در مقاله انتخاب نام کسب و کار در مورد اهمیت و ویژگی های نام کسب و کار نوشتم. باید بدانیم روش های نسبتاً قاعده مندی برای رسیدن به نام های قدرتمند و مطلوب وجود دارد. مهم ترین روش های نام گذاری کسب و کار به قرار زیر هستند:
در این حالت نام می تواند برگرفته از ویژگی های مختلف باشد، یعنی واژه های معنی دار متفاوت در کنار هم گذاشته شوند و یک نام نهایی حاصل شود. به عنوان مثال سِوِن اِلِوِن یک فروشگاه زنجیره ای است. همان طور که از اسم این کسب و کار مشخص است این فروشگاه از ساعت هفت صبح الی ۱۱ شب فعال است. اگر چه اکنون در تمام ۲۴ ساعت باز است.
کوانتاس[۱] امن ترین خطوط هواپیمایی در سطح جهان با شعار “روحیه استرالیا” و متعلق به کشور استرالیا است. این نام یک نام مخفف است، اما نکته مهم این است که از ترکیب حروف اول کلمات مختلف یک نام جدید به وجود آمده است (برخلاف نام های مخفف ساده).
این نام ها توصیف کننده کسب و کار خود هستند. ساده ترین سبک نام گذاری همین روش است. شما با شنیدن نام “شهر کتاب” یا “کتاب ناک” یاد چه چیزی می افتید؟ نام های بسیار زیادی به خصوص در حوزه کسب و کارهای اینترنتی وجود دارند که از این روش برای نام گذاری کسب و کار خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال نی نی کالا، دیجی کالا، تخفیفان، وب یاد، بلدیاب، استاد سلام، پزشک خوب، همیاروردپرس، خوشفکری، انجام می دَم و … افتخار نام گذاری ها: گوسفند آنلاین!
می توانیم نامی را انتخاب کنیم که از ترکیب یکسری کلمات شبیه و مرتبط به هم ساخته شده و ریتم و آوای جالبی را می سازند. این نام ها راحت تر به خاطر سپرده می شوند، بنابراین می توانند قدرتمن تر هم باشند. مانند کیمیا کتاب، زودفود، جا با ما و …
می توانیم از نام هایی استفاده کنیم که تداعی کننده معانی و مفاهیم ارزشمندی هستند. معانی و مفاهیمی که می خواهیم کسب و کار ما نیز آن ها را دارا باشد. به عنوان مثال سایت آمازون بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان است که از نام بزرگ ترین رودخانه جهان استفاده کرده است. آمازون تداعی کننده عظمت و حجم بزرگ است.
نمونه های بسیاری از این نوع انتخاب نام برای کسب و کار وجود دارد، مانند؛ سایت آپارات، سایت شیپور، سایت لک لک، کاترپیلار و …
روش بعدی نام گذاری کسب و کار استفاده از واژه های ابداعی و ابتکاری است. این نوع انتخاب نام کسب و کار می تواند بسیار اثربخش و متمایز باشد. چرا که برای اولین باید به گوش مردم می رسد. نمونه این نام گذاری برند خودروی لکسوس وابسته به شرکت تویوتا است.
لکسوس[۲] نامی است که شرکت تویوتا برای طبقه اتومبیل های گران قیمت و لوکس خود انتخاب کرد (استفاده از نام و برند مجزا به منظور جلوگیری از اثر منفی برند تویوتا، به عنوان تولید کننده خودروهای ارزان، به روی اتومبیل های گران بود). این نام از تغییر و حذف برخی از حروف واژه “لوکس” ساخته شده است و قبل از آن وجود نداشته است.
نمونه های بسیاری از این نوع انتخاب اسم برای کسب و کار وجود دارد، مانند؛ یاهو، تپ سی، بامیلو، شیکسون، چی توز، چی تکس و …
می توان از واژه های خارجی نیز برای کسب و کار خود استفاده کنیم. البته در برخی مواقع موانعی برای این نوع نام گذاری ها در کشور ما وجود دارد، اما به طور کلی بسیاری از کسب و کارها نیز توانسته اند از آن استفاده کنند. آیس پک، آیلتس جوس، اسنپ و … نام های خارجی هستند که برای برخی کسب و کارهای داخلی استفاده شده است. البته این نوع نام گذاری برای رستوران ها، کافی شاپ ها و برخی از انواع فروشگاه ها کارایی زیادتری دارد.
بسیاری از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای خارجی از نام خود مؤسس استفاده کرده اند. دل، دیزنی، فورد، کرایسلر، آنتونی رابینز، گروه مشاوران مکنزی، هیلتون، بیک، بنز، بِربِری، مک دونالد، هوندا و… .
البته در کشور ما اگر نام گذاری داروخانه ها و پزشک ها و وکلا را کنار بگذاریم (چرا که نمی توان آن ها را کسب و کار با تعریف واقعی آن دانست)، کسب و کارهای سنتی زیادی از این روش برای انتخاب اسم کسب و کار خود استفاده کرده اند، لوله بازکنی شهاب، آرایشگاه بیژن، اتوگالری مسعود و … . خودتان تفاوت را احساس می کنید!
برای کارایی و رسمیت بیشتر در مقیاس بزرگ تر، بهتر است از نام کامل و یا نام خانوادگی مؤسس استفاده شود. این گونه نام گذاری ها بهخصوص برای کسب و کارهایی که خدمات اختصاصی از قبیل انواع فعالیت های هنری، آموزشی، مشاوره ای و … توسط شخص صاحب کسب و کار ارائه می شود و تمایز کسب و کار نیز به حضور اوست، بسیار می تواند اثربخش باشد (www.Alikhademoreza.ir).
بسته به نوع کسب و کار در بسیاری از موارد می توان از نام های خودمانی استفاده کرد. سیسکو نام خودمانی سن فرانسیسکو است و کوک نام خودمانی کوکا کولا. استارتاپ موفق مامان پز که غذاهای خانگی پخته شده توسط تعداد زیادی آشپز در خانه های خودشان را برای مشتریان ارسال می کند نیز از نام گذاری خودمانی استفاده کرده است.
آدیداس با کمی تغییر از نام و نام خانوادگی مؤسس خودساخته شده است. البته من نمی توانم از این نوع نام گذاری استفاده کنم (عخ!)، اما شاید شما بتوانید!
برخی از مواقع کسب و کارهای می توانند مواد اولیه یا اصل کاری را که انجام می دهند در نام گذاری خود استفاده کنند. مانند سایت تیکت.
عامل جغرافیایی همواره عامل تعیینکننده برای نام گذاری کسب و کارها بوده است. به ویژه برای کسب و کارهایی که به دنبال خلق تمایز خود از میراث جغرافیایی هستند (برای مطالعه بیشتر: مقاله تمایز در کسب و کار).
فوجی فیلم که از نام کوه فوجی ژاپن گرفته شده است. کی.اف.سی یا مرغ سوخاری کنتاکی که از نام ایالت کنتاکی گرفته شده است، آب معدنی دماوند از کوه دماوند، دوغ آبعلی از شهر آبعلی و …
آب معدنی چه گوارا از نام مبارز آرژانتینی حاضر در انقلاب کوبا ارنستو چِگوارا، بهترین استفاده را برای خود برده است.
شاید بعضی وقت ها بتوان با تغییر برخی از حروف یا ایجاد غلط املایی عمدی نام کسب و کاری جدید و جالب توجه ایجاد کنیم. سایت نماشا یک وب سایت پخش ویدئو است که کلمه تماشا را به نما+شا تبدیل کرده است.
بسیار از کسب و کارهای برای ایجاد ارتباط نزدیک تر با مخاطبان از تکنیک شخصیت سازی در نام گذاری استفاده می کنند.
البته متأسفانه این نوع نام گذاری در کشور بیش از اندازه رواج پیدا کرده و جذابیت خود را از دست داده است. به طوری که خیلی ها قبل از هر اسمی یک مِستِر یا آقا اضافه می کنند و این طوری خودشان را راحت می کنند؛ مستر تِستِر، مستر تبلیغ، مستر برند، مستر دیزی، مستر کباب، مستر پیتزا (و حالا هر غذای دیگری که به ذهنتان می رسد) مستر دماغ، مستر بلیط، مستر دانلود و … تا جایی که شورش در بیاید.
در حوزه های آموزشی و فرهیخته تر نیز معمولاً از کلمه دکتر استفاده می شود، دکتر استارتاپ، دکتر زبان، دکتر برند، دکتر کارآفرین، دکتر دکور، دکتر وردپرس، دکتر سایت و …
شاید بتوانید از برخی از اصوات برای انتخاب اسم کسب و کار خود استفاده کنید. جیرینگ، کیف پول الکترونیکی است که با همراه اول همکاری میکند و از صدای به هم خوردن پول خرد برای نام گذاری استفاده کرده است. توییتر مثال دیگری از این نوع نام گذاری است.
در بسیاری از موارد می تواند برای کسب و کارها و یا محصولات از گفته های هوشمندانه استفاده کرد. بهعنوان مثال چند سال قبل کتاب بسیار جذابی نوشتم از نقطه نظرها و گفته های بزرگ ترین و موفق ترین اشخاص تاریخ (به علت اینکه این جملات از این افراد بزرگ است به خودم جرأت تعریف از کار خودم را دادم!).
این کتاب شامل جمله های نابی است که همگی در راستای موفقیت شخصی و کاری خواننده قرار دارند و در آن از آوردن جمله های صرفاً زیبا اما غیر کاربردی خودداری شده است. نام این کتاب “آیا آنان که می دانند با آنان که نمی دانند برابرند؟” است ترجمهای از آیه ۹ سوره زمر قرآن کریم است. هنوز هم اعتقاد دارم که با توجه به ماهیت کتاب بهترین عنوان ممکن را برایش انتخاب کردم[۳].
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
نام کسب و کار شما چیست؟ آیا برای انتخاب نام کسب و کار خود از موارد استفاده کرده اید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید ?
پی نوشت:
[۱] – Queensland and Northern Territory Aerial Services (QANTAS)
[۲] – Lexus (Luxury- Luxurious)
[۳] – توضیحات بیشتر در مورد کتاب ” آیا آنان که میدانند با آنان که نمیدانند برابرند؟ ” :
سخنان بزرگان در مورد موفقیت | جملات زیبا | جملات ناب | جملات انرژی مثبت