در هر جا که تقاضا برای محصول یا خدمتی بهاندازه کافی وجود داشته باشد عرضه کننده ای هم به وجود خواهد آمد. اما زمانی که میزان تقاضا از حد مشخصی بیشتر بشود طوری که نشان دهنده رشد بازار باشد، سرو کله رقبا پیدا می شود. هدف رقبا کسب سود حداکثری از بازار و کسب سهم حداکثری از بازار است و آنها برای دستیابی به این هدف از وسایل گوناگونی استفاده می کنند. برخی از مواقع روش ها و وسایل آنها می تواند مشکلات و مسائلی را برای کسب و کارهای دیگر به وجود بیاورد.
بنابراین شدت رقابت یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان سود دهی کسب و کارها است. به این ترتیب ما به عنوان کارآفرین باید آمادگی هر چه بیشتر برای مواجهه با شرایط گوناگون رقابتی را داشته باشیم. به همین منظور، باید رقابت و استراتژی های رقابتی را خوب بشناسیم.
رقابت در کسب و کار به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد.
رقابت مستقیم از طرف کسب و کارهایی است که عیناً کار ما را انجام می دهند و جریان پول را از مشتریان ما به سمت خودشان هدایت می کنند. به عنوان مثال اگر ما یک سایت اینترنتی در زمینه آموزش کسب و کار داریم، طبیعتاً یک سایت آموزشی کسب و کار دیگر می تواند رقیب ما باشد.
رقابت غیر مستقیم از طرف کسب و کارهایی است که فعالیت شان همانند کسب و کار ما نیست، اما هم چنان می توانند جریان پول را از مشتریان ما به سمت خودشان هدایت کنند. به عنوان مثل یک استخر می تواند رقیب یک سینما باشد. آن ها خدمات متفاوتی ارائه می دهند، اما هر دو می توانند در جذب افرادی را که هدفشان پر کردن اوقات فراغت است رقیب یکدیگر باشند.
از طرف دیگر باید بدانید که رقیب شما چه کسانی هستند؟ رقیب شما چه چیزهایی هستند؟
ممکن است یک زمان کسب و کارهایی با شما رقابت کنند. همچنین ممکن است در زمانی دیگر عواملی غیر از اشخاص و کسب و کار ها وجود داشته باشند که با شما رقابت کنند. به عنوان مثال گفته می شود که بزرگ ترین رقیب تبلیغات تلویزیونی، یخچال است. چرا که هنگام شروع پخش تبلیغات تلویزیونی میان فیلم ها، مردم از پای تلویزیون بلند شده و به سمت یخچال می روند تا چیزی برای خوردن بردارند[۱].
رقیب یک سایت اینترنتی می تواند اسکرول موشواره باشد. به این صورت که شما مطلبی را نوشته اید و در سایت خود منتشر کردید، اما مخاطب با اسکرول کردن سریع به پایین صفحه می رود و بسیاری از مطالب شما را نمی خواند.
مورد دیگر اینکه رقیب یک سایت اینترنتی می تواند منوهای زیاد و بدون نظم خود آن سایت باشد که سبب شود تمرکز بازدیدکنندگان از بین برود.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
کسب و کار شما چیست؟
رقبای کسب و کار شما چه کسانی یا چه چیزهایی هستند؟
چگونه با آنها رقابت می کنید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید؟
[۱] – البته این یکی از دلایلی است که امروزه خیلی از تبلیغات تلویزیونی به استفاده از صداها روی آورده اند. سازندگان آن ها می دانند مردم الزاماً آن تبلیغ را نمی بینند، در نتیجه با آهنگ و پیام های صوتی و صداهای متنوع می خواهند پیام خودشان را به گوش مردم برسانند.