در درس DNA کارآفرینی مولفه های اساسی کارآفرینی اعم از مولفه های شخصیتی، رفتاری فرد در کنار مولفه هایی مانند تشخیص و بهره برداری از فرصتها، انواع نوآوری ها، فعالیت در فضای ریسک و عدم قطعیت، استراتژی های کارآفرینانه و … توضیح داده می شود. سپس انواع الگوهای اقدامات کارآفرینانه مانند رویکردهای علّی، اثرسازی و بریکولاژ معرفی می شود. الگوهای اقدام کارآفرینانه متناسب با محیط های مختلف کسب و کار، مدیریت مشکلات دانشی در کارآفرینی، روش های یادگیری برای کارآفرینان، روش های مدیریت شکست در کارآفرینی و … نیز از جمله مهمترین مواردی هستند که در این درس به آنها پرداخته می شود تا مجموعه این موارد بتوانند در شکل گیری ذهنیت و اصلاح عمل کارآفرینانه موثر باشند.
سرفصلهای درس DNA کارآفرینی به قرار زیر است.
فصل یکم: انواع کسبوکارها
درس ۱: تعریف کسبوکار به مثابه سیستم
درس ۲: معرفی سه نوع کسبوکار نوپا
فصل دوم: تعریف کارآفرینی و واکاوی مهمترین مولفههای آن
درس ۳: کارآفرینی به مثابه مفهومی چندبعدی
درس ۴: کارآفرینی به مثابه مفهومی میانرشتهای
درس ۵: کارآفرینی به مثابه تعامل و درگیری با محیط
درس ۶: کارآفرینی به مثابه عاملیت
ویدئوی نمونه درس ۶ کارآفرینی به مثابه عاملیت و ظرفیت کنشگری شخص کارآفرین را در زیر مشاهده کنید.
درس ۷: کارآفرینی به مثابه تحمل ریسک و عدم قطعیت
ویدئوی نمونه درس ۷ کارآفرینی به مثابه تحمل ریسک و عدم قطعیت را در زیر مشاهده کنید.
درس ۸: کارآفرینی به مثابه نوآوری
درس ۹: کارآفرینی به مثابه سود
درس ۱۰: کارآفرین به مثابه مرد عمل
درس ۱۱: کارآفرینی به مثابه کنش
ویدئوی نمونه درس ۱۱ کارآفرینی به مثابه کنش و اقدام کارآفرینانه را در زیر مشاهده کنید.
درس ۱۲: کارآفرینی به مثابه تشخیص و بهرهبرداری از فرصت
درس ۱۳: کارآفرینی به مثابه توسعه
درس ۱۴: مدیریت شکست در کارآفرینی
ویدئوی نمونه درس ۱۴ مدیریت شکست در کارآفرینی را در زیر مشاهده کنید.
درس ۱۵: دامنه و قلمرو کارآفرینی
درس ۱۶: جمعبندی در مورد کارآفرین و مهمترین مولفههای آن
فصل سوم: انواع رویکردهای اقدام کارآفرینانه
درس ۱۷: رویکرد اقدام Causation (رویکرد اقدام علّی)
درس ۱۸: رویکرد اقدام Bricolage (رویکرد اقدام بریکولاژ)
درس ۱۹: رویکرد اقدام Effectuation (رویکرد اقدام امکان گرایی یا اثرسازی)
درس ۲۰: گام اجرایی رویکرد اقدام Effectuation (رویکرد اقدام امکان گرایی یا اثرسازی)
درس ۲۱: اصول رویکرد اقدام Effectuation (رویکرد اقدام امکان گرایی یا اثرسازی)
فصل چهارم: محیط کسبوکار
درس ۲۲: شناخت و تحلیل محیط کسبوکار
درس ۲۳: اهمیت و ضرورت شناخت و تحلیل محیط کسبوکار
فصل پنجم: مشکلات دانش در کارآفرینی
درس ۲۴: معرفی مشکلات دانش
درس ۲۵: ریسک
درس ۲۶: عدم قطعیت
درس ۲۷: ابهام
درس ۲۸: دوپهلویی
درس ۲۹: پیچیدگی
درس ۳۰: عدم تقارن اطلاعات
ویدئوی نمونه درس ۳۰ عدم تقارن اطلاعات را در زیر مشاهده کنید.
پادکست رادیو کارآفرینی دامنه و قلمروی کارآفرینی چیست؟ | تئوری امکان گرایی اثر سازی Effectuation ساراستوانی | علی خادم الرضا معلم مولف و مشاور کارآفرینی و کسب و کار