نام کسب و کار مناسب و خوب نخستین پایه در برندسازی است. همان طور که در قسمت تعریف کسب و کار اشاره کردم، می توان گفت که هدف نهایی تمام فعالیت های یک کسب و کار خلق یک برند قوی و متمایز است. درنتیجه داشتن برند قدرتمند است که تعداد فروش ها، تعداد مشتریان، میزان فروش و … افزایش پیدا می کند و کسب و کارها به منافع مورد نظر خود دست می یابند.
البته در اینجا منظور از نام، نام تجاری است. کسب و کارها در قالب شرکت، نام حقوقی خود را ثبت می کنند؛ نام هایی که از سه یا چهار قسمت با اسامی عام و عموماً بدون معنی خاص تشکیل شده اند. ارقام گستران پیشرو توس!
در مقابل نام حقوقی، نام تجاری ثبت شده برای شرکت ها، کالاها و خدمات وجود دارد که قابلیت به خاطر سپاری و ارتباط سازی دارد. نام تجاری بعد از ثبت نام حقوقی برای شرکت ها قابل ثبت است. در صورت انتخاب نام مناسب و همین طور فعالیت کارآمد و اثربخش کسب و کار، نام تجاری قابلیت تبدیل شدن به برند قدرتمند را دارد.
اما یک نام خوب کسب و کار را چگونه میتوان خلق کرد؟ آیا راه و روش تدوین شده ای برای آن وجود دارد. واقعیت این است که برخلاف آنچه عموم تصور می کنند، می توان دسته بندی های مشخصی برای نام های موفق تجاری در نظر گرفت. این دسته بندی ها نیز می توانند مبنا و معیاری مناسب برای یافتن نام های موفق جدید برای کسب و کارها باشند.
بنابراین در اینجا پیشنهادهایی ارائه می کنم که از طریق آن ها می توانیم نام های خوب و مناسبی برای کسب کارهای خود انتخاب کنیم. نام هایی که می توانند پایه هایی استوار برای تمایز، برندسازی آینده، دامنه های سایت های اینترنتی موفق و به یادماندنی باشند.
در دنیای شلوغ امروزی نام های عادی جایی در ذهن مخاطبان باز نمی کنند. پس خوب است که از همین ابتدا به دنبال نام های غیر عادی و غیر معمول باشیم. نام های غیرمعمول به علت جلب توجه اولیه ای که دارند، به سرعت راه خود را در ذهن مردم باز می کنند. به خصوص در مورد کسب و کارهای اینترنتی اینگونه نام گذاری های بسیار باب شده است. شاید مشهورترین آن ها گوگل باشد. نامی که حتی در ابتدا بهصورت اشتباه و با غلط املایی نوشته شد. اما به موجب خاص بودن (و البته فعالیت قدرتمند شرکت) امروزه نه تنها به یک نام، بلکه به یک فعل در زبان انگلیسی به معنی جستجوی کردن در اینترنت تبدیل شده است.
از نام هایی که همه جا دیده می شوند دوری کنید. نامی را خلق کنید، از نامی که استفاده نشده است استفاده کنید، نامی پیدا کنید که با کسب و کار شما هم خوانی داشته و مخصوص آن باشد.
به عنوان مثال نام پاسارگاد با وجود معنی و زیبایی فراوان، در هزاران کسب و کار از بانک گرفته تا سوپر مارکت و مشاور املاک استفاده شده است. بنابراین در حوزه کسب و کار به یک اسم عام تبدیل شده است.
همچنین اضافه یا حذف کردن یکسری پسوند و پیشوند نمی تواند برای نام کسب و کار ما تمایز به وجود بیاورد. باید فراتر از این ها بیاندیشیم.
منظور از معنی می تواند چند جنبه داشته باشد. اینکه خود نام معنی خاص و ویژه ای داشته باشد. اینکه این نام مشخص با نوع فعالیت کسب و کار ما همخوانی داشته باشد. یا اینکه نشان دهنده ارزش های بنیادین یا علایق کسب و کار و … باشد.
نامی را انتخاب کنید که بتواند احساس مشخصی در ذهن مردم ایجاد کند. این احساس باید مثبت باشد و تمام مردم حس مشترکی درباره آن داشته باشند، نه اینکه هر شخص برداشت خود را داشته باشد.
نباید به دنبال نام های بی هویت و عام بروید. به علت اینکه این نام ها در همه جا به کاربرده می شوند معنی خود را از دست داده و در نتیجه نمی توانند برای کسب و کار تمایز ایجاد کنند.
بهترین راهکار ممکن استفاده از نام خاص و متمایزی است که بتوانید بر آن مالکیت داشته باشید. به این ترتیب است که مردم با شنیدن آن نام به یاد شما، کسب و کارتان و ویژگی های منحصر به فرد آن بیافتند. این مورد دقیقاً مانند عامل مالکیت خصوصیت ویژه بحث در تمایز کسب و کار است. اگر بتوانیم خود را مالک نامی خاص کنیم از بسیاری از جنگ های تبلیغاتی و پرداخت هزینه های اضافی برای برندسازی رها می شویم.
حتی در زبان انگلیسی هم جز در موارد خاص و برای شرکت های قدیمی مانند IBM یا BMW و … استفاده از این مورد توصیه نمی شود. زبان فارسی که جای خود دارد. فرض کنید نام کسب و کار شما ث.ظ.گ.ع باشد. حتماً با این نام تمام مزیت های رقابتی را درو می کنید!
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
نام کسب و کار شما چیست؟ آیا برای انتخاب نام کسب و کار خود از موارد استفاده کرده اید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید؟
انتشار مطلب ” انتخاب نام کسب و کار ” با ذکر منبع بلامانع است.