مهمترین و شناخته شدهترین رسانه های بازاریابی سنتی یا آفلاین عبارتند از تلویزیون، رادیو، تلفن، روزنامه، مجله، بیلبورد، بروشور، کاتالوگ، نامه، حمایت از رویدادها و … . همانطور که ناگفته پیداست، استفاده از این ابزارها برای بازاریابی هزینه های بسیاری زیادی را برای کسب و کارها به همراه دارد.
همچنین میزان کارایی و اثربخشی آنها در مقابل این هزینه زیاد بسیار کم است. از طرف دیگر ارزیابی اثربخشی آنها نیز به سختی و با دقت پایینی قابل اندازه گیری است. بنابراین نه تنها بازگشت سرمایه کمی دارند، بلکه نمیتوان به سادگی و درستی تشخیص داد که این بازگشت سرمایه از جانب کدام یک از رسانهها و یا در چه زمانی بوده است.
از طرف دیگر استفاده از این ابزارها بسیار زمان بر و سخت است. شما به راحتی نمی توانید یک بیلبورد را برای تبلیغات اجاره کنید. از چندین سد ارزیابی محتوایی، دریافت مجوز، پرداخت سازمانی، صف انتظار، موارد حقوقی، طراحی گرافیکی، چاپ، نصب، برداشت و … باید بگذرید. این موانع برای تبلیغات تلویزیونی چندین برابر است.
در این میان راحتترین، سریعترین و ارزانترین رسانه بازاریابی سنتی (البته برای استفاده در مقیاس انبوه)، استفاده از تبلیغات روزنامه ها و مجلات است. همانطور که می دانید این ابزار نیز به نسبت هزینه ای که در بر دارد بازخورد مناسبی ندارد.
در بسیاری از مشاورهها وقتی از صاحبان کسب و کارها در مورد فعالیتهای بازاریابی که تاکنون انجام داده اند میپرسیم، آنها به تبلیغات چند میلیون تومانی در مجلات معتبر و با کیفیت (از لحاظ چاپ و طراحی و …) اشاره می کنند که بعضاً به اندازه انگشتان دست نیز برایشان مشتری جدید به همراه نداشته است. آنها حتی نتوانسته بودند نزدیک به اندازه هزینه ای که پرداخت کرده بودند درآمد داشته باشند، چه برسد به سود.
می دانیم که در بازاریابی هیچ چیز از قبل به صورت قطعی و ۱۰۰% درست وجود ندارد. بنابراین عواملی مانند استمرار، آزمون و خطا، یادگیری از نتایج، تست انواع روشهای بازاریابی، ترکیب روش های قدیمی، نوآوری در پیام، رسانه و … باعث اثربخشی فعالیتهای بازاریابی میشوند.
اما بازاریابی سنتی با هزینه های سنگینی که به یک کارآفرین به خصوص در ابتدای راه تحمیل می کند، عملاً توان مالی او را برای استمرار برنامه بازاریابی و در نتیجه رسیدن به اهداف مطلوب از بین می برد.
مهمترین ابزارها و رسانههای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال عبارتند از وبسایتها اینترنتی، شبکه های اجتماعی وبی و موبایلی، پیام رسان های اجتماعی، اپلیکیشن های تلفن همراه، ایمیل، انواع تبلیغات در فضای اینترنت و … .
استفاده از رسانه های بازاریابی اینترنتی نسبت به بازاریابی سنتی بسیار ارزان تر بوده و آورده بسیار بالاتری را نیز با خود به همراه دارد. هزینه ارسال ۱۰۰۰ عدد ایمیل در مقابل هزینه چاپ یک تبلیغ در یک مجله به شمارگان ۱۰۰۰ تقریباً هیچ است. از طرف دیگر طبق آمار بین المللی بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیل به طور متوسط حدود ۴۰ برابر است. یعنی با هر یک میلیون تومان هزینه برای آن به طور متوسط چهل میلیون تومان درآمد خلق می شود [۱].
علاوه بر موضوع هزینه، فعالیتهای بازاریابی اینترنتی میتواند بسیار راحتتر مورد ارزیابی قرار بگیرد. شما با انجام یک کمپین بازاریابی اینترنتی، دقیقاً می دانید چند نفر از چه سایتهایی و یا چه رسانههایی، به کدام صفحات از سایت شما وارد شدهاند، چند دقیقه در آن صفحه بودهاند، بعد از آن صفحه به کدام صفحات دیگر رفته اند و … . تمام این ارزیابیها به صورت لحظه ای انجام میشود و در هر لحظه شما آخرین آمار در پیشروی خود دارید.
نکته بسیار حائز اهمیت این است که در بسیاری از موارد این رصد و کنترل از طریق ابزارها کاملاً رایگان انجام میشود [۲].
مزیت دیگر بازاریابی اینترنتی امکان تست روشهای مختلف، ترکیب آنها با یکدیگر و انتخاب بهترین الگو است. شما حتی می توانید چندین کمپین بازاریابی طراحی کنید و با گرفتن بازخوردهای اولیه، هر لحظه ای که بخواهید موفقترین آنها را نگه داشته و جلوی اجرای مابقی را بگیرید.
این مدل از بازاریابی در سریع ترین حالت ممکن با تغییرات روز جامعه حرکت می کند. چراکه از تغییرات اوضاع جامعه آگاه است و مطابق با آن اقدام می کند. به این ترتیب کمک می کند تا کسب و کارها محصولات مطابق با نیاز مشتری تولید کنند.
اثرات استفاده از رسانه های بازاریابی اینترنتی بسیار ماندگارتر از بازاریابی سنتی است. وقتی مدت اعتبار بیلبوردی تمام شده و آن تبلیغ مشخص پائین آورده می شود، دیگر اثر از آن وجود ندارد، چه در واقیعت و چه در ذهن مردم! اما در مقابل، هزینه ای که برای بازاریابی اینترنتی می شود می تواند تا مدتها اثرات ماندگار داشته باشد.
شما با سفارش رپورتاژ آگهی، ارسال ترافیک به سایت خود، دادن لینک های مختلف از سایت های قدرتمند به سایت خود و … نه تنها در طول مدت زمان کمپین بازاریابی تان ترافیک و بازخورد بیشتری تولید کرده اید، بلکه به موجب اثرات این ترافیک و لینک های ساخته شده، جایگاه تان در نتایج موتورهای جستجو نیز به صورت پایداری بالا آمده و می توانید ترافیک همیشگی خوبی از آن دریافت کنید.
در بازاریابی سنتی، سادهترین و پیش پا افتادهترین کارها چاپ و توزیع تراکت است. میبینید که همین یک کار ساده که اثربخشی چندانی هم ندارد، به چندین نفر نیروی کاری برای آمادهسازی و اجرا نیاز دارد.
در مقابل در بازاریابی اینترنتی یک شخص به تنهایی میتوانید وبسایت خود را هدایت کند، کمپینهای بازاریابی راه اندازی کند، بازخوردها را ارزیابی کند، فروش کند و … . بسیاری از این کارها با کمک پلاگینها و فرآیندهای کاملاً خودکار انجام میشود. بنابراین اجرای بازاریابی اینترنتی با تمام دقت و گستردگی که دارد به نیروی انسانی کمی نیازمند است.
تعداد مخاطبان یک روزنامه محلی چند نفر است؟ شعاع عملکردی یک بیلبورد چقدر است؟ آیا بعد از آنکه مدت زمان این تبلیغات تمام شد بازهم اثر و بازخوردی تولید می کنند؟ ملاحظه می کنید که تبلیغات سنتی وابستگی بسیاری به زمان و مکان دارند.
اما در مقابل یک کارآفرین اینترنتی با داشتن یک سایت موفق و اجرای بازاریابی اینترنتی کارآمد می تواند مشتریانی پایدار و فروش هایی مستمر از سراسر کشور یا حتی خارج از کشور داشته باشد.
به این ترتیب شما می توانید به افرادی زیادتری در شعاع جغرافیایی بزرگتری و در مدت زمان طولانی تری خدمت رسانی کنید.
در نهایت مسئله مهم برای موفقیت کسب و کارها، توانایی آنها در استفاده همزمان از رسانه های بازایابی آفلاین و آنلاین است. به این ترتیب آنها می توانند بهره وری فعالیت های بازاریابی خود را به حداکثر برسانند.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید؟
[۱] – البته این موضوع کاملاً بستگی به نحوه جمع آوری آدرس های ایمیل، مرتبط بودن آنها، پیام صحیح، پشتیبانی از سایت و به طور کلی درست بودن اجزای دیگر این زنجیره دارد.
[۲] – شما با استفاده از پنل های کاربری گوگل آنالتیکز و گوگل سرچ کنسول که کاملاً رایگان هستند، میتوانید به راحتی این اطلاعات ذی قیمت را با تحلیل های دقیق در اختیار داشته باشید.