مطالعه مقاله مزیت یا ویژگی؟ مسئله این است | مزیت محصول ویژگی محصول مزیت رقابتی صفحه محصول متن ایمیل بازاریابی ایمیلی | علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی

مزیت یا ویژگی؟ مسئله این است…

مزیت محصول یا ویژگی محصول؟

بسیار از فعالان کسب و کار ممکن است در متون بازاریابی خود (شامل صفحه محصول، متن ایمیل، نامه، تبلیغات متنی و یا حتی فایلهای صوتی و ویدئویی معرفی و …) بخواهند جنبه ها مثبت محصولات یا خدمات خود را معرفی کنند تا از این طریق مردم را به خرید ترغیب کنند. این رویکرد درست است، اما اصولاً بسیار نمی دانند که برای موفقیت باید به چه نکاتی اشاره کنند!

در بهترین حالت ممکن است آنها برخی از بارزترین ویژگیهای محصولات خود را با بزرگ نمایی هرچه بیشتر اعلام کنند و امیدوار باشند تا مردم با آگاهی از آن ویژگی ها خرید کنند. البته این امید زیاد پایدار نیست!

برای افزایش بهره وری و موفقیت متون بازاریابی ابتدا باید بدانیم که چه مسائلی برای خریداران و مشتریان احتمالی ما اهمیت دارند. سپس آن جنبه ها را در متون بازاریابی خود پر رنگ کنیم. تمام تفاوت از همین جا آغاز می شود؛

اجازه بدهید ابتدا به دو واژه بسیار کاربردی اشاره و آنها را تعریف کنم:

  1. ویژگی محصول : در ارتباط با خود محصول است، مانند مشخصات محصول، اندازه، نحوه عملکرد، جنس و …
  2. مزیت محصول : در ارتباط با خریدار و مشتری است و کارکردها و منافعی را شامل می شود که با خرید محصول برای خریدار حاصل می شود.

بهترین حالت این است که در متن بازاریابی اشاره کوچکی به ویژگی های محصول داشته باشیم و سهم زیادی را برای بازگو کردن انواع مزیت محصول قرار دهیم، یعنی دقیقا توضیح و بیان همان چیزهایی که مردم به دنبال شان هستند تا با خرید محصول ما بدست بیاورند.

اما همین مزیت محصول خود به دو قسمت تقسیم می شود

  1. مزیت های مستقیم : شامل منافع آشکاری است که با محصول ما رابطه “علی و معلولی” دارد. به این معنی که اگر محصول ما این مزیت مشخص را نداشته باشد، خریدار اصلاً آن را خریداری نمی کند.
  2. مزیت های غیر مستقیم: این مزیت ها اثراتی هستند که در رابطه مستقیم با استفاده از محصول ما ایجاد نمی شوند، بلکه خودشان اثر ثانویه از مزیت های مستقیم هستند. این مزیت ها می توانند جنبه های شخصی تر را شامل بشوند و برای هرکدام از خریداران متفاوت باشد. همچنین به راحتی می توان از محرک های هیجانی بازاریابی انگیزشی در اشاره به این مزیت های استفاده کرد. بنابراین ما باید مجموعه ای از آنها را مشخص کنیم و در متن بازاریابی به آنها اشاره نمائیم.

در اینجا با ذکر یک مثال تمامی مواردی بالا را توضیح می دهم؛

فرض کنید که یک شرکت دارویی قرص های مکمل غذایی و ویتامینی تولید و ارائه می کند.

مطالعه مقاله مزیت یا ویژگی؟ مسئله این است | مزیت محصول ویژگی محصول مزیت رقابتی صفحه محصول متن ایمیل بازاریابی ایمیلی | علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی

ویژگی این قرصها می توانند شامل وزن هرکدام ار قرصها، ارزش غذایی هر کدام، تعداد قرصها در بسته بندی، تاریخ ماندگاری و … باشد.

مزیت های مستقیم این قرصها می توانند شامل کسب مواد مورد نیاز بدن برای سلامتی و شادابی باشد، همچنین افزایش نیروی ایمنی بدن، افزایش قوای ذهنی، رفع خستگی و … . این مزیت های مستقیم همانهایی هستند که هم مردم و هم فروشندگان و تولید کنندگان به روی آنها اتفاق نظر دارند.

مزیت های غیر مستقیم این قرصها می توانند شامل بهره وری بیشتر در کار (چرا که کمتر خسته هستیم و یا ذهن آماده تری داریم)، درآمد بیشتر (در نتیجه کار بهتر)، احساس اعتماد به نفس بیشتر (چرا که در کار ها موفق تر هستید، یا اینکه احساس قدرت فیزیکی و ذهنی بیشتری می کنیم) ، ایجاد روابطه بهتر (به خاطر تمامی دلایل قبلی) و کلی دلایل دیگر.

ملاحظه می کنید مانند سنگی که در آب می اندازیم و بدین ترتیب موج های زیادی تولید می کنیم، مزیت های غیر مستقیم نیز می توانند به صورت زنجیره وار بعد از ویزگی ها و مزیت های مستقیم محصول به وجود بیایند. کافی است که ما از محصول خود و همین طور از جامعه هدف (و نیازها و خواسته های آن) آگاهی کامل داشته باشیم تا بتوانیم این مزیت ها را شناسایی و در متن بازاریابی بازگو کنیم.


دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟

آیا شما در کسب و کار خود مزیت های محصولات را به خوبی بیان می کنید؟

می توانید نمونه آن را با ارائه لینک در بخش نظرات معرفی کنید.

خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید ?


انتشار مطلب ” مزیت محصول یا ویژگی محصول؟ ” باذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.

علی خادم الرضا

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید