نوشتن برنامه زمانی روزانه در شب قبل باعث می شود که شب هنگام خواب، ضمیر ناخودآگاه شما درگیر مسئله شود و زمانی که شما در حال استراحت هستید بهترین راه حلها را برای انجام امور پیدا کند. بدین ترتیب کارایی شما در روز کاریتان بسیار افزایش مییابد.
همین طور داشتن برنامه مشخص از قبل، برای هر بازه زمانی بلند مدت تر، به شما کمک میکند تا بتوانید فعالیت های کوتاه مدت تر خود را هم راستا با این برنامههای بلند مدت تنظیم کنید و از اتلاف وقت و انرژی خود و دوباره کاری یا کم کاری جلوگیری نمایید.
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه : Past Time
این قانون میگوید که هیچ موقع وقت زمان کافی برای انجام کارها وجود ندارد، اما همیشه زمان برای انجام مهمترین کارها وجود دارد.
البته این قانون یک تبصره هم دارد که میگوید برای اکثریت مردم این مهمترین کارها نیز همیشه در آخرین لحظات ممکن انجام می شود. این امر نیز موجب می شود که اضطراب افزایش پیدا کند، اشتباهات زیاد شود و دوباره کاری اتفاق بیفتد.
شما از این قانون به نفع خود استفاده کنید. همیشه در اولویت بندی کارها، مهمترینها موارد را انتخاب کنید و برای اجرای آن از همان ابتدا زمان منطقی برآورد کرده و به آن پایبند باشید. اگر این برنامه زمانی نیاز به اصلاح داشت آن را اصلاح کنید اما همچنان به آن پایبند بمانید.
در حوزه مدیریت زمان مهمترین سوالاتی که همواره خودتان باید از خودتان بپرسید عبارتند از:
پاسخ به این سوالات، همواره شما را در مسیر اجرای صحیح برنامه مدیریت زمان تان نگاه می دارد. به این ترتیب شما همان میزان گذشته کار می کنید، اما همیشه مهمترین و ارزشمندترین کارها را انجام میدهید.
تحقیقاتی که انجام شده نشان داده است که فهرست کارهای روزانه موفقترین اشخاص و مدیران از شش مورد تجاوز نمی کند. نوشتن فهرست کاری بلند و طولانی به معنی انجام ندادن آنهاست و این کار اثر بدی بر روحیه شخص می گذارد.
بنابراین با وسوسه انجام کارهای بیشتر و نوشتن فهرست بزرگتر مقابله کنید. سعی کنید برای برنامه کاری هر روز تنها مهمترین کارها را انتخاب کنید تا بتوانید آنها را به انجام برسانید.
برایان تریسی، نویسنده و مشاور بینالمللی در حوزه موفقیت فردی و شغلی این قانون را مطرح کرده است. در هر حوزه ای که فعالیت میکنید و از میان تمامی کارهایی که انجام میدهید، سه فعالیت کلیدی وجود دارد که بیش از نود درصد ارزش کاری شما را تولید میکند. آن سه فعالیت را مشخص کنید، زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهید و روی آنها تمرکز کنید. سعی کنید مابقی کارها را تا حد ممکن به تعویق بیندازید، به دیگران واگذار نمایید یا اصلاً انجام ندهید!
راز موفقترین افراد در مدیریت زمان اینست که همیشه بر روی انجام وظایف تمرکز میکنند نه بر میزان زمان که باید صرف آن کارها شود. از طرفی برای آنکه بتوانند در این کار موفق باشند، همیشه مهمترین مسائل را انتخاب میکنند و مشغول انجام آنها میشوند.
در مدیریت زمان اشخاص متوسط، آنها روی بیشترین کارها تمرکز می کنند، به همین خاطر استرس زیادتری متحمل میشوند، خستهتر میشوند و فرصتی برای تفکر ندارند. تبدیل به یک ماشین می شوند و در نتیجه کمترین دستاورد را دارند. در مقابل اشخاص موفق روی کارهای کمتر اما مهمتر تمرکز میکنند. در نتیجه وقت بیشتری برای فکر کردن دارند، استرس کمتر دارند، آزادی و تفریح بیشتری دارند و به همین خاطر همیشه نتایج بهتری بدست میآورند.
آلبرت انیشتین گفته است که راه حل مشکل در همان سطحی که مشکل به وجود آمده است نمی باشد. برای پیدا کردن راه حل باید یک سطح عمیق تر شد. رخ دادن اشتباهات یکی از بدیهایت انجام کارهاست. کسی که کاری نمی کند اشتباهی نمی کند. به همین ترتیب اشخاص موفق کسانی هستند که تعداد اشتباهاتشان بسیار بیشتر از سایر اشخاص است. اما نکته ای که وجود دارد اینست که این اشخاص یک اشتباه مشخص را فقط یکبار انجام داده و از تکرار آن جلوگیری میکنند.
به همین ترتیب اگر برای شما نیز مشکل یا اشتباهی در کارتان پیش میآید، آن را مشخص کنید و سپس فکر کنید که چگونه میتوانید کاری کنید که آن مشکل مشخص دیگر رخ ندهد. برای مشکلات و اشتباهات راه حلهای ریشه ای و دایمی پیدا کنید نه مُسکِن های موقتی.
با پیشبینی شرایط محیطی و کاری میتوانید با اعمال برخی تغییرات سرعت و بهره وری خود را افزایش دهید. به عنوان مثال اگر میخواهید در جلسه ای شرکت کنید، با توجه به آدرس و ساعت آن میتوانید ترافیک را تخمین بزنید و مسیر مناسب را انتخاب کنید. یا میتوانید به جای صرف زمان های زیاد برای خرید و پول های زیادتر برای خریدهای احساسی، موارد مورد نیاز خود را فهرست کرده و در زمان های مشخصی خرید خود را انجام دهید. مثلاً خریدهای سالانه خود را در ماههای اردیبهشت ماه و آبانماه انجام دهید که بازار هم کسادتر و هم خلوت تر است. بدین ترتیب میتوانید هم ارزانتر و هم سریعتر خرید کنید.
نبوغ در سادگی است. این گفته میکل آنژ هنرمند بزرگ عهد رنسانس است. کسی که شاهکارهای هنری او در تاریخ جاودان هستند. متأسفانه عده بسیاری از مردم فکر میکنند با پیچیده تر کردن کارها میتوانند نتایج بیشتر بدست آوردند. اما واقعیت چیز دیگری است. حتی در بازار نیز مشتریان محصولات و خدماتی را مورد استفاده قرار میدهند که درک و به کاری آنها برایشان سادهتر باشد. بسیاری از شرکت های بزرگ با اختراعات و محصولات متعدد به همین دلیل از بین رفتهاند، آنها محصولات و خدمات پیچیده در اختیار مشتریان قرار میدادند.
جواب تقسیم عدد ۴۴۶۲۸ بر عدد ۲۲۳۱۴ برابر جواب تقسیم ۲ بر ۱ است. هر دو یک جواب را دارند. اما رسیدن به جواب کدامیک سادهتر است؟ ثابت شده است که به تعداد هر مرحله پیچیدهتر شدن کارها، به میزان مربع آن عدد کارها مشکلتر و زمان برتر میشوند. به عنوان مثال اگر پیچیدگی کاری از دو مرحله به سه مرحله برسد، مشکل شدن آن از چهار به نه میرسد.
آلبرت انیشتین گفته است هرگاه بتوانید مسئله بسیار مهمی را به مادر بزرگ خود توضیح دهید، آنگاه آن مسئله را کاملاً متوجه شده اید. همواره سعی کنید کارها را تا حد ممکن ساده کنید و روی موارد کمتر تمرکز کنید. این کار سرعت و بهرهوری شما را به شدت افزایش میدهد.
بارها شده است که در انتظار شخصی ماندهاید که در قرار خود بد قولی داشته است، در مطب دکتری منتظر ماندهاید و یا جلسهای داشتهاید که به دلایلی با تأخیر تشکیل شده است. حتی خیلی از این زمان ها قابل پیشبینی هستند؛ مانند زمانهایی که در هواپیما یا قطار و یا وسایل حمل و نقل عمومی میگذرانیم. در این زمانهای خالی اجباری چه باید کرد؟
همواره برنامه جایگزینی برای این زمانها برای خود در نظر داشته باشید تا بتوانید از آنها به نفع خود استفاده کنید. به عنوان مثال کتابچه کوچکی در کیف خود داشته باشید و آنرا مطالعه کنید. یا در تلفن همراه یا تبلت خود برنامههای آموزشی نصب کرده و در این زمانها از آنها استفاده نمایید. ممکن است بخواهید در این زمان های تمرکز کرده و استراحت فکری داشته باشید یا به برنامهها و اهداف خود فکر کنید. در هر صورت می توان با برنامه ریزی از قبل، برای استفاده بهتر از این زمان های پیشبینی نشده آمادگی بیشتری داشت.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
شما از کدامیک از این راه کارها برای افزایش بهرهوری مدیریت زمان خود استفاده می کنید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید ?
انتشار مطلب ” راه کارهای افزایش بهره وری مدیریت زمان ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.