کارآفرینی در خانه ، کار در خانه ، کار در منزل ، راه اندازی کسب و کار خانگی و … هر چه که اسمش را بگذاریم، نقش حیاتی در اقتصادی خانواده ها و کشور ها بازی می کند.
امروزه قدرت اقتصادی کشورها دیگر در گرو شرکت های بزرگ آنها نیست، بلکه متکی به قدرت SME ها (کسب و کارهای کوچک و متوسط) است. در کشورهای مترقی و پیشرفته جایگاه کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار بسیار ارزشمند است، تا جایی اخیراً آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه امکان اقامت برای کارآفرینان و صاحبان استارتاپ ها را فراهم کرد. این نشان از تغییر ارزش ها و اهمیت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصادی سرمایه داری در کشوری را می دهد که خود از بنیان گذاران تجارت های بزرگ مقیاس بوده است (از آغاز انقلاب صنعتی تا به امروز).
در این میان، اهمیت کار در منزل و کسب و کار خانگی به علت مزایای فراوانی که دارد بیشتر از سایر فعالیت ها به نظر می رسد. بیاید به این آمار نگاهی بیندازیم؛
در این میان تفاوت ما با کشورهای دیگر این است که آنها زودتر از ما به فکر ساماندهی و حمایت و مدیریت مشاغل خانگی افتادند ولی در ایران عملا از سال ۱۳۸۹ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به تصویب رسید. در حال حاضر ۴۰۷ شغل خانگی به عنوان رشته های شغلی دارای مجوز از تایید و تصویب ستاد ساماندهی مشاغل خانگی به طور رسمی اعلام شدند. (منبع)
در روند غالب دنیا دولت ها از کسب و کارهای جدید متمرکز بر فضای مجازی حمایت می کنند، اما با نگاهی به لیست مشاغل خانگی مورد حمایت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی می بینیم که اکثر این مشاغل شامل نمد مالی، ملیله سازی ، شال بافی، قالی بافی و مواردی این چنین است (منبع). البته که این مشاغل در جای خود ارزشمند هستند اما آیا توانایی ایجاد تحول اقتصادی را دارند؟
در تعریفی از مشاغل خانگی در سامانه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است :
“مشاغل یا کسب و کار خانگی آن دسته از فعالیتهایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:
۱- انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی
۲- انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی
۳- انجام فعالیت به صورت تعاونی ، اتحادیه و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تأمین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحاً به صورت کسب و کار خوشه ای” (منبع)
همانطور که قابل مشاهده است دید غالب دولتی از بالا، از جنس دید تولیدی، کارگری، ابزاری و کالایی مشهود است، در حالی که بزرگترین منابع خلق ارزش در دنیای امروز منابع نامشهود هستند. از طرف دیگر دید مردم نیز در رابطه با کار در منزل و مشاغل خانگی دچار مشکل است. متاسفانه علی رغم ضریب نفوذ بالای اینترنت در ایران و سرانه بالای زمانی در فضای مجازی (بین ۵ تا ۹ ساعت در روز برای هر نفر!) اکثر این ظرفیتها هرز می روند. در حالی که در حضور در شبکه اجتماعی مانند تلگرام در دنیا رتبه اول را داریم اما کارآفرینی در منزل با مشاغل مربوط به فناوری اطلاعات و فضای مجازی رشد چشمگیر نداشته و فرهنگ کار در منزل نهادینه نشده است.
بسیار خوب، فکر کنم اهمیت موضوع تا اندازه ای بیان شد، حالا به ابعاد دیگر کار در منزل و مشاغل خانگی ببردازیم.
آقای مانوئل کستلز (Manuel Castells) جامعه شناس اسپانیایی است و در بین نظریه پردازان علم ارتباطات یک نویسنده و استاد دانشگاه متمایز به حساب می آید. کاستلز حوزه های جامعه شناسی شهری، جهانی سازی، مطالعات فضای مجازی، جنبشهای اجتماعی، جامعه شناسی فرهنگ و اقتصاد سیاسی را در کنار هم مطالعه می کند تا یک تحلیل بین رشته ای از جهان پیچیده رسانه ای شده امروز به دست دهد.
از بر جستهترین آثار مانوئل کاستلز سه گانهٔ عصر اطلاعات (۱۹۹۷) می باشد. او در این کتابها به پیش بینی جوامع انسانی آینده تحت تأثیر فضای اطلاعاتی پرداخته است. پیش بینی هایی که در زمانی نزدیک به ۲۰ سال دارد عملی می شود.
یکی از پیش بینی های او این است که عرصه عمومی شهرها دیگر محل تردد مردم (از منزل به محل کار و برعکس) نخواهد بود، چرا که بسیار از مشاغل دیگر به شکل امروزی آن (حضور فیزیکی شخص در محل کار) اداره نخواهند شد، بلکه به صورت کار در منزل و مشاغل خانگی در خواهند آمد.
بنابراین مردم در خانه های خود کار می کنند و فقط برای خرید، تفریح و تعامل اجتماعی با دیگران به فضاهای شهری قدم می گذارند. به این صورت فضاهای شهری نیز به فضاهایی دلنشین، با آرامش و سکون برای حضور شهروندان تبدیل خواهند شد.
به احتمال بسیار وقتی صحبت از کار در منزل و مشاغل خانگی می شود، اکثراً مشاغلی مانند شیرینی پزی، خیاطی، پروش گیاه خانگی، قالی باقی ، منشی تلفنی ، بازاریابی تلفنی ، برخی از کارهای هنری ، صنایع دستی و … به ذهن می رسند. مشاغلی که به طور عمومی می تواند بیشتر مورد علاقه یا نیاز خانم ها باشد.
اما بستر فضای مجازی و اینترنت فرصت های نامحدودی برای راه اندازی کسب و کار خانگی با کارآفرینی اینترنتی فراهم کرده است. به این ترتیب نه تنها می توان همین مشاغل خانگی عادی و عمومی را با حمایت سایت اینترنتی و شبکه های اجتماعی به کسب و کارهایی قدرتمند تبدیل کرد، علاوه بر آن بازه گسترده ای از مشاغل جدید نیز تعریف شده و ایجاد می شوند.
در صورتی که در زمینه ای تخصص دارید، می توانید تخصص و دانش خود را از طریق رسانه های اینترنتی انتقال داده و بابت آن درآمد کسب کنید. شما به راحتی می توانید با تولید و فروش محصولات آموزشی در فرمت های مختلف صوتی، تصویری و متنی، برگزاری کلاس های از راه دور در قالب وبینار، ایجاد طرح های عضویت در سایت و انتقال آموزشها از طریق آن و … کسب درآمد پایدار داشته باشید.
طبیعتاً بسیاری از مشاغل خانگی می توانند در این حوزه قرار بگیرند؛ معلم زبان خارجی، آموزش انواع مهارت ها، آموزش انواع تخصص های فنی، آموزش انواع تکنولوژی های کامپیوتری، آموزش انواع علوم کاربری مانند حسابداری و … .
می توانید به سادگی و در عرض چند ساعت با استفاده از سیستم های مدیریت محتوای رایگان مانند وردپرس، سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کنید و در آن محصولات تولیدی خودتان و یا دیگران را به فروش برسانید. می توانید با شرکت پست و یا شرکت های واسطه پستی قرار داد ببندید تا آنها محصول را از درب خانه شما (و یا انباری که معرفی کردید) تحویل گرفته ، بسته بندی کنند، به مشتری تحویل دهند و پول آن را از مشتری بگیرند. به این ترتیب شما تقریباً یک نفره می توانید یک سیستم کسب و کار خودکار را با اتصال حلقه های تولید تا تقاضا به وجود آورید.
در زمینه فروش اینترنتی شما می توانید کالاهای تولیدی خود را فروشید، نمایندگی شرکتی را بگیرید و کالاهای آنها را بفروشید، می توانید سایت فروشگاهی برای فروش تعداد زیادی محصول متنوع از تولید کنندگان متنوع داشته باشید. این محصولات می توانند فیزیکی یا حتی مجازی باشند. این موارد می توانند شامل فروش صنایع دستی، گیاه آپارتمانی، مواد خوراکی، تابلوی نقاشی و آثار هنری، کتاب، لباس ، کیف، کفش ، فیلم ، موسیقی و … باشند.
فریلنسر کسی است که سرویسها یا خدمات خود را بدون تعهد درازمدت به کارفرما ارائه می کند. آنها معمولاً ساعتی، روزانه یا پروژهای دستمزد می گیرند و اساساً یک کسب و کار یک نفره است. افراد زیادی هستند که نیاز به انجام یک پروژه دارند ( کارفرما ) و افراد بسیاری هم وجود دارند که توانایی انجام آن پروژه ها را دارند ( فریلنسرها ). سایت های فریلنسر برای ایجاد ارتباط بین این افراد به وجود آمده اند. از بهترین این سایتها در ایران انجام می دم و پونیشا هستند. در این نوع سایت ها، کارفرمایان می توانند پروژه های مورد نیاز خود را ثبت کنند و شما به عنوان یک فریلنسر می توانید برای هر پروژه ای که توانایی انجامش را دارید، پیشنهاد انجام کار دهید.
بنابراین اگر مهارتی دارید که مورد نیاز دیگران هست، می توانید آن را در قالب دورکاری ، کار در خانه ، کارمزدی و فری لنس انجام دهید.
مهارت های بسیاری در این حوزه قرار می گیرند. برخی از مهمترین آنها شامل؛ تولید محتوا برای سایت ها، دستیار مجازی برای سایت ها و شبکه اجتماعی دیگران، پشتیبانی سایت، تبدیل صوت به متن، ترجمه، کارهای گرافیکی، طراحی سایت و قالب سایت، سئو ، ربات تلگرام و انواع خدمات شبکه های اجتماعی و بسیار موارد دیگر است.
شما می توانید یک سایت اینترنتی جذاب را راه اندازی کنید. با قرار دادن نوشته ها، تصاویر، ویدئو ها و … جذاب در یک حوزه می توانید ترافیک سایت خود را بالا ببرید. به این ترتیب سایت شما قابلیت این را پیدا می کند که تبدیل به مکانی برای به نمایش قراردادن تبلیغات سایر شرکت ها و کسب و کارها شود.
در روش مستقیم : کسب و کارها مستقیماً با شما تماس گرفته و سفارش تبلیغات مختلف اعم از رپورتاژ آگهی ، تبلیغات کلیکی یا نمایشی، بنر و … را می دهند.
در روش غیر مستقیم : شما با سایت واسطه بزرگی که تبلیغات هوشمندانه را نمایش می دهند همکاری می کنید. به این ترتیب که شما سایت خود را به این سایت ها معرفی می کنید، آنها هم بسته به موضوع و محتوای سایت شما، تبلیغات شرکت های مرتبطی را که دریافت کرده اند در مکان های مشخصی در سایت شما نمایش می دهند. با هر کلیک یا نمایشی (بستگی به پلن همکاری شما دارد) که انجام می شود، مبلغی به حساب شما واریز می شود.
از بهترین نمونه های ایرانی این سایتها، سایت های ای نتورک و کانگورو هستند.
اگر سایت فعالی دارید استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند تأثیر خوبی بر روی عملکرد کلی کار شما داشته باشد. اما در برخی از موارد حتماً لازم نیست که سایت اینترنتی داشته باشید، می توانید با داشتن صفحات و کانال های پر مخاطب شبکه های اجتماعی ( در ایران به طور مشخص تلگرام و اینستاگرام ) نیز به روش های متعدد درآمد داشته باشید. می توانید به روش ها مستقیم و غیر مستقیم که در بالا گفته شد تبلیغات دریافت کنید، می توانید محصولات خود را به فروش برسانید، می توانید با تشکیل گروه های موقت در تلگرام و ثبت نام از دیگران، کلاس های آموزشی مجازی همراه با فیلم و صوت و رفع اشکال برگزار کنید.
می توانید از طریق آموزش و کسب مهارت در بازارهای سرمایه گوناگون حضور داشته و فعالیت کنید. از بهترین آنها فعالیت در بازار فارکس است.
روش های کسب درآمد توضیح داده شده در این مقاله به همراه ترفندهای تکنیکی فراوان دیگر در دوره کارآفرینی اینترنتی به صورت کامل آموزش داده می شود، به طوری که شما قادر به راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق خود هستید.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
آیا شما علاقه مند به کار در منزل و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خانگی هستید؟
اگر ایده ای در این زمینه دارید حتما بیان کنید.
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
6 Comments
ممنون از مطالب آموزنده و کاربردی که در اختیار مخاطبانتان قرار دادید
مرسی از محبت شما 🙂
استاد گرامی جناب خادم الرضا
مثل همیشه روان و شفاف و از همه مهمتر کاربردی
بسیار عالی
دوست گرامی جناب آقای حقوقی.
ممنونم از شما. شاد و موفق باشید.
خیلی سپاسگزارم از اطلاعات مفیدتون، همیشه بهترین مطالب رو در سایت شما پیدا میکنم .
سلام و احترام. با تشکر از شما. موفق و پیروز باشید