مزیت رقابتی یا Competitive Advantage ، مفهوم بنیادینی است که چهارچوب کسب و کار و کارآفرینی موفق بر روی آن استوار باقی می ماند. اما این مفهوم غالباً در کنار مفاهیم دیگری مانند مزیت نسبی ، قابلیت کلیدی ، مزیت مطلق و … به کار می رود. بنابراین لازم است تعریف روشنی از آنها داشته باشیم.
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد و یا اینکه خودشان فایل مولتی مدیا ندارند، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه: On one Star
برای بیان مفهوم مزیت رقابتی ، قبل از هر چیزی بگذارید مثالی بزنم؛
در عصرهای گذشته دور که زندگی بشر بیشتر مبنای کشاورزی داشت، اغلب جمعیت مولد یک کشور در قالب روستاها زندگی می کردند. تعداد معدودی شهر نیز وجود داشت که مراکز حکومتی ، اداری ، بازرگانی و به طور کل انباشت ثروت و مدنیت بودند. بنابراین کشور های همسایه برای بدست آوردن ثروت و حاکمیت، شهرهای کشورهای دیگر را تسخیر می کردند.
شهرها نیز برای محافظت از خود ، بسته به اهمیتی که داشتند، چندین برج و بارو و دیوار دفاعی داشتند.
در هنگام حمله دشمن ، مردم وارد شهر و این دیوارهای می شدند و از خود دفاع می کردند.
اگر دشمن قوی بود، دیوارها را یکی یکی فتح می کرد و به جلو پیش می رفت، تا اینکه به حلقه اصلی شهر که برج حاکمیت، خزانه، سربازخانه ، آذوقه و … در آن قرار داشتند برسد.
اگر شهر می توانست از این اصلی ترین دیوار و مقر اصلی خود محافظت کند، می توانست پس از بازگشت دشمن دوباره خود را بازسازی کند. اما اگر این آخرین دیوار دفاعی نیز سقوط می کرد، شهر و تمام غنائم آن به دست دشمنان می افتاد.
امروزه دنیای کسب و کار نیز دنیای جنگ است (مراجعه کنید به کتاب تجارت جنگ است از جک تراوت و اَل ریس) ، و آن جنگ، جنگ تسخیر اذهان مشتریان است. به این منظور که کسب و کارها تلاش می کنند تا در زمینه کاری خود در بالاترین جایگاه ذهن مشتریان قرار بگیرند، تا اینکه مشتری به محض یادآوری محصول یا خدمات مشخص، یاد شرکت مورد نظر بیفتد.
بنابراین مثال بالا برای دنیای کسب و کار نیز دلالت دارد. هر کدام از آن دیوارها می توانند یک مزیت نسبی برای کسب و کار ما باشند. در این مثال رقبایی که از مزیت های ما الگو برداری می کنند و از آنها برای توسعه بازار خود استفاده می کنند می توانند مانند دشمنی باشند که به دیوارهای شهر حمله کرده است.
قلعه و مقر شهر اصلی، همان مزیت رقابتی کسب و کار است. اگر این دیوار آخر نیز سقوط کند، شهر سقوط می کند. اگر مزیت رقابتی کسب و کار ما توسط رقبا الگو برداری شود، و یا اینکه آنها مزیت بهتری را ارائه دهند، کسب و کار ما در این رقابت جایگاه خود را از دست می دهد.
حالا با این مثال به تعاریف مزیت رقابتی و مزیت نسبی بپردازم.
برای آشنایی بیشتر با عضویت کوانتمی کلیک کنید.