بررسی محیط کسب و کار امروز جهان و ایران | هیچ کسب و کاری در خلاء به وجود نمی آید شناخت محیط کسب و کار اولین مهم ترین اقدامت هر کارآفرین است | علی خادم الرضا

بررسی و تحلیل محیط کسب و کار امروز در جهان و ایران

بررسی و تحلیل محیط کسب و کار امروز در جهان و ایران

هیچ کسب و کاری در خلاء به وجود نمی آید. شناخت محیط کسب و کار از اولین و مهم ترین اقدامات هر کارآفرین برای ایجاد کسب و کار خود است. موفق ترین کسب و کارها در جهان با بررسی محیط اطراف خود نیازها و خواسته های مشتریان را می شناسند و برای آن راه حلهایی در قالب خدمات و محصولات خود ارائه می دهند.

همه ما با ابزارهای گوناگونی که برای بررسی و تحلیل محیط کسب و کار استفاده می شود مانند ماتریس سوات (SWOT) ، الگوی پتسل (PETSEL) و … آشنایی داریم. اما آن چیزی که می خواهم در این مقاله به آن اشاره کنم ، شناخت پارادایم کلی و روند تغییرات محیط کسب و کار  است. به این منظور از چند منظر به موضوع نگاه می کنیم؛

  • بررسی و تحلیل محیط کسب و کار بر اساس تغییرات موج های عمده تاریخ

آقای آلوین تافلر به همراه همسر خود، ازجمله بزرگترین آینده پژوهان جهان بودند. آنها کتاب های ارزنده ای مانند شوک آینده، موج سوم، انقلاب ثروت آفرینی و … تألیف کردند. در این کتاب ها آنها به پیش بینی روند تغییرات محیط زندگی انسان دست زدند که بسیاری از آنها نیز درست از آب درآمدند. در کتاب موج سوم که در دهه ۷۰ میلادی تألیف شد، آنها تاریخ زندگی تکنولوژیکی بشر را به سه دوران عمده موج کشاورزی، موج صنعت و موج خدمات تقسیم کردند. هر کدام از این دوران ویژگی های خاص خودشان را دارند که در زیر آنها را بررسی می کنم.

بررسی محیط کسب و کار امروز جهان و ایران | هیچ کسب و کاری در خلاء به وجود نمی آید شناخت محیط کسب و کار اولین مهم ترین اقدامت هر کارآفرین است | علی خادم الرضا

آلوین و هِیدی تافلر

موج اول یا عصر کشاورزی

این دوره از حدود هشت هزار سال پیش با اختراع ابزار آلات ساده کشاورزی و یکجانشینی انسان شروع می شود و تا حدود ۲۵۰ سال قبل و تا انقلاب صنعتی به طول می انجامد.

در این دوره قدرت و سرمایه اصلی زمین بوده است. انسان ها همه چیز را از زمین تولید می کردند و برای همین زمین ارزش ویژه ای داشته است. هر حکومتی که وسعت بیشتر و زمین های حاصلخیز زیادتری در اختیار داشته ، امکان تولید بیشتر، امکان مدیریت جمعیت بیشتر و در نتیجه قدرت بیشتری داشته است. برای همین است که جنگ های دوران باستان بسیار زیاد بوده است. چرا که فرمانروایان برای افزایش قدرت خود باید زمین ها و ثروت دیگران را تصاحب می کردند. در این دوران قواعد بازی به صورت برد-باخت مطلق بوده است.

در این دوران قدرت موروثی و خانوادگی بود. طبقات اجتماعی ثابت بود و امکان نداشت کسی بتواند از یک طبقه اجتماعی به طبقه دیگر برود.

نیروی غالب نیروی عضلانی و فیزیکی انسان بود و ارتش به عنوان پشتیبان قدرت عمل می کرد. در این دوران کارها به صورت تقسیم کار اجتماعی و در قالب مشاغل تحمیلی و از قبل مشخص انجام می شود.

زمان در این دوره به صورت خطی است و شخص در طول زندگی خود قرار است از نطقه آ به نقطه ب برود که از قبل برایش تعیین شده است.

البته هنوز هم بسیاری از جوامع و مردم جهان از لحاظ تفکر و تکنولوژی در دوران کشاورزی زندگی می کنند.

بررسی محیط کسب و کار امروز جهان و ایران | هیچ کسب و کاری در خلاء به وجود نمی آید شناخت محیط کسب و کار اولین مهم ترین اقدامت هر کارآفرین است | علی خادم الرضا

موج دوم یا عصر صنعت

به طور مشخص این دوره تاریخی همزمان با انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و با استفاده روز افزون از ماشین بخار شروع شده و تا بعد از جنگ جهانی دوم و اواخر دهه ۶۰ میلادی ادامه دارد.

در این دوره سرمایه اصلی پول و امکان تولید پول است و نه زمین. بنابراین قدرت اصلی استفاده از دستاوردهای صنعتی برای خلق پول است. به همین خاطر جنگ های پیاپی جای خود را به روابط استعمارگونه می دهد. کشورهایی که از لحاظ توان صنعتی بالاتر هستند، برای تأمین منابع اولیه و فروش محصولات تولید شده، روابط استعماری با دنیای عقب مانده برقرار می کنند.

در این دوره نیروی ماشین جای نیروی عضلانی را می گیرد ، اما همچنان به انسان نگاه ماشینی می شود. ارتش جای خود را به نیروی کار می دهد؛ کارگر به جای سرباز و کارفرما به جای ژنرال.

موفقیت در کارها در این دوران مستلزم تخصص گرایی است و اگر شخصی می خواهد به جایی برسد، باید در حرفه ای متخصص باشد.

در این دوره افزایش تولیدات صنعتی رشد کمی چشمگیری دارد. به کمک استانداردسازی، همسان سازی، هم زمان سازی، بشر تولید انبوه را راه اندازی می کند.

زمان در این دوره به صورت دایره است. شخص مانند ماشین هر روز سر ساعت مشخصی شروع به کار می کند، کار تکراری انجام می دهد، سر ساعت مشخصی کارش تمام می شود و این سیکل همیشه ادامه دارد.

بررسی محیط کسب و کار امروز جهان و ایران | هیچ کسب و کاری در خلاء به وجود نمی آید شناخت محیط کسب و کار اولین مهم ترین اقدامت هر کارآفرین است | علی خادم الرضا

لطفا وارد سایت شوید

جهت مشاهده ادامه محتوا باید عضویت کوانتمی داشته باشید

 

 

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

2 comments

  1. بسیار کاربردی و علمی.
    ممنون از مطالب ارزنده ای که انتشار می دهید.

    پاسخ
    1. با آروزی موفقیت برای شما مهدی عزیز
      موفق باشید

      پاسخ

پاسخ دهید