ایده های مرتبط با راه اندازی کسب و کار آموزشی در صنعت آموزش کسب و کار
این نوشته در ادامه نوشته شناسایی فرصت های کسب و کار در صنعت آموزش کسب و کار در ایران است. همانطور که در نوشته فرصت هم بیان کردم، فرصت شکافی است در بازار که پتانسیل موجود کاری را بهتر انجام می دهد و ارزش می آفریند و شناخت فرصت های جدید هم یکی از وظایف مهم کارآفرینان است. اما تنها شناخت و تشخیص فرصت کافی نیست و کارآفرینی برای خلق ارزش باید آنها را مورد بهره برداری قرار دهد. پاسخ به فرصت و بالفعل کردن ارزش های بالقوه درون آن از طریق ارائه ایده (محصول، خدمت، روش و …) صورت می گیرد. بنابراین در کارآفرینی ایده به معنی راه حلی است برای استفاده از فرصت و پاسخ به نیاز، خواسته و تقاضای بازار هدف.
جعبه موسیقی:
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد و یا اینکه خودشان فایل مولتی مدیا ندارند، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه: Muhyul
در این نوشته فهرست ایده های مربوط به فرصت ورود و فعالیت در صنعت آموزش کسب و کار با محوریت فعالیتهای مبتنی بر اینترنت (فرصت برگزیده معرفی شده در نوشته قبلی) به قرار زیر معرفی می شوند.
راه اندازی یک وبسایت مختصر صرفاً به منظور معرفی و کاتالوگ بودن که مکمل فعالیتهای جاری شخص حقیقی یا حقوقی فعال در صنعت است.
راهاندازی یک وبسایت کامل به همراه تمامی افزونهها و نیازمندیهای یک وبسایت حرفهای برای یک کسب و کار اینترنتی تمام عیار برای فعال کوچک مقیاس (شامل کارکردهای کامل بازاریابی اینترنتی، باشگاه مشتریان، عضوگیری و ارتباط با مشتری، فروشگاه کامل محصولات، تعریف اکانت عضویت زمانی و …)
راهاندازی یک وبسایت کامل برای موسسات آموزشی بزرگ مقیاس فعلی به منظور گسترش و توسعه فعالیتها
راهاندازی یک پلتفرم آموزشی که مدرسان و تولیدکنندگان محتوا را به بازار مصرف متصل مینماید
راهاندازی یک دانشگاه مجازی با دورههای آموزشی زنده آنلاین
راهاندازی یک کتابخوان تخصصی کتابهای صوتی و الکترونیکی آموزشی کسب و کار
راهاندازی یک وبسایت آموزشی مخصوص برگزاری وبینارهای مرتبط با موضوعات صنعت آموزش کسب و کار به صورت اختصاصی
راهاندازی یک وبسایت آموزشی مخصوص پادکستها و دورههای صوتی آموزشی کسب و کار به صورت اختصاصی
راهاندازی یک فروشگاه آنلاین محصولات آموزشی کسب و کار خود فعال
راهاندازی یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات و خدمات مهمترین عرضه کنندگان در صنعت
راهاندازی یک وبسایت آموزشی کسب و کار بر مبنای مدل کسب و کار فریمیم
راهاندازی وبسایتهای آموزشی تخصصی با تمرکز موشکافانه بر هر یک از حوزههای آموزشی مرتبط با کسب و کار (به عنوان مثال فقط آموزشی حقوقی کسب و کار، فقط آموزشی بازاریابی اینترنتی برای کسب و کارهای خرد با بودجه محدود و …) تعداد این نوع کسب و کارها به اندازه تعداد موضوعات تخصصی و جزئی قابل شناسایی بستگی دارد.
راهاندازی یک اکوسیستم آموزشی آنلاین (فروشگاه، مدل کسب و کار فریمیم، پشتیبانی ۲۴ ساعته فنی، پشتیانی از محتوا آموزشی و تمرین مجازی با مشتری، متصل به تمامی شبکههای اجتماعی و بسترهای نشر محتوا در تمامی فرمتها، دارای رادیو و تلویزیون اختصاصی اینترنتی و … )
تمرکز بر افزایش تعداد محصولات آموزشی به صورت پیوسته و مستمر به با هزینه پایین به منظور خدمت رسانی به کل بازار با استراتژی رهبری هزینه
تمرکز بر افزایش تعداد محصولات آموزشی مکمل به صورت پیوسته و مستمر به منظور ایجاد هم افزایی محصولات و خدماترسانی به یک گوشهکنار مشخص با استراتژی تمایز و تمرکز
راهاندازی یک وبسایت جستجوگر تخصصی صرفاً مخصوص معرفی محصولات و خدمات در صنعت آموزش کسب و کار سایر فعالان صنعت
راهاندازی وبسایت تخفیف تخصصی مخصوص محصولات و خدمات صنعت آموزش کسب و کار
راهاندازی یک وبسایت تخصصی میکروکانتنت Micro Content (خرده محتوا) و میکرولرن Micro Learn روزانه با محتوای آموزشی کسب و کار
راهاندازی یک بستر و پلتفرم مخصوص مشاوره آنلاین برای مشاوران در صنعت آموزش کسب و کار
ورود به صنعت آموزش کسب و کار با کمترین هزینه و به کمک استفاده از امکانات رایگان شبکههای اجتماعی
راهاندازی یک وبسایت به منظور نقد کتابهای تخصصی کسب و کار و ارائه آموزشهای تکمیلی مرتبط با آن
راهاندازی یک وبسایت تخصصی به منظور ارائه خدمات روابط عمومی و رپرتاژ و … برای فعالین در صنعت آموزش کسب و کار
راهاندازی یک وبسایت آموزشی به منظور گردهمایی و اساتید و فعالان صنعت آموزش کسب و کار به منظور عضویت در یک انجمن و هم آفرینی مشترک و درآمدزایی بر مبنای عضویت و فروش محصولات هم آفرینی شده
راهاندازی یک وسایت آموزشی کسب و کار که مطالب خود را به صورت اتوماتیک از سایر وبسایتها با ذکر منبع منتشر کرده و منبع درآمدزایی آن از تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و بازاریابی مشارکتی است
راهاندازی یک انجمن اینترنتی پرسش و پاسخ برای موضوعات تخصصی آموزش کسب و کار
این نوشته، قسمت خلاصه ای از یک پژوهش دانشگاهی بررسی صنعت آموزشی کسب و کار در ایران است که توسط علی خادم الرضا در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران انجام شده است.
اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید
پادکست رادیو کارآفرینی دامنه و قلمروی کارآفرینی چیست؟ | تئوری امکان گرایی اثر سازی Effectuation ساراستوانی | علی خادم الرضا معلم مولف و مشاور کارآفرینی و کسب و کار
درود خیلی عالی بود. هم ایده هایی هست که سرمایه زیادی می خواهند و هم ایده هایی که به سرعت میشه دست به کار شد و شروعشون کرد. اما چیزی که زیاد شده اینکه خیلی ها تو اینستاگرام دارن همه چیزو آموزش میدن!
سلام و احترام خدمت شما جناب خدایاری. بله فعالیت آموزشی در اینستاگرام موج هست و اپیدمی شده. اینستاگرام برای ترویج خوب هست اما خود فعالیت باید در یک سایت یا پلتفرم مستقل و وزین باشه. همچنین فعالیت های آموزشی که در اینستاگرام ترویج میشن بیشتر از جنس مد و جو زودگذر هستند و متاسفانه ارزش چندانی ندارند. به طور کلی آموزش فعالیتی ارزشمند هست و پتانسیل فراوانی برای کار دارد و می تواند خرده بازارهای متعددی را پوشش بدهد. این مطلب درباره خرده بازار صنعت آموزش کسب و کار بود، اما اکثر این پیشنهادات برای صنایع دیگر هم قابل استفاده هستند.
زندهباد علی عزیز
بسیار عالی بود
به نظرم تعدادش زیاد بود و در عین حال خیلی هم ریز نبود و این خوبه چون از هرکدوم و یا ترکیب برخی از این ایدهها میشه.
مثلا ایده میکرو کانتنت آموزشی + با کتابخانه آموزشی در صنعتی خاص یا سبک خاصی از کسبوکار (که البته بازار فعال و مقیاس خوبی داشته باشه).
ایده انجمن هم خوبه الان انجمنها فعالیتشون کم شده و بیشترشون که فعالن خیلی هم دیگه بار آموزشی و تخصصی هم ندارن یه جورایی شدن شبیه نی نی سایت یهو یکی میاد میگه بچهها من میخوام تخم مرغ بفروشم خوبه!
ممنونم از تو علیرضای عزیز.
مرسی از نظرت و مثالهایی که زدی، مواردی که گفتی کاملاً درست هست.
اینها صرفا ایده های اولیه هستند و بعد از اون هر کسی با توجه به صنعت و بازاری که در آن فعالیت می کنه می تونه این ایده ها را تدقیق و کاربردی کنه و مزیت رقابتی اجرایی به وجود بیاره.
موفق و پیروز باشی.
4 Comments
درود خیلی عالی بود. هم ایده هایی هست که سرمایه زیادی می خواهند و هم ایده هایی که به سرعت میشه دست به کار شد و شروعشون کرد. اما چیزی که زیاد شده اینکه خیلی ها تو اینستاگرام دارن همه چیزو آموزش میدن!
سلام و احترام خدمت شما جناب خدایاری. بله فعالیت آموزشی در اینستاگرام موج هست و اپیدمی شده. اینستاگرام برای ترویج خوب هست اما خود فعالیت باید در یک سایت یا پلتفرم مستقل و وزین باشه. همچنین فعالیت های آموزشی که در اینستاگرام ترویج میشن بیشتر از جنس مد و جو زودگذر هستند و متاسفانه ارزش چندانی ندارند. به طور کلی آموزش فعالیتی ارزشمند هست و پتانسیل فراوانی برای کار دارد و می تواند خرده بازارهای متعددی را پوشش بدهد. این مطلب درباره خرده بازار صنعت آموزش کسب و کار بود، اما اکثر این پیشنهادات برای صنایع دیگر هم قابل استفاده هستند.
زندهباد علی عزیز
بسیار عالی بود
به نظرم تعدادش زیاد بود و در عین حال خیلی هم ریز نبود و این خوبه چون از هرکدوم و یا ترکیب برخی از این ایدهها میشه.
مثلا ایده میکرو کانتنت آموزشی + با کتابخانه آموزشی در صنعتی خاص یا سبک خاصی از کسبوکار (که البته بازار فعال و مقیاس خوبی داشته باشه).
ایده انجمن هم خوبه الان انجمنها فعالیتشون کم شده و بیشترشون که فعالن خیلی هم دیگه بار آموزشی و تخصصی هم ندارن یه جورایی شدن شبیه نی نی سایت یهو یکی میاد میگه بچهها من میخوام تخم مرغ بفروشم خوبه!
ممنونم از تو علیرضای عزیز.
مرسی از نظرت و مثالهایی که زدی، مواردی که گفتی کاملاً درست هست.
اینها صرفا ایده های اولیه هستند و بعد از اون هر کسی با توجه به صنعت و بازاری که در آن فعالیت می کنه می تونه این ایده ها را تدقیق و کاربردی کنه و مزیت رقابتی اجرایی به وجود بیاره.
موفق و پیروز باشی.