتمالی و گروه هدف بازار خود هستند.
کارآفرینان معمولاً می توانند با استفاده از مشاهده بازار، مطالعه ، مصاحبه و تحقیق این نیازها را مشخص کنند.
بعد از مشخص شدن نیاز، می توانید ایده های خود را مطرح کنید و آنها را در قالب محصولات و خدمات ارائه دهید. ایده های ناب معمولاً نتیجه اطلاعات تخصصی، مهارت و تجربه در یک زمینه خاص می باشند.
اشتباهی که اکثر کارآفرینان در این مرحله انجام می دهند این است که بلافاصله بعد از شناسایی نیاز و ایده پردازی، شروع به تولید محصولات و ارائه خدمات مرتبط می کنند. یادمان باشد که این ایده ها صرفاً فرضیه هستند و این فرضیهها باید قبل از هر اقدامی اثبات شوند.
بنابراین بعد از مشخص شدن ایده و قبل از مرحله اجرای کار، حتماً از درستی و صحت ایده های خود مطمئن باشید. می توانید با دیگران صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید، از مشاوره افراد متخصص بهره مند شوید، ایده خود را مقیاس کوچک اجرایی کنید و بازخورد آن را بگیرد و …
عامل موفقیت هر کسب و کار تکرار خرید مشتریانش است. به گفته برایان تریسی یک کسب و کار زمانی ثروتمند می شود که مشتریان خرید دوم به بعد خود را انجام دهند. با توجه به این موضوع عامل نوع و اندازه بازار هدف مورد توجه قرار می گیرد.
اندازه بازار هدف به معنی میزان پول تولید شده از فعالیت های اقتصادی در یک حوزه خاص در یک سال است. به عنوان مثال می توان به این خبر اشاره کرد که “معاون وزیر صنعت با اشاره به رونق کسب و کارهای اینترنتی در دو سال اخیر، گفت: سال گذشته (۱۳۹۴)، خرید و فروش اینترنتی در کشور با تراکنش مالی ۶۱ هزار میلیارد تومانی مواجه بود.” بنابراین می توان به بزرگی این بازار پی برد.
بازار هدفی که انتخاب می کنید باید توان پاسخ گویی به رشد و توسعه کسب و کار شما را داشته باشد. به عنوان مثال به نظر نمی آید که “ارائه خدمات آموزش موسیقی به خانم های بازنشسته از طریق سایت اینترنتی” بازاری با اندازه مناسب برای شما باشد!
نکته مهم دیگر روند رشد بازار است. ممکن است یک بازار اندازه بزرگی داشته باشد، اما با تغییر گرایش بازار، اندازه آن کوچک بشود و یا اندازه آن به نسبت سایر بازاراها کوچک بشود. بنابراین یک فرصت خوب، شناسایی بازارهای رو به رشد و شروع فعالیت کارآفرینی در آنهاست.
بنابراین تقسیم بندی بازار یا Segmentation یکی از اصلیترین راه کارهای موفقیت در هر کسب و کار هست.
در هر کسب و کار رقابت وجود دارد. حتی اگر بگویید که حوزه فعالیت شما بسیار ناب و خاص است و رقیبی در آن نیست، با اولین نشانه های موفقیت شما سر و کله رقبا پیدا می شود. بنابراین شما نیز برای حفظ موفقیت و جایگاه خود باید مزیت رقابتی داشته باشید. مزیت رقابتی همان دلیلی است که مشتریان از شما می خرند و نه از رقبای شما. مزیت رقابتی چیزی است که رقبای شما نمی تواند آن را کپی کنند و یا از شما بربایند.
به نظر بسیار کیفیت خوب محصولات و قیمت پایین مهمترین مزیت های رقابتی برای موفقیت کسب و کار هستند. به نظر من بدترین موضوعات برای تبدیل شدن به مزیت رقابتی همین دو مورد هستند. چراکه امروز کیفیت یک امر بدیهی است. اگر محصول شما کیفیت نداشته باشد مشتریان خود به خود شما را ترک می کنند، بنابراین ارائه خدمات با کیفیت وظیفه شما به عنوان کارآفرین است. از طرف دیگر کسانی که به خاطر قیمت پایین از شما خرید می کنند بلافاصله با دیدن قیمت های پایین تر توسط رقبا شما را رها کرده و به سوی آنها می روند.
اصلیترین مزیت های رقابتی که باعث ایجاد تمایز در کسب و کار شما می شوند عبارتند از:
اولین بودن در یک طبقه محصول، مالکیت بر یک خصوصیت ویژه، رهبری بازار، داشتن میراث، داشتن تخصص در بازار، نحوه ساخت محصول، جدید ترین بودن، چشمگیر بودن. این موارد در سطح استراتژی کسب و کار مطرح می شود.
در سطح محصولات نیز عواملی که باعث ایجاد تمایز می شوند عبارتند از:
شکل ظاهری، ویژگیهای خاص، شخصی سازی، دوام، کیفیت تطابق با آنچه وعده داده شده است، قابل اطمینان بودن، سبک و مدل، سهولت سفارش دهی، سهولت استفاده، سهولت نصب، آموزش مشتری، مشاوره مشتری، برخورد پرسنل، خدمات پس از فروش، تصویر، سمبل، آهنگ، تخفیف های ویژه، سطح پوشش دهی توزیع و …
به یاد داشته باشید که محصول را شما تولید می کند ولی برند و جایگاه شما در ذهن مشتری تولید می شود. این جایگاه شما در ذهن مشتری اصلی ترین دارایی شماست و این جایگاه از طریق تمایز شما به وجود می آید.
شما باید طرح کسب و کار خود را مشخص کنید. طرح کسب و کار یا Business Plan پاسخ به مجموعه مواردی است که جوانب مختلف کسب و کار شما را معرفی و توجیه می کند. یکی از اصلیترین جنبه های طرح کسب و کار ، مدل کسب و کار و روش کسب درآمد است. باید مشخص کنید که می خواهید از چه طریق محصولات و خدمات خود را به مشتری ارائه دهید؟ از چه طریق فروش و کسب درآمد می کنید؟ از چه طریق محصولاتتان را توزیع کرده و به دست مشتری می رسانید؟ در این میان شبکه همکاران شما چه نقشی در معرفی شما و فروش دارند؟ آیا به صورت کسب و کار اینترنتی فعالیت می کنید یا به صورت کسب و کارهای سنتی و فیزیکی و یا ترکیبی از این دو؟
نکته مهم این است که کسب و کار شما می تواند شامل صرفه جویی ناشی از مقیاس شود. به این معنی که با یک هزینه ثابت، شما بتوانید تعداد زیادی فروش انجام دهید. به عنوان مثال در یک رستوران صرفه جویی ناشی از مقیاس کم اتفاق می افتد. چرا که برای هر پرس غذا، مقداری مشخصی مواد اولیه، کار نیروی انسانی، شست شوی ظروف، مصرف انرژی و … انجام می شود. یا یک آرایشگر ساعات و توان کاری محدودی دارد. بنابراین با افزایش فروش در این کسب و کارها، نسبت هزینه های اولیه آنها خیلی کاهش پیدا نمی کند.
اما در مقابل در بسیاری از انواع کسب و کارهای اینترنتی ، شما می توانید با پرداخت یک هزینه اولیه و ثبت و راه اندازی سایت خود، از آن به بعد به صورت فزاینده ای فروش محتوا داشته باشید. بطوریکه افزایش فروش، به همان نسبت افزایش هزینه ها را برای شما در بر نداشته باشد.
چرا مشتری باید از شما خرید کند و نه از رقبای شما؟ قسمتی از پاسخ این سوال به همان داشتن مزیت رقابتی شما باز می گردد. پاسخ به این سوال نیازمند آگاهی از مجموعه ای از خدمات عالی است که به مشتریان خود ارائه می دهید.
از طرف دیگر منظور از “چرا ما؟” تیم کاری شماست. تیم کاری قدرتمند یکی از اصلیترین عوامل موفقیت در کسب و کارهاست.وجود تیم کاری قدرتمند فرصتها و پتانسیلهای بسیاری را تولید می کند و از طرف دیگر ظرفیتهای شما را به عنوان کارآفرین، مدیر و رهبر کسب و کار افزایش می دهد. به این صورت که شما زمان بیشتری برای انجام مهمترین امور هر کسب و کار یعنی بازاریابی و نوآوری و خلق مزیت های رقابتی در اختیار دارید.
در مقاله کارآفرین محتاط به این موضوع اشاره کردم که با توجه به شرایط فعلی اجتماعی و اقتصادی کشور تا جای ممکن از شراکت با دیگران به خصوص در ابتدای کار پرهیز کنید. این موضوع منافاتی با داشتن تیم قدرتمند ندارد چراکه شما می توانید یک تیم کاری قدرتمند را از طریق استخدام اشخاص صحیح، تنظیم قراردادهای هوشمند مبتنی بر رویکرد برد-برد و ایجاد محیطی مناسب پرورش و توسعه بدهید. شما نباید برای موفقیت الزاماً با تیم خود شریک (به معنی حقوقی کلمه) شوید.
امروزه پارادایم های کسب و کار در حال تغییر است و هر تغییر و تحولی فرصتهای فراوانی را با خود به همراه دارد. شما نیز می توانید با استفاده هوشمندانه از این فرصت ها کسب و کار موفق خود را راه اندازی کنید.
امروزه، با رشد تکنولوژی، گسترش ارتباطات و … کارآفرینی مزیت های فراوانی را ارائه می دهد. شما به آسانی و با کمترین هزینه می توانید کسب و کار جدید خود را راه اندازی کنید. راه اندازی کسب و کار اینترنتی فرصتها و قابلیت های بی شماری را به شما می دهند که شاید تا همین ده سال گذشته تصور آن غیر ممکن بود. می توانید بسیاری از این مزایا را با کلیک بر روی لینکهای بالا مطالعه بفرمایید.
در هر صورت همانطور که گفته می شود مناسبترین زمان برای کاشت درخت بیست سال قبل بود، بعد از آن بهترین زمان امروز است. امیدوارم شروع به کار کنید و در آن موفق باشید.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
آیا شما نیز کارآفرین هستید و کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید؟ کدام یک از این مراحل و موارد را رعایت کرده اید؟
می توانید کسب و کار خود را با ذکر لینک در نظرات معرفی کنید.
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید ?
انتشار مطلب ” گام های کارآفرینی – مراحل راه اندازی کسب و کار جدید ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.