تعریف بازاریابی بازاریابی چیست تقسیم بندی بازار پیام بازاریابی استراتژی تولید محتوا رسانه بازاریابی علی خادم الرضا مدرس، مولف و مشاور کارآفرینی و کسب و کار

تعریف بازاریابی | بازاریابی چیست؟ | تقسیم بندی بازار

تعریف بازاریابی | بازاریابی چیست ؟

تقسیم بندی بازار

بازاریابی و نوآوری از مهمترین وظایف مدیریت هستند، این گفته پیتر دراکر پدر علم مدیریت است. چرا که یکی از اصلی ترین اهداف کسب و کار ، خلق مشتری است. نتیجه مستقیم فعالیت­ های بازاریابی و نوآوری نیز همین است، مابقی فعالیت ها در کسب و کارها صرفاً هزینه بردار هستند. درست است که این فعالیت ها زیر ساخت ها را آماده می کنند، اما در نهایت خودشان نمی توانند به تنهایی باعث ایجاد سود شوند.

بنابراین بازاریابی فقط قسمتی از کسب و کار نیست، بلکه بازاریابی مترادف با کل کسب و کار است و باید به این دید به آن نگاه شود.

به طور کلی فرآیند بازاریابی کسب و کار را می توان به دو دسته عمده تقسیم کرد:

بازاریابی قبل خرید: که به وسیله آن آگاهی و کنجکاوی ایجاد می کنیم، محصولات را معرفی کرده و مشتریان را خلق می کنیم و …

بازاریابی بعد از خرید: که به وسیله آن با مشتریان در تعامل و ارتباط هستیم، مشتری را به خرید مجدد محصولات بیشتر و گران­تر ترغیب می کنیم، جایگاه برند خود را مستحکم می کنیم و …

تعاریف مختلفی از بازاریابی ذکر شده است، به عنوان مثال “بازاریابی به ایجاد بازار تمرکز دارد، نه بر گرفتن سهم از بازار”. بدین معنا که بازار محدود نیست. بنابراین لازم نیست که حتماً سهمی را از بازار رقبا کسب کنیم. بلکه هدف اصلی بازاریابی این است که بتوانیم با تولید محصولاتی نوآورانه نیازهایی را رفع کنیم که تا به حال به آن پاسخ داده نشده است و در نتیجه برای کسب و کار خود بازار جدیدی را خلق کنیم.

تعریف دیگر این است که “بازاریابی همان تمایز است. بدین معنا که اگر کسب و کاری تمایز نداشته باشد، در نهایت محکوم به نابودی است.

تعریف دیگر از بازاریابی این است که “هر کاری که باعث بالا رفتن ارزش کالا می شود بازاریابی نام دارد”. البته منظور از ارزش صرفاً قیمت محصول نیست، بلکه ارزش می تواند شامل موارد زیادی مانند کارکردهای خدماتی، ارزش های ذهنی، ارزش های درک شده توسط مشتری، ارزش برند، جدید بودن، متمایز بودن، قابل اطمینان بودن و … باشد.

آقای سِرجیو زیمِن مدیر بازاریابی پیشین کوکاکولا می گویند کار بازاریابی فروش محصولات و خدمات بیشتر در دفعات بیشتر و با قیمت بالاتر است.

گفته می شود کسب و کارها از زمانی ثروتمند می شوند که خریداران (شخصی که یک بار و به هر علتی خریدی را از ما انجام می دهد) تبدیل به مشتری (کسی که خریدهای مکرر از کسب و کار ما انجام می دهد و در ارتباط و تعامل با کسب و کار ماست) شده و خریدهای دوم به بعد خود را انجام دهند. بنابراین طبق این تعریف این موضوع نشان دهنده موفقیت برنامه بازاریابی کسب و کار ماست.

منظور از قیمت بالاتر این نیست که پس از شناخته شد در بازار قیمت محصولا مان را دائماً بالا ببریم، بلکه این است که مشتریان پس از اعتماد به کسب و کار ما و انجام خریدهای مکرر به سمت محصولات و خدمات اختصاص ­تر ما هدایت شده و از آنها استفاده کنند.

آقای فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) که به عنوان پدر بازاریابی شناخته می شود تعریفی از بازاریابی دارد که عبارتند است “خلق و انتقال ارزش به بازار هدف در مقابل دریافت سود”.

اما نهایتاً اگر بخواهم تعریفی ساده و کاربردی از بازاریابی برایتان ارائه دهم به این صورت است که:

بازرایابی رساندن پیام مناسب، از طریق رسانه مناسب، به مخاطب مناسب به منظور خلق ارزش است.

تعریف بازاریابی بازاریابی چیست تقسیم بندی بازار پیام بازاریابی استراتژی تولید محتوا رسانه بازاریابی علی خادم الرضا مدرس، مولف و مشاور کارآفرینی و کسب و کار

 

لطفا وارد سایت شوید

جهت مشاهده ادامه محتوا باید عضویت کوانتمی داشته باشید

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید