” برای موفقیت در کارآفرینی باید حرفه ای باشید! ” شاید در نگاه اول این جمله بسیار کلی و کلیشه ای به نظر بیاید، چرا که برای موفقیت در هر حوزه ای باید در آن حوزه حرفه ای بود. اما منظور از حرفه ای بودن چیست؟ بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به نگاه عمیق تری نسبت به این جمله به ظاهر کلیشه ای داشته باشید.
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد و یا اینکه خودشان فایل مولتی مدیا ندارند، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه:Quiet Wish
کارآفرینی نیز مانند بازی است. در آن رقابت وجود دارد، در آن قوانینی وجود دارد که باید رعایت شوند، نیاز به تلاش، تفکر، انگیزه و البته کمی شانس دارد. بنابراین باید برای موفقیت در کارآفرینی، مثل هر بازی دیگر، مسابقه یا هر فرآیندی با این ویژگی ها، حرفه ای باشید. در غیر این صورت کار شما با شانس و اقبال و فال و سرنوشت و سلام و صلوات گره می خورد.
سال ۱۳۹۵ در مقاله ای با نام نابودی کسب و کارهای سنتی ، اشاره کردم که فضای (غالب) کسب و کار ایران به صورت سنتی است؛ به این معنی که فعالیت ها تجاری بر طبق روال گذشته، به صورت واکنشی، بدون داشتن استراتژی و برنامه ریزی، بدون داشتن مزیت رقابتی، بدون داشتن منابع انسانی فرهیخته و حرفه ای، بدون داشتن برنامه های بازاریابی و فروش منسجم و … انجام می شود.
در این فضای به شدت سنتی است که با کوچکترین تغییرات، بزرگترین رکودها و ورشکستگی ها اتفاق می افتد. در این فضای کسب و کار سنتی است که موفقیت برخی از کسب و کارها نه آنکه لزوماً به دلیل داشتن قابلیت های کلیدی و ارائه خدمات بسیار ارزشمند است، بلکه فقط به دلیل رخوت و عقب ماندگی کلی در بازار اتفاق می افتد.
اما همانطور که مشاهده می کنید محیط کسب و کار در حال تغییر است. کسانی که نتوانند خود را با این تغییرات وفق بدهند نابود می شوند، در مقابل کسانی که بتوانند این کار را انجام دهند تکامل پیدا می کنند. کارآفرینان موفق از دسته دوم این افراد هستند.
این کارآفرینان موفق ویژگی های فراوانی دارند که قبلاً در مقاله های مفصلاً به آن پرداخته ام. اما در اینجا قصد دارم با توجه به نگاه بازی گونه ای که برای موضوع کارآفرینی مطرح کردم به یک جنبه دیگر از آن ویژگی ها اشاره کنم؛ ” کارآفرینان موفق افراد حرفه ای هستند! “
رابرت براون در کتاب خوب خود با عنوان شهرت خود را بسازید ، ماتریس جالبی را معرفی می کند. در این ماتریس اشخاص به دو دسته فعالیت گرا و استراتژی گرا تقسیم می شوند. طبیعتاً از ترکیب این دو ویژگی نیز چهار حالت به صورت زیر ایجاد می شود.
من در مشاوره هایم با اشخاصی از هر کدام از این چهار دسته برخورد و گفتگو داشتم. بیایید نگاه کلی به ویژگی های هر گروه از این افراد بیاندازیم.
این اشخاص تصور چندانی از قوانین حاکم بر بازی کسب و کار، رقابت در کسب و کار، داشتن برنامه بازاریابی و سایر موارد ضروری موفقیت در کسب و کار ندارند. تصور غالب این اشخاص این است که بالاخره روزی از جایی می رسد. همین که درب مغازه را باز و چراغ ها را روشن کنیم خودش تلاش حساب می شود. دیگر نیازی به کار بیشتر احساس نمی شود!
البته درست است که روزی دست خدا است، اما خداوند برکت خودش را مشروط و منوط به حرکت ما کرده است. امروز این حرکت دیگر نباید فقط انجام کاری باشد، بلکه باید انجام هوشمندانه کارهای هوشمندانه باشد.
بنابراین نباید در این تصورات ذهنی گیر کنید که چون انسان خوبی هستید، چون درس خواندهاید و مدرک دانشگاهی دارید، چون ویژگی های ظاهری یا اخلاقی خاصی دارید و … پس بدون نیاز به انجام کاری هوشمندانه موفق هم خواهید بود. اگر هم تا الان به هر دلیل بودهاید، از حالا به بعد هیچ تضمینی نیست. دنیای کارآفرینی و کسب و کار قواعد خاص خود را دارد و همانطور که خودتان هم مشاهده می کنید این قواعد و محیط کسب و کار در حال تغییر است.
این دسته از اشخاص افرادی پر انرژی، برون گرا، فرصت جو، عملگرا، خوش بین، خوش صحبت دارای روابط اجتماعی بالا و تلاشگر هستند. اما از نداشتن برنامه ریزی، استراتژی و تفکر عمیق در کار خود رنج می برند. من اشخاص زیادی را مشاهده کردم که این ویژگی ها را داشته اند. آنها بسیار تلاش می کنند و به نظر می آید خسته نمی شوند. اگر شکستی می خورند خود را با انواع جملات انگیزشی بازسازی می کنند و در کمترین زمان آماده از سرگیری کارهای خود می شوند. به شدت عملگرا هستند. کافی است ۱۰ دقیق راجع به کاری با آنها صحبت کنید تا بلافاصله شروع به انجامش کنند، تماس هایی بگیرند، فکری برای تهیه مواد اولیه داشته باشند، مشتری ها اولیه را در ذهن خود مرور کنند و … بدون اینکه به بسیاری از جنبه های اساسی کارها توجهی داشته باشند. همانطور که گفتم این دسته از کمبود تفکر و برنامه ریزی در کارهای خود ضرر می کنند.
بهترین جایگاه این اشخاص در نیروهای فروش است. شرایطی که بتوانند از قوای ذاتی خود برای ارتباط با دیگران استفاده کنند، بدون اینکه مجبور باشند جنبه های زیادی را مد نظر قرار دهند. چندین روش، متن، پاسخ به سوال و … را آماده می کنند و سپس یک کار تکراری (قیف فروش) را بارها و بارها با انرژی انجام می دهند و البته می توانند در این زمینه خاص بسیار هم موفق باشند.
بسیاری از اشخاصی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای کار می کنند نیز در همین دسته قرار دارند. اشخاص غالباً جوان ، با شور و انگیزه بسیار بالا مشغول پرزنت کردن محصولات شرکت های مختلف هستند، از بنزها و بی ام دابلیو های (غالباً دیده نشده) بالاسری های برای مشتریان احتمالی خود تعریف می کنند. از انجام کارهای تکراری مانند برگزاری جلسات پرزنت خسته نمی شوند و این کارها را بارها و بارها با اشتیاق فراوان انجام می دهند.
البته داشتن این ویژگیها نه تنها بد نیستند بلکه برای موفقیت در کار و زندگی می تواند بسیار ارزشمند و اساسی باشند. صحبت من این است که این ویژگیها به تنهایی کافی نیستند.
می توان گفت این دسته از اشخاص تفاوت های فراوانی با دسته دوم دارند. اشخاصی که گرایش به تفکر، برنامه ریزی و تدوین استراتژی دارند اما زیاد از دست زدن به اقدام استقبال نمی کنند. این افراد استادان برنامه ریزی هستند، باهوش هستند، شاید بسیار خلاق باشند و در کاری متخصص، ممکن است مطالعه فراوانی داشته باشند. اما در نهایت سعی می کنند تا جای ممکن دست که کار عملی نزنند.
این اشخاص بیشتر دوست دارند در پشت پرده کار کنند. بنابراین دنبال کارهایی هستند که نیاز زیادی به ارتباط با مردم و درگیری های روزمره نداشته باشد. از هر چیزی که آنها را از چهارچوب فکریشان دور کند، دور می شوند. اگر کارآفرین یا صاحب کسب و کاری هم هستند بیشتر دوست دارند با وبسایت، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کار خود را پیش ببرند تا ارتباطات رو در رو.
به خاطر همین ویژگی ها، علی رغم شایستگیهایی که دارند به موفقیت های بزرگ دست پیدا نمی کنند. فرصت ها می آیند و می روند، اما آنها مردد هستند و دست به کار نمی شوند. به طور کلی به نظر می رسد که دستاوردها و نتایج دسته دوم یعنی اشخاص پرشور و عملگرا از این دسته سومی ها بیشتر است. چرا که آنها با انداختن خودشان در میان عمل، می توانند با فرصت های بیشتری رو به رو شوند و به این ترتیب شانس بالاتری برای خلق نتیجه داشته باشند ( قانون احتمالات )
منظور من از واژه حرفه ای در عنوان مقاله موفقیت در کارآفرینی اشخاصی هستند که در این دسته قرار می گیرند. این افراد ترکیبی هستند از بهترین استراتژیست ها و برنامه ریزان با بهترین عملگرایان. کسانی که آگاهانه دست به اقدام می زنند. کسانی که مبتنی بر عمل فکر می کنند.
اشخاص حرفه ای از یک طرف بام نمی افتند؛ آنها خود را در فضای تفکر منفعلانه غرق نمی کنند و یا اینکه مانند مورچگان دائماً مشغول کار نیستند. بلکه مزیتها و منافع هر دو دسته را با هم ترکیب کرده و به توانی خارقالعاده دست پیدا می کنند. این اشخاص با توجه به آگاهی و بینشی که دارند می توانند به خوبی فرصتها را تشخیص دهند و از طرف دیگر با توجه به توان عملگرایی بالا، می توانند به سرعت از فرصتها استفاده کرده و نتیجه خلق کنند.
اشخاص حرفه ای نه تنها در مقابل تغییرات انعطاف پذیری بالایی دارند، بلکه می توانند تغییرات محیط را به نفع خود و برای پیشرفت خود تغییر دهند. این اشخاص می توانند سرمایه های مالی و اعتباری بسیاری در کسب و کار برای خود ایجاد کرده و بسیار رشد کنند، تا جایی که خود عامل ایجاد تغییرات در فضای کسب و کار باشند.
پیش رو ترین کارآفرینان در سطح جهانی همه در این دسته قرار دارند. اشخاصی که در طول سالیان فراوان تلاش آگاهانه بر تجربه، دانش و مهارت خود اضافه می کنند تا به نقطه ای می رسند که می توانند با ارائه محصول یا خدماتی ناب و متمایز، جهان را تغییر دهند.
دنیای امروز دنیای تغییرات سریع است. اگر تفکر و آگاهی نباشد اشخاص در این تغییرات گم می شوند. اگر عمل نباشد اشخاص فسیل می شوند. ولی اگر نگاه استراتژیک به مسائل (که خود ناشی از داشتن بینش و آگاهی است) به همراه خصلت عملگرایی (با تمام ویژگی های جانبی اش مانند استقامت، پشتکار، صبر و تحمل در حین کار، آموزش حین عمل و …) با هم ترکیب شوند، آن وقت می توانیم به عنوان یک کارآفرین در این دنیا حرفی برای گفتن و ارزشی برای ارائه کردن داشته باشیم.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
شما در کدام دسته از اشخاص قرار می گیرید؟
مزایا و معایب بیشتر هر کدام از این دستهها را بیان کنید.
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید؟
انتشار مطلب ” برای موفقیت در کارآفرینی باید حرفه ای باشید ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.