انواع استراتژی ها در سطح سازمان - یک سازمان می­ تواند از ۱۳ (سیزده) نوع استراتژی استفاده کند | علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی و توسعه کسب و کار

انواع استراتژی ها در سطح سازمان

انواع استراتژی ها در سطح سازمان

یک سازمان می­ تواند از ۱۳ (سیزده) انوع استراتژی استفاده کند:

انواع استراتژی ها در سازمان

۱- استراتژی یکپارچگی عمومی به بالا:

شرکت با خریدن شرکت های پخش یا خرده فروشی می کوشد بر میزان کنترل خود بر بازار و توزیع بیافزاید.

۲- استراتژی یکپارچگی عمودی به پایین:

در اجرای این استراتژی شرکت بر میزان مالکیت خود بر شرکت های عرضه کننده مواد اولیه می­افزاید، این استراتژی بیشتر زمانی نیاز است که شرکت به عرضه کنندگان اعتماد (قیمت یا مقدار) نداشته باشد.

۳- استراتژی یکپارچگی افقی:

شرکت می کوشد شرکت های رقیب را به مالکیت خود در آورد و یا با ادغام و یا خریدن شرکت های رقیب بر میزان کنترل خود بربازار بیافزاید. در این جا مهم ترین بحث، استفاده از پدیده صرفه جویی به مقیاس است.

۴- استراتژی رسوخ در بازار:

شرکت با این استراتژی خواهد کوشید از مجرای تلاش های بازاریابی سهم بازار محصولات و خدمات کنونی خود را افزایش دهد.

۵- استراتژی توسعه بازار:

منظور عرضه خدمات یا محصولات به مناطق جغرافیایی جدید است در این میان ، توسعه بازار بین الملل بسیار مهمتر است.

۶- استراتژی توسعه محصول:

شرکت خواهد توانست از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی بر میزان فروش بیفزاید.

۷- استراتژی تنوع همگون:

مقصود آن است که شرکت بکوشد محصولات و خدماتی مرتبط با سایر محصولات و خدمات فعلی خود ارائه نماید.

۸- استراتژی تنوع افقی:

مقصود این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط به محصولات و خدمات فعلی بیافزاید و به مشتریان کنونی خود عرضه کند.

۹- استراتژی تنوع ناهمگون:

مقصود این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط (نسبت به محصولات و خدمات اصلی خود) به (کل) بازار عرضه کند.

۱۰- استراتژی مشارکت:

در اجرای این استراتژی دو یا چند شرکت یک شرکت تضامنی موقت یا کنسرسیوم داده و از فرصت به دست آمده مشترکاً بهره برداری می کنند و یا هدفی را تحقق می دهند. این استراتژی، یک نوع استراتژی تدافعی تعاونی است ، زیرا در آن شرکت به تنهایی اجرای یک هدف را به عهده نمی­ گیرد.

۱۱- استراتژی کاهش:

سازمان با کاهش گروه بندی جدید در دارایی ها و هزینه ­ها میزان دارایی و یا فعالیت خود را کاهش خواهد داد، هدف سازمان از این استراتژی حرکت به سمت تخصصی شدن است.

۱۲- استراتژی واگذاری:

فروش یک واحد مستقل یا بخشی از سازمان برای سرمایه­ گذاری خاص یا خرید شرکت های دیگر است .

۱۳- استراتژی انحلال:

فروش تمام دارایی ها به ارزش واقعی را انحلال می نامند. انحلال نوعی شکست بوده و از نظر عاطفی می ­تواند استراتژی بسیار مشکلی به حساب آید.

همچنین این استراتژی ها می توانند در سه دسته بزرگ تر با عنوان های استراتژی های رشد، استراتژی های ثبات و استراتژی های کاهش قرار بگیرند. در شکل زیر می توانید این تقسیم بندی را مشاهده بفرمائید.

انواع استراتژی ها در سطح سازمان - یک سازمان می­ تواند از 13 (سیزده) نوع استراتژی استفاده کند | علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی و توسعه کسب و کار

انواع استراتژی ها در سطح سازمان و تقسیم بندی آنها

برگرفته از سند برنامه استراتژیک واحد تحقیق و توسعه سازمان اتکا

تهیه و تدوین: علی خادم الرضا

انتشار مطلب انواع استراتژی ها در سطح سازمان با ذکر منع بلامانع است.

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید