یک سازمان می تواند از ۱۳ (سیزده) انوع استراتژی استفاده کند:
شرکت با خریدن شرکت های پخش یا خرده فروشی می کوشد بر میزان کنترل خود بر بازار و توزیع بیافزاید.
در اجرای این استراتژی شرکت بر میزان مالکیت خود بر شرکت های عرضه کننده مواد اولیه میافزاید، این استراتژی بیشتر زمانی نیاز است که شرکت به عرضه کنندگان اعتماد (قیمت یا مقدار) نداشته باشد.
شرکت می کوشد شرکت های رقیب را به مالکیت خود در آورد و یا با ادغام و یا خریدن شرکت های رقیب بر میزان کنترل خود بربازار بیافزاید. در این جا مهم ترین بحث، استفاده از پدیده صرفه جویی به مقیاس است.
شرکت با این استراتژی خواهد کوشید از مجرای تلاش های بازاریابی سهم بازار محصولات و خدمات کنونی خود را افزایش دهد.
منظور عرضه خدمات یا محصولات به مناطق جغرافیایی جدید است در این میان ، توسعه بازار بین الملل بسیار مهمتر است.
شرکت خواهد توانست از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی بر میزان فروش بیفزاید.
مقصود آن است که شرکت بکوشد محصولات و خدماتی مرتبط با سایر محصولات و خدمات فعلی خود ارائه نماید.
مقصود این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط به محصولات و خدمات فعلی بیافزاید و به مشتریان کنونی خود عرضه کند.
مقصود این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط (نسبت به محصولات و خدمات اصلی خود) به (کل) بازار عرضه کند.
در اجرای این استراتژی دو یا چند شرکت یک شرکت تضامنی موقت یا کنسرسیوم داده و از فرصت به دست آمده مشترکاً بهره برداری می کنند و یا هدفی را تحقق می دهند. این استراتژی، یک نوع استراتژی تدافعی تعاونی است ، زیرا در آن شرکت به تنهایی اجرای یک هدف را به عهده نمی گیرد.
سازمان با کاهش گروه بندی جدید در دارایی ها و هزینه ها میزان دارایی و یا فعالیت خود را کاهش خواهد داد، هدف سازمان از این استراتژی حرکت به سمت تخصصی شدن است.
فروش یک واحد مستقل یا بخشی از سازمان برای سرمایه گذاری خاص یا خرید شرکت های دیگر است .
فروش تمام دارایی ها به ارزش واقعی را انحلال می نامند. انحلال نوعی شکست بوده و از نظر عاطفی می تواند استراتژی بسیار مشکلی به حساب آید.
همچنین این استراتژی ها می توانند در سه دسته بزرگ تر با عنوان های استراتژی های رشد، استراتژی های ثبات و استراتژی های کاهش قرار بگیرند. در شکل زیر می توانید این تقسیم بندی را مشاهده بفرمائید.
برگرفته از سند برنامه استراتژیک واحد تحقیق و توسعه سازمان اتکا
تهیه و تدوین: علی خادم الرضا
انتشار مطلب انواع استراتژی ها در سطح سازمان با ذکر منع بلامانع است.
دوست عزیز شما می توانید در کنار مطالعه مقالات کارآفرینی و کسب و کار در وبسایت علی خادم الرضا، مقالات متعدد تخصصی با موضوعات برنامه ریزی ، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ، تفکر استراتژیک ، استراتژی سازی و سایر موضوعات مرتبط با مبحث استراتژی را مطالعه کنید.