در جهان امروز هیچ چیز خنثی ای وجود ندارد. هر پدیده ای بر پدیده های دیگر اثرگذار و از پدیده های دیگر اثرپذیر است. داستان برای کسب و کارها نیز همینگونه است. کسب و کارها در خلاء شکل نگرفته و کار نمی کنند، بنابراین بر محیط اطرف خود اثر می گذارند و از محیط اطراف خود اثر می پذیرند.
کسب و کار یک سیستم باز است که با محیط بیرون خود رابطه تعاملی دارد. بنابراین تصور اینکه در یک محیط نامساعد بتوان یک کسب و کار عالی را ایجاد و مدیریت کرد تا حدود زیادی دشوار است. ایده عالی، محصول عالی، خدمات عالی، محیط کاری عالی، منابع انسانی عالی و … هیچ کدام نمی توانند در چارچوب یک سیستم معیوب و دارای مشکل دستاورد خاصی را خلق کنند.
در اینجاست که عدم شناخت از محیط کسب و کار می تواند اثرات منفی زیادی بر روی فعالیت کارآفرینان و مدیران کسب و کار بگذارد. اشخاصی که با افکار و ایده های بسیار متعالی اما متفاوت با واقعیت های موجود و با رویایی شیرین پا به عرصه کارآفرینی می گذارند، اما یک به یک توسط واقیعت های تلخ بازار و محیط کسب و کار پس زده می شوند. از همین رو شناخت محیط کسب و کار امری ضروری است.
در دل محیط کسب وکار است که فرصتها، تهدیدها، رقابتها و نیازها نهفته شدند. در دل محیط است که سیستم باز کسب و کار می تواند با تک تک عناصر درونی و عوامل بیرونی تعامل داشته باشد و به جلو پیش رود یا اینکه نابود شود. در دل محیط است که ارزشها خلق، منتقل و درک می شوند. بنابراین برای موفقیت در کسب و کار، بیش از هر عامل دیگری، این محیط است که اصالت دارد.
محیط اصالت دارد! عاملی که باعث موفقیت کسب و کار می شود بیش از آنکه داشتن ایده عالی، منابع مالی، دانش و مهارت، منابع انسانی، محصول خوب و … باشد، داشتن شناخت و درک صحیح از واقعیت محیط کسب و کار و تطبیق هوشمندانه متناسب با آن است. به همین دلیل بدون داشتن شناخت و تحلیل درست از محیط کسب و کار، موفقیت تقریباً غیر ممکن یا کاملاً بعید و شانس گونه خواهد بود. هدف این درس آن است که با معرفی کاربردی ابعاد شناخت و تحلیل محیط واقعی کسب و کار امروز به کارآفرینان و مدیران کشور، آنها را تا حد زیادی در مقابل ریسکها و عدم قطعیت های موجود در محیط پیچیده بیمه کند. همچنین کمک کند تا کارآفرینان و مدیران کسب و کارها شانس موفقیت را در تمامی اقدامات خود، از جمله تشخیص فرصت، ایده یابی، کارآفرینی، تأمین مالی، توسعه محصول، رقابت، استراتژی رشد و توسعه و … افزایش دهند.
لینک صفحه درس شناخت و تحلیل محیط کسب و کار علی خادم الرضا در سایت فرادرس
لینک صفحه درس شناخت و تحلیل محیط کسب و کار علی خادم الرضا در سایت فرادرس
سرفصلهای آموزشی درس شناخت و تحلیل محیط کسب و کار | مدت زمان کل آموزش: ۵ ساعت
فصل اول : محیط کسب و کار | زمان تدریس: ۳۰ دقیقه
o درس اول : معرفی کسب و کار به مثابه یک سیستم
o درس دوم: جایگاه کسب و کار در سلسله مراتب سیستمها
o درس سوم: تعریف محیط کسب و کار و ابعاد آن
o درس چهارم : اهمیت، ضرورت و جایگاه تحلیل شناخت و تحلیل محیط کسب و کار
فصل دوم : شناخت محیط کسب و کار بر اساس موج های تکنولوژی تافلر | زمان تدریس ۱۵ دقیقه
o درس اول : عصر کشاورزی
o درس دوم: عصر صنعت
o درس سوم: عصر اطلاعات
فصل سوم: شناخت محیط کسب و کار بر اساس پارادایم های مدرنیسم و پست مدرنیسم | زمان تدریس: ۳۰ دقیقه
o درس اول : معرفی ویژگی های محیط کسب و کار بر اساس معیارهای مدرنیستی
o درس دوم: معرفی ویژگی های محیط کسب و کار بر اساس معیارهای پست مدرنیستی
فصل چهارم: شناخت محیط کسب و کار مبنتی بر انقلاب صنعتی چهارم | زمان تدریس: ۱۵ دقیقه
o درس اول : ویژگیهای انقلاب صنعتی اول تا سوم
o درس دوم : ویژگیهای انقلاب صنعتی چهارم و اثرات آن بر محیط کسب و کار
فصل پنجم: چارچوب کانوین به منظور شناخت محیط کسب و کار و شناسایی الگوی اقدام متناسب با هر محیط | زمان تدریس: ۲۰ دقیقه
o درس اول: محیط واضح
o درس دوم: محیط پیچیده
o درس سوم: محیط بغرنج
o درس چهارم: محیط آشوبناک
o درس پنجم: جمع بندی چارچوب کانوین
فصل ششم: سایر منظرهای شناخت محیط کسب و کار | زمان تدریس: ۳۰ دقیقه
o درس اول: تکینگی فناوری
o درس دوم: دسته بندی اقتصادها بر مبنای مدل مایکل پورتر (منبع محور، بهره وری محور، نوآوری محور)
o درس سوم: شرایط و محیط پیچیده و پر از عدم قطعیت
فصل هفتم: تحلیل محیط دور کسب و کار | زمان تدریس: ا ساعت و ۱۰ دقیقه
o درس اول : معرفی محیط دور و مدل های بررسی آن (مدل Pestle و مدل آیزنبرگ)
o درس دوم : تحلیل محیط اقتصادی
o درس سوم: تحلیل محیط سیاسی
o درس چهارم: تحلیل محیط جمعیتی و اجتماعی
o درس پنجم: بررسی مدل هافتسد
o درس ششم: تحلیل محیط علمی، نوآوری و فناوری
o درس هفتم: تحلیل بعد زیست محیطی
o درس هشتم: تحلیل محیط قانونی
o درس نهم: الگوی تلاطم-چابکی
فصل هشتم: تحلیل محیط نزدیک کسب و کار | زمان تدریس: ۱ساعت و ۳۰ دقیقه
o درس اول: تحلیل بر مبنای مدل ۵ نیروی رقابتی پورتر
o درس دوم: تحلیل رقابت فعلی بازار
o درس سوم: تحلیل قدرت چانه زنی تأمین کنندگان
o درس چهارم: تحلیل قدرت چانه زنی مشتریان
o درس پنجم: تحلیل تهدید ورود تازه واردان به بازار
o درس ششم: تحلیل تهدید کالاهای جانشین
o درس هفتم: معرفی الگوی هزینه ارزش در پذیرش کالاهای جانشین
o درس نهم: معرفی مدل الماس پورتر برای تحلیل مزیت رقابتی صنعت در یک منطقه
o درس دهم: تحلیل ذینفعان
ئ.ئو.ئ
لینک صفحه درس شناخت و تحلیل محیط کسب و کار علی خادم الرضا در سایت فرادرس