در بازاری که همه شرکت ها بزرگ و قدر هستند، کوچک بودن می تواند مزیت های ویژه ای داشته باشد. یکی از این مزیت ها توانایی وارد شدن در زمینه هایی است که شرکت های بزرگ به خاطر اینکه از لحاظ اقتصادی برایشان ارزش زیادی ندارد ویا تخصص لازم را ندارند واردش نمی شوند.
تمرکز بر روی یک محصول خاص و کسب مهارت و دانش زیاد درباره آن، موفقیت تحسین برانگیزی را برای کسب و کار شما به وجود آوردند.
بزرگترین اشتباهی که کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک مرتکب می شوند، رقابت با شرکت های بزرگ است. در صورتی که راز موفقیت در این است که به هیچ وجه با آنها وارد رقابت شانه به شانه و رو در رو نشوید. به جای تلاش برای رقابت با سازمان های بزرگی که از لحاظ مالی بسیار از شما بهترند، سعی کنید جریان را به آرامی به سمت دلخواه خود هدایت کنید. خدمات خود را طوری ارائه دهید که سازمان ها و شرکت های بزرگ نخواهند و یا نتوانند با شما وارد رقابت شوند. این کار را می توانید با افزایش سرویس ها و یا گزینه های موجود در محصولات و یا تغییر شیوه ارسال سفارشات انجام دهید.
یکی دیگر از مزیت های کوچک بودن این است که در صورت ارائه خدمات تخصصی، نه تنها شرکت های بزرگ نمی توانند وارد آن شوند، بلکه شما می توانید توسط آن به مشتری نزدیکتر شوید.
ارائه خدمات تخصصی و همچنین دانستن نیازهای مشتری به معنای آن است که شما می توانید برای محصولات و یا خدماتتان هزینه بیشتری از مشتری دریافت کنید.
امروزه مشتری ها به دنبال خدمات عمومی و کلی نیستند و دیگر نمی خواهند خود را با آنچه در بازار موجود است هماهنگ کنند، بلکه به دنبال چیزهایی هستند که دقیقا برآورده کننده نیازشان باشد.
اما تخصصی بودن بیش از حد نیز خوب نیست. اگر مشتریان زیادی برای محصولتان وجود ندارد، باید بدانید در انتخاب زمینه شغلی خود دقت کافی نداشته اید. برای رسیدن به یک زمینه کاری مناسب باید به طور دائم بازار را تحت نظر داشته باشید. مهمترین کار این است که بدانید مشتریان به چه چیز فکر می کنند و اینکه چه چیزی فکرشان را تحت تاثیر قرار می دهد. همیشه باید به روز باشید، در غیر این صورت نمی توانید خو درا در بازار نگه دارید.
نام کسب و کار یکی از مهمترین عواملی است که می تواند مشتری های بالقوه را به بالفعل تبدیل و یا آنها را برای همیشه از شما دور کند. همچنین بعد از انتخاب نام برای شرکت، تغییر آن بسیار پرزحمت است. نامی که انتخاب می کنید باید ماهیت کسب وکارتان را نشان دهد. نامی که گویای تفاوت کار شما با دیگر شرکت های مشابه و همچنین بیانگر نحوه ارائه خدمات به مشتریان باشد. باید بدانید اولین چیزی که مشتری با آن روبرو می شود نام کسب و کار است.
نکته دیگر اینکه نباید نام کسب و کار را خیلی خاص انتخاب کنید، چرا که ممکن است در آینده بخواهید خدمات خود را گسترش دهید ولی نام شرکت طوری باشد که فعالیت های جدید را شامل نمی شود.
نباید روی یک نام خاص تعصب نشان داد. می توانید از نام هایی استفاده کنید که ماهیت خدمت تان را توصیف می کنند. نام های توصیفی می توانند با هزینه و زمان کمتر، خدمات ارائه شده را به مشتری معرفی کنند. اگر از نامی بی ربط برای شرکت استفاده کنید، به زمان و هزینه زیادی نیاز خواهید داشت تا ماهیت کار خود را به مشتری معرفی کنید.
همچنین سعی کنید از نام های تاریخ مصرف دار پرهیز کنید، چرا که ممکن است با پیشرفت علم و فناوری شیوه خدمات رسانی شما نیز تغییر کند و در نتیجه نامی که انتخاب کرده بودید به دردتان نخواهد خورد. توجه داشته باشد از حروف مخفف نیز استفاده نکنید، مردم به ندرت با نام هایی که به صورت مخفف باشند ارتباط برقرار می کنند. همچنین از نام هایی که سخت تلفظ می شوند بپرهیزید زیرا در صورت انتخاب چنین نامی ابتدا باید تلفظ صحیح آن را به مشتریان یاد دهید.
نام هایی را برای کسب و کار تان انتخاب کنید که به راحتی به ذهن سپرده می شوند. به طور قطع شرکت های زیادی در زمینه کاری شما وجود دارند و با انتخاب یک نام خوب برای کسب و کارتان می توانید خود را به مشتری تحمیل کنید.
کسب و کارهایی موفق خواهند شد که اولاً زمینه فعالیت خود را به طور کامل بشناسند و ثانیاً تمرکز خود را درآن زمینه از دست ندهند. اگر قصد دارید کسب وکاری را شروع کنید باید بتوانید به طور شفاف و واضح هدف خود را بیان کنید تا دیگر اعضا نیز کار و هدف خود را بدانند. البته واضح است که در شروع کار نمی توانید همه مسائل را در نظر بگیرید و یا حتی ممکن است در طول مسیر نیاز باشد تغییرات نسبتاً بزرگی انجام دهید. ولی نکته اینجاست که هرگز نباید هسته اصلی (هدف) کسب و کار خود را فراموش کنید.
یکی از بهترین مزیت های کارآفرین بودن این است که کسی نیست به شما بگوید چه کار باید انجام دهید. یکی از بدترین معایب کارآفرین بودن نیز این است که کسی نیست به شما بگوید چه کار باید انجام دهید. شروع کسب و کار می تواند بسیار هراس انگیز باشد، مخصوصاً اگر شما قبل از آن حقوق بگیر بوده اید.
داشتن یک مشاور در ابتدای کار برای کارآفرینان بسیار حیاتی است. چرا که قرار نیست کارآفرین از تمام ابعاد زمینه انتخابی خود آگاهی داشته باشد. داشتن کسی که بتواند ایده های شما را متعادل سازد بسیار مهم است. دو راهی های زیادی وجود دارد که می تواند به راحتی شما را از مسیر اصلی دور کند. کارآفرینان معمولاً در امر تولید بسیار عالی، در مسائل مدیریتی متوسط، در بازاریابی ضعیف ودر حسابداری بسیار ضعیف عمل می کنند. بنابراین داشتن یک مشاور مجرب کمک بسیار بزرگی برای شما خواهد بود.
شروع کسب و کار می تواند بسیار غریبانه باشد. مخصوصاً برای کسانی که قبلاً در یک اداره به عنوان کارمند مشغول به کار بودند. زیرا این افراد در محیط هایی کار کرده اند که امکانات بسیاری در اختیار داشته و هم کارانشان نیز همیشه در کنارشان بوده اند. برای این افراد شروع یک کسب وکار جدید بسیار غریبانه خواهد بود.اما بعضی اوقات مجبورید به خاطر اینکه به حرکت رو به رشد خود ادامه دهید از خیلی فرصت های خوب چشم پوشی کنید.
در بسیاری از مواقع مواردی وجود دارد که نمی توانید آنها را با کارمندان و اطرافیانتان در میان بگذارید بنابراین نیاز به شخصی دارید که از بیرون مجموعه راه صحیح را به شما نشان دهد.
کسب و کار شما باید توسعه پذیر باشد. منظور این است که کارایی و درآمد نباید به حضور شما وابسته باشد. اگر کسب وکار قابلیت یادگیری و اجرا توسط دیگران را نداشته باشد،به هیچ وجه یک کارآفرین واقعی نخواهید بود. زیرا هرقدر بیشتر پیشرفت کنید، سرتان شلوغ تر می شود، هر قدر سرتان شلوغ تر شود خسته تر می شوید و در نتیجه نمی توانید بهترین توان را از خود نشان دهید، و اگر بهترین توان را از خود نشان ندهید، کسب و کارتان بعد از مدتی متوقف خواهد شد.
بهترین کسب و کارها آنهایی هستند که برای توسعه به هزینه های بهره برداری زیاد نیاز نداشته باشند. به عنوان مثال، یک برنامه نویس بعداز اتمام یک کد نرم افزاری می تواند بدون هیچ هزینه دیگر آن را به تعداد دلخواه بفروشد. بنابراین این کار یک کار توسعه پذیر به حساب می آید. یا در مثال دیگر یک رستوران را تصور کنید. این رستوران برای افزایش درآمد باید افزایش فروش غذا داشته باشد و برای افزایش فروش غذا باید مواد اولیه بیشتر، نیروی انسانی بیشتر، فضاب بزرگتر و … داشته باشد. بنابراین برای افزایش درآمد، هزینه های آن نیز به ناچار افزایش می یابد. اما این موضوع الزاماً برای یک کسب و کار اینترنتی صادق نیست چرا که می توان با هزینه نسبتاً ثابت افزایش درامد فراوان را تجربه کرد.
اگر واقعاً فکر می کنید محصول و یا ایده شما جدید و منحصر به فرد است بهترین راه برای محافظت از آن به ثبت رساندنش است. به ثبت رساندن ایده و یا محصول یکی از مهمترین اجزاء ارزش بخشیدن به کسب و کارتان می باشد. ممکن است بدون این امتیاز نیز پیشرفت کنید، ولی در این صورت هر کسی می تواند کار شما را کپی برداری کند.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
آیا شما این نکات کلیدی کارآفرینی را رعایت می کنید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید ؟
انتشار مطلب ” نکات کلیدی کارآفرینی که باید بدانید ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.