مدل کسب و کار چهارچوب مفهومی است که در سه دهه گذشته بسیار مطرح شده است. با افزایش رقابت، گسترش تکنولوژی، تغییرات اجتماعی و جمعیتی، استفاده همگانی از اینترنت، تغییرات در خواسته ها و نیازهای مردم و … کسب و کار ها دیگر نمی توانند در چهارچوب های قبلی خود به فعالیت ادامه دهند.
بنابراین برای آنکه کسب و کارها بتوانند حوزه های جدیدی را هدف بگیریند، باید نگاه جدیدی را نیز به نحوه فعالیت و ارائه خدمات خود داشته باشند.
دیگر دوران طرح های خشک و منطقی کسب و کار گذشته است. امروزه در دنیای کسب و کار با توجه به تمام تغییرات محیطی، نیاز به نگاهی جذاب تر و سریع تر به موضوعات داریم. از اینجاست که تمایل به مدل های کسب و کار افزایش پیدا می کند.
در درس مدل کسب و کار که برای دوره های MBA تدریس می کنم، نیز به این موضوعات جدید می پردازم.
در این نوشته، فایل صوتی قسمت اول از درس مدل کسب و کار آورده شده است.
حجم فایل MP3 معادل ۸MB و مدت زمان آن ۲۷ دقیقه است.