استراتژی کسب و کار چیست؟ تمایز در کسب و کار چگونه خلق می شود؟ | علی خادم الرضا مولف، مدرس و مشاوره کارآفرینی و توسعه کسب و کار | DBA کارآفرینی دانشگاه تهران

استراتژی کسب و کار چیست؟ تمایز در کسب و کار

استراتژی کسب و کار چیست؟

تمایز در کسب و کار

استراتژی به معنی استفاده از منابع محدود، با بهره ­گیری از فرصت­ های موجود در محیط کسب و کار است، به گونه ­ای که بتوانیم برای خود مزیت رقابتی بوجود بیاوریم و از این طریق به تمایز در کسب و کار خود برسیم. بنابراین به منظور موفقیت در کسب و کار باید استراتژی­ های صحیحی تعیین کنیم تا بتوانیم ابتدا بقاء و سپس توسعه خود را تضمین کنیم.

اما استراتژی­ های کسب و کار چه هستند؟ مهمترین آنها کدام هستند؟ و ما چه گونه می­ توانیم از آن­ها در کسب و کار خود استفاده کنیم؟

آقای مایکل پورتر[۱] یکی از بزرگترین نظریه ­پردازان در زمینه مدیریت و مباحث استراتژیک است. ایشان از سه استراتژی عمومی[۲] نام می ­برند که می­ تواند برای تمامی کسب و کارها قابل استفاده باشند. هر کدام از ما به اقتضای کسب و کاری که داریم می­ توانیم از هر یک از این استراتژی­ ها استفاده کنیم، البته نباید از هر سه استراتژی به طور همزمان استفاده نمود.

این سه استراتژی عمومی کسب و کار  عبارتند از :

اولین استراتژی کسب و کار : تمایز در کسب و کار

می ­توانم بگویم که مهمترین استراتژی همین تمایز است. ما باید بتوانیم از طریق خلق تمایز در کسب و کار ، خودمان را حفظ کرده و از رقبا جدا شویم. اما تمایز چیست و چه ویژگی ­هایی دارد؟

در تعریف استراتژی بیان کردم که در نهایت، استراتژی منجر به خلق مزیت رقابتی می­ شود و آن مزیت رقابتی خود باید تمایز در کسب و کار به وجود بیاورد. به این ترتیب هر چه مزایای رقابتی ارزنده ­تری به مشتریان ارائه دهیم، در ذهن آنها خود را متمایزتر و برجسته­ تر می­ کنیم.

می­ دانیم که امروزه شلوغی و هرج و مرج بسیاری در سطح جهان وجود دارد، اطلاعات هر لحظه بیشتر می­ شود. گزینه­ های انتخاب دائماً افزایش می­ یابند. مارک­ها و برندهای مختلفی وجود دارند و هر روز به آن­ها اضافه می­ شود. مردم دل مشغولیات متنوعی دارند و از طریق رسانه­ های گوناگون در هر حال مورد تهاجم پیام­ های مختلف هستند. در نتیجه حواس و تمرکزشان بر روی امور مختلف کم­تر شده است.

آنها نمی ­توانند به برندهای مختلف فکر کنند. به طور کلی در هر زمینه­ تنها می ­توانند یک یا دو برند را به خاطر بسپارند، طوری که در مواقع مورد نیاز بتوانند از آن استفاده کنند. آقای جک ترات[۶] نویسنده و محقق بزرگ در زمینه بازاریابی است. ایشان بر اساس آزمایشات مختلفی که انجام داده است بیان می­ کند که یک فرد معمولی در حالت­ های مختلف می ­تواند نهایتاً هفت برند را به خاطر بسپارد. به طور عادی گزینه­ های اول و دوم بیش از ۹۰ درصد توجه و تمرکز اشخاص را به خود جلب می­ کنند. در نتیجه بسیار مهم است که کسب و کار ما در ذهن مردم در جایگاه اول و دوم قرار بگیرد.

تنها راهی که سبب می­ شود در این جایگاه ­ها قرار بگیریم این است که در زمینه­ ای یا خصوصیتی از میان رقبایمان متمایز شویم. اما چه مواردی کمک می­ کنند تا کسب و کارمان را متمایز کنیم. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به مواردی اشاره کنم که بر خلاف تفکر اشتباه بسیاری از صاحبان کسب و کارها، عامل ایجاد تمایز در کسب و کار نیستند.

چه مواردی عامل ایجاد کننده تمایز نیستند؟

لطفا وارد سایت شوید

جهت مشاهده ادامه محتوا باید عضویت کوانتمی داشته باشید

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید