یکی از شایع ترین دلایلی که باعث زمین خوردن کسب وکارهای نوپا می شود تمام شدن منابع مالی قبل از رسیدن کسب و کار به شرایط سودآور است.
مهمترین عامل شکست کسب و کار، عدم برنامه ریزی درست و واقع بینانه، کمبود بودجه و تخصص لازم و همچنین عدم توجه به نصیحت های مشاوران تخصصی است. اگر در برنامه ریزی مشکل دارید هرگز موفق نخواهید شد.
اعتقاد دارم برای شروع کسب و کار ابتدا باید از کم شروع کرد و سپس بر اساس نیاز و بودجه موجود کار را گسترش داد. یکی از رمزهای موفقیت این است که به هیچ وجه از سرمایه دیگران استفاده نکنیم. اینگونه همه چیز دست خودتان است و هرگاه بخواهید می توانید بدون فشار کسب و کار را گسترش دهید.
مناسب بودن زمان می تواند هم جنبه درونی داشته باشد و هم جنبه بیرونی. منظور از جنبه درونی این است که آیا از لحاظ شخصیتی ، ذهنی ، روحی و روانی امادگی کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار را داشته باشید. همچنین منظور از جنبه بیرونی این است که بتوانید فرصت مناسب حهت ورود به بازار را شکار کنید. البته نباید نسبت به زمان سنجی بسیار حساس شوید. بدانید که هیچ وقت همه چیز مساعد نخواهد شد. اگر بخواهید برای مساعد کردن شرایط، زیاد معطل شوید به احتمال زیاد زمان خواهد گذشت و ایده شما توسط شخص دیگری به اجرا در خواهد آمد.
هر چند یکی از اهداف کارآفرینی، رسیدن به پول زیاد است اما چنین هدفی به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. اگر شما برای کارخود اشتیاق کافی نداشته باشید، به احتمال زیاد در کار موفق نخواهید بود. بالاخره موقعی فرا می رسد که اشتیاق به پولدار شدن نمی تواند بر ساعت ها بی خوابی، عدم زندگی اجتماعی، تنهایی و غیره غلبه کند. در این شرایط است که فقط اشتیاق به کار و نشاط حیات می تواند شمارا به حرکت وا دارد.
به علاوه، اگر فقط پول هدف شما باشد، روزی صبر خود و در نتیجه توانایی برنامه ریزی دراز مدت را از دست می دهید، زیرا حرص پول هرگز تمامی ندارد. در نتیجه در زندگی خود به دنبال زمینه ای بگردید که به آن اشتیاق فراوان دارید و سپس سعی کنید آن را به کسب و کار خود بدل کنید.
شما می توانید یک کار خوب انجام دهید و از آن پول درآورید. به نظر من بهترین اشتیاق که هیچ گاه سرد نمی شود خدمت به مردم است. چرا که رضایتی که از مشتری خود میبینید بیشتر از سود مادی می تواند ارزشمند باشد. زمینه ای را انتخاب کنید که از انجام آن خسته نمی شوید، چرا که دست کم باید ۲ تا ۳سال اول به صورت تمام وقت روی آن کار کنید.
هر چند برای موفقیت به شانس هم نیاز دارید، ولی نیاز شما به تسلیم نشدن بسیار بیشتر است. به هیچ کسی جز خودتان تکیه نکنید.
جذابیت بالای واگذاری سهام به دلیل ریسک اقتصادی بسیار پایین آن است که به هیچ وجه باعث ورشکستگی نمی شود. اگر کسب و کارتان شکست بخورد، سرمایه گذار پولش را از دست داده است و شما هیچ تعهدی برای برگرداندن آن ندارید.
اما واقعیت چیز دیگریست. واگذاری سهام کسب و کار می تواند در دراز مدت برای شما بسیار گرانتر از آنچه که فکرش را می کنید تمام شود. نه تنها به خاطر اینکه در آینده ارزش آن بالاتر خواهد رفت، بلکه به خاطر اینکه با وارد کردن سهام دار و یا سرمایه گذار دیگر نمی توانید با آزادی عمل افکار خود را پیاده کنید، زیرا آنها نیز اعمال نظر را حق خود می دانند. اگر تصمیم گرفته اید یک کارآفرین آزاد و مستقل باشید، واگذاری سهام یکی از بزرگترین موانع شماست.
هر قدر کارآفرین بتواند بدون واگذاری سهام بیشتر دوام بیاورد، ارزش سهام شرکتش بالاتر و درصد شکست آن پایین تر می آید.به این معنی که کارآفرین میتواند سهام کمتر را با قیمت بیشتر واگذار کند.
دلیل خیلی از افراد برای آغاز کسب و کار، آزادی و استقلال عمل است. در صورتی که اگر شما یک سرمایه گذار را وارد کار خود کنید همیشه باید به او گزارش دهید و جوابگوی سوالات او باشید.
برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله کارآفرینی محتاط را مطالعه بفرمائید.
بازاریابی به معنای خرج هزینه های هنگفت نیست. بلکه به معنای تفکر و خلاقیت است. وقتی ما هیچ پولی نداریم بنابراین باید فکر کنیم. این دقیقا همان کاری است که کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک باید انجام دهند.
کارآفرینی به معنی به آغوش کشیدن مشکلات و استفاده به موقع از فرصتهاست. فقط کافی است از جای خود بلند شوید و برای موفقیت خود حرکت کنید.
کسب و کارتان را از کم شروع کنید و به تدریج آن را وسعت دهید. بسیاری از مردم توقع دارند در ابتدای کار یک دفتر بزرگ و شیک داشته باشند، ولی من از کم شروع کردم و در نتیجه ریسک بسیار کمی در آن وجود داشت.
داشتن کسب و کار کوچک به معنی این نیست که خود را به دیگران کوچک جلوه دهید. مخصوصاً در بازاری که معمولاً بزرگی نشان برتری است. در دنیای امروز کوچک زیباست. فکر های بزرگ می توانند در کسب و کارهای کوچک در قالب خدمات تخصصی متمایز پیاده بشوند.
یکی از راه های بزرگ اندیشیدن این است که بزرگی شرکت را در ۵ سال آینده تجسم کنید و امروز مانند آن عمل کنید. تمایل اکثر تازه کارها این است که ارزانترین نیروی کار را به خدمت گیرند. در صورتی که اگر بخواهید در آینده وارد معاملات بزرگتر شوید، اولین چیزی که طرف مقابل به آن توجه می کند اطرافیان شما از جمله منشی، مشاور و غیره است. اگر اطرافیان شما انسان های بزرگی نباشند، طرف در مورد همکاری با شما تردید خواهد کرد.
شما متوسط ۵ نفری می شوید که بیشتر ارتباط را با آنها دارید. (جیم ران)
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
آیا شما این نکات کلیدی کارآفرینی را رعایت می کنید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید ؟
انتشار مطلب ” نکات کلیدی کارآفرینی که باید بدانید ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.