قیمت و اهداف قیمت گذاری دومین عامل از آمیخته بازاریابی است. یکی از ملموسترین جنبه های قابل درک برای خریداران قیمت محصولات و خدمات است. قبلاً توضیح دادم که رضایت مصرف کننده صرفاً از کیفیت محصول نیست، بلکه رضایت از قیمت را نیز در بر می گیرد. در بسیاری از موارد مردم دوست دارند برای برخی از کالاها قیمت بالاتری را پرداخت کنند تا به این ترتیب رضایت و آرامش خاطر بیشتری به دست بیاورند.
بهترین داور برای قیمت، ارزشی است که مشتری از محصول می گیرد و درک می کند. البته ارزش با قیمت متفاوت است. ممکن است برای یک کالا ارزش ۱۰ هزار تومان تعریف شود، اما به اندازه صد هزار تومان کار مشتری را راه بیندازد.
بنابراین نباید در اتاق در بسته برای محصولات و خدمات مان قیمت گذاری کنیم. بهترین راه انجام تست ها و تحقیقاتی است که به واسطه آنها، متوجه شویم میزان ارزش ذهنی درک شده محصول برای مشتریان چقدر است.
برخی از نکاتی که هنگام قیمت گذاری باید مد نظر داشته باشیم عبارتند از:
شما در یک بازار رقابتی حضور دارید، بنابراین نمی توانید بدون نیم نگاهی به قیمت گذاری محصولات رقبایتان قیمت محصولات خود را تعیین کنید. بررسی قیمت رقبا صرفاً به منظور نزدیک کردن قیمت خود به آن ها نیست. چرا که ممکن است با وجود ارائه محصول مشابه، هر کدام بازار هدف متفاوتی را نشانه رفته باشید. اما بررسی قیمت های آن ها در کنار بررسی میزان فروش، جایگاه در بازار، بازار هدف، برنامه های گذشته و … می تواند معیار خوبی برای سنجش نسبیِ صحتِ قیمت گذاری شما باشد.
برای آشنایی بیشتر با عضویت کوانتمی کلیک کنید.