به بخش نوشته های یک وب سایت، وبلاگ می گویند. می توانم دو تعریف از وبلاگ عنوان کنم. وبلاگ برگ های است که نوشته های مختلف به ترتیبی که تاریخ انتشار در آن نمایش داده می شود. همچنین وبلاگ به مجموعه کل این نوشته ها نیز گفته می شود. نوشته های وبلاگ (بر خلاف برگه های ثابت مانند خانه سایت یا تماس با ما) به صورت منظم و متوالی در دسته بندی های موضوعی مشخص منتشر می شوند. به همین خاطر است که بعد از انتشار هر مقاله یا پست، تاریخ انتشار، دسته بندی آن و نویسنده آن مشخص می شود. مجموعه نوشته های وبلاگ نیز می تواند با نظم و ساختار متفاوت اعم از جدید یا قدیم بودن تاریخ انتشار، نام نویسنده، موضوع و … منتشر شوند.
فارغ از اینکه چه تعریفی برای وبلاگ در نظر بگیریم، کارکرد آن برای کسب و کارهای اینترنتی و بازاریابی اینترنتی بسیار مهم و حیاتی است. به جرأت می توانم بگویم که امروزه پاشنه آشیل موفقیت یک وبسایت، وبلاگ و مجموعه نوشته های آن است!
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه : The is a light we might see
بگذارید مثالی برایتان بزنم. فرض کنید که یک اتومبیل آخرین مدل و بسیار شیک دارید که قابلیت های فراوانی دارد. اتومبیلی که داشتنش آرزوی همیشگی شما بوده است و مدت زیادی به دنبال خرید آن بودید. حالا فرض کنید که تنها یک مشکل برای این اتومبیل وجود دارد و آن اینکه سوخت برای حرکت ندارد! با اتومبیل بی سوخت چه می شود کرد؟ هیچ. تا سوخت نباشد اتومبیل شما نمی تواند کارکردهای اصلی خود را انجام دهد.
برای یک وب سایت نیز این چنین است. شما با نصب سیستم مدیریت محتوا وردپرس بهترین موتور دنیا را برای سایت خود نصب کردید. اما اگر این موتور سوخت نداشته باشد کارایی چندانی نیز برای کسب و کار و بازاریابی شما ندارد. سوخت یک وب سایت محتوای آن وب سایت است.
محتوا می تواند هر چیزی باشد؛ عکس، ویدئو، صوت و متن. همچنین می تواند در هر کجا قرار بگیرد، در خانه، در فروشگاه و محصولات، در برگه های تماس با ما و درباره ما، صفحات فرود و … . اما تمام این محتواها روی هم حجم و کیفیت چندانی نخواهند داشت[۱].
اصلی ترین منبع تولید محتوا برای سایت در قالب مقالات وبلاگ است. یک کارآفرین اینترنتی از طریق ایجاد یک وبلاگ پر مقاله، می تواند سایت خود را به بهترین نحوه از محتوا مفید پر کند ( مقاله استراتژی تولید محتوا را به طور کامل مطالعه کنید ).
اما ممکن است با خود بیندیشید که هدفتان از راه اندازی یک وبسایت، فروش محصولات (کالاهای فیزیکی در انبارتان و یا خدماتی که ارائه می دهید) است. پس چه اهمیتی دارد که محتوای زیادی برای سایت داشته باشید؟ پاسخ به این سؤال به یک بحث مفصل نیاز دارد. بنابراین در ادامه دلایل اهمیت وبلاگ برای یک کسب و کار اینترنتی را برایتان بازگو می کنم.
امروزه یکی از استراتژی های اصلی بازاریابی اینترنتی استفاده تلفیقی از استراتژی بازاریابی محتوا[۳] و بازاریابی کششی[۴] است. خوراک و ماده اولیه مورد نیاز هر دو نیز محتوای اصیل و باکیفیت است. محل انتشار این محتوا نیز وبلاگ سایت شماست.
کسب و کار بر پایه اعتماد استوار است. برایان تریسی[۵] به عنوان یکی از بزرگترین معلمان و سخنرانان جهان در حوزه کسب و کار و موفقیت شخصی است. او در مورد فروش نیز کتاب ها و نظرات بسیار جالبی ارائه داده است. یکی از کاربردیترین این نظرات، استعاره “سه پایه فروش” است.
برایان تریسی می گوید
برای اینکه بتوانید فروشنده خوبی باشید، ابتدا باید دوست، معلم و مشاور خوبی باشید. این سه جایگاه در کنار یکدیگر کمک می کنند که شما بتوانید محصولات خود را بفروشید. درست مانند یک سه پایه که با وجود تمام پایه ها ثابت می ایستد و بدون هرکدام از آنها تعادل خود را از دست داده و می افتد، برای موفقیت در فروش نیز هر سه نقش باید به صورت موفق ایفا شود.
فروشنده باید مانند دوست باشد تا مشتری احتمالی نیز به او مانند دوست خود نگاه کند و به او اعتماد داشته باشد. چرا که یک دوست هرگز بد دوست خود را نمیخواهد.
فروشنده باید مانند یک مشاور باشد و به مشتری احتمالی مشورت دهد که چگونه می تواند نیاز یا مشکل خود را حل کرده و به خواسته خود برسد. یک مشاور با دانشی که در اختیار دارد به موکل خود کمک می کند تا بهترین تصمیمی را بگیرد. مردم به نظر مشاور خود اهمیت می دهند.
فروشنده باید مانند یک معلم باشد و به مشتری احتمالی تعلیم دهد که چگونه می تواند از تصمیمی که گرفته و محصول ما را خریداری کرده استفاده کند. مراحل سفارش، پرداخت، دریافت، راه اندازی، نصب، استفاده، نگهداری و … را آموزش بدهد. مردم به معلمان خود احترام می گذارند.
به این ترتیب هر زمان که هر سه ضلع این مثلث وجود داشته باشد فروش موفق صورت می گیرد.
در یک وب سایت شما به کمک بلاگ و از طریق محتوای مفید و ارزشمندی که تولید می کنید، می توانید خود را به عنوان دوست، مشاور و معلم نشان دهید. می توانید در حوزه تخصصی خود مطالب مفید و آموزنده ای تولید کنید تا دیگران را در تصمیم گیری هایشان راهنمایی کنید. می توانید پاسخ نظرات و سؤالات آنها را در ادامه مقالات و یاد در قالب مقالات جدید بدهید و معلم بودن و دوستی خود را به آنها بنمایاند.
به این ترتیب بدون داشتن برخورد نزدیک و رو در رو، در همین فضای مجازی می توانید خود را به عنوان یک فروشنده خود و مسئولیت پذیر ارائه دهید و اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید. به این ترتیب بزرگترین مانع فروش که نبود اعتماد است را با موفقیت از میان برداشتهاید.
گفته می شود که کل محتوای دنیا در سه دسته چه[۶]، چگونه[۷] و چرا[۸] تقسیم می شوند. در این میان محتوا مربوط به دسته “چه” حدود ۷۰% از کل محتوا، محتوای مربوط به دسته “چگونه” حدود ۲۵% از کل محتوا و محتوای مربوط به “چرایی” حدود ۵% از کل محتوا موجود در جهان و طبیعتاً در اینترنت را تشکیل می دهند.
به این معنی که ۷۰% از محتوا حول محور تعریف توصیف پدیده ها هستند. ۲۵% در مورد نحوه کارکرد آن ها و یا نحوه ای که ما می توانیم از طریق آنها کاری را انجام دهیم هستند. نهایتاً حدود ۵% نیز در مورد هستی و چرایی و دلایل وجودی پدیده ها صحبت می کنند. به عنوان مثل در مورد بازاریابی محتوا، می توان آن را تعریف کرد (چه)، می توان گفت که چگونه آن را به کار ببرید (چگونه) و می توان فلسفه و ضرورت و اهمیت به وجود آمدنش را توضیح داد (چرایی).
در این میان رابطه نانوشته معکوسی میان کمیت و کیفیت محتوا وجود دارد. یعنی هر چه که تعدد محتوا در حوزه ای بیشتر باشد، آن محتوا دم دستی تر و بی اهمیت تر است. به این ترتیب محتوایی که درباره “چه”ها صحبت می کند کم اهمیت ترین و محتوایی که در مورد “چرایی”ها صحبت می کند می تواند ارزشمندترین محتوا باشد.
از طرف دیگر جایگاههایی که شما و برند کسب و کارتان می توانید خلق کنید را نیز می توان در سه دسته عمومی، تخصصی و مرجع تعریف کرد. بگذارید این موضوع را با مثالی برایتان توضیح دهم.
فرض کنید که شما معلم زبان انگلیسی هستید. شما می توانید به صورت عمومی در آموزشگاهها، مدارس و یا حتی دانشگاهها مشغول به تدریس زبان باشید. در این حالت خدمات شما (هر چند هم باکیفیت باشد) تمایز[۹] چندانی در اذهان بازار هدف شما ایجاد نمی کند. شما به راحتی برای بازار هدفتان قابل تعویض هستید.
اما در همین شرایط و با همین سطح دانش می توانید بازار هدف اختصاصی تری را انتخاب کنید و مشغول ارائه خدمات به آنها شوید. مانند آموزش زبان به وکلا، بازرگانان بینالمللی، برای مسافرت های کاری و … . همچنین می توانید پا را از این هم فراتر گذاشته و شیوه جدیدی از آموزش ابداع کنید، محصول جدیدی خلق کنید و … به این ترتیب شما در جایگاه مرجعیت و رهبری بازار قرار می گیرد. در این حالت نه تنها مشتریان بلکه حتی رقبا نیز به شما نگاه می کنند و از شما الگو می گیرند.
شما می توانید با رعایت هر ترتیبی که مد نظر دارید، محتوا مرتبط با هر کدام از این سه دسته را تولید و در وبلاگ سایت خود منتشر کنید. به این ترتیب جایگاه خود و کسب و کار خود را نیز متناظر با همان محتوا در اذهان مخاطبان خود تعریف می کنید. بطوریکه با انتشار محتوای عمومی، تخصصی و مرجع در وبلاگ سایتتان می توانید برند و جایگاه های متناظر با هرکدام را نیز در ذهن مخاطبان به وجود بیاورید. در نتیجه وبلاگ می تواند یکی از ارکان اساسی برندینگ شما و سایت شما باشد.
در اینجا منظور از بزرگی سایت تعداد صفحاتی از سایت است که در موتور جستجو گوگل از سایت شما نمایه[۱۰] می شود[۱۱]. به این ترتیب ملاحظه می کنید که انتشار محتوا و مقالات جدید در قالب وبلاگ سایت می تواند کمک بزرگی به اندازه، بزرگ شدن و اعتبار سایت شما باشد.
وجود مقالات و محتوا متعدد و با کیفیت یکی از عوامل مهمی است که کمک می کند بازدیدکنندگان زمان بیشتر را در سایت شما سپری کنند. همچنین آنها با رفتن از یک مقاله به مقاله دیگر نرخ خروج سایت[۱۲] شما را کاهش می دهند. هر دو این عوامل از مواردی هستند که بر افزایش اعتبار سایت شما نزد موتورهای جستجو اثرگذار هستند.
اگر شما محتوا و مطالب ارزشمندی در وبلاگ خود منتشر کنید، دیگران نیز آنها را در وب سایت های خود بازنشر می دهند و به دادن لینک به شما به عنوان منبع، اعتبار سایت شما را افزایش می دهند.
منظور از بهینه سازی داخلی[۱۳] سایت کارهایی است که ما در سایت خود انجام می دهیم تا صفحات سایت مان را در مورد کلید واژه های مشخص برای موتورهای جستجو بهینه نماییم. در میان راهکارهای متعدد بهینه سازی داخلی، دادن لینک بین صفحات داخل یکی سایت ارزشمندترین کار ممکن است. از طرف دیگر ارزشمندترین حالت لینک دادن زمانی است که لینک در میان متن مرتبط قرار داشته باشد[۱۴] (و نه صرفاً یک لینک خالی در یک ستون کناری یا فوتر).
به این ترتیب دادن لینک از مقالات به یکدیگر و یا از مقالات به محصولات و برگه های مهم سایت می تواند یکی از بهترین و مؤثرترین روش های بهینه سازی صفحات سایت باشد.
در نتیجه موارد ذکر شده قبلی، شما شانس بیشتری خواهید داشت تا در میان نتایج جستجو موتورهای جستجو و به خصوص گوگل در رده های بالاتر قرار بگیرید. بنابراین ترافیک بیشتری را وارد سایت خود می کنید، ترافیک بیشتر ارزش و اعتبار بیشتری برای سایت تان به وجود می آورد و به این ترتیب دور تسلسل مثبتی در مسیر اوج گرفتن تان شکل می گیرد.
انتشار مقاله وبلاگ نویسی قدرتمند برای موفقیت کسب و کارهای اینترنتی با ذکر منع و دادن لینک بلامانع است.
[۱] – البته این موضوع به شدت به نوع وبسایت و فعالیت آن بستگی دارد. وبسایتهای فروشگاهی بزرگ مانند دیجیکالا و بامیلو پر از محصولاتی هستند که محتوا اصلی آنها را تشکیل می دهد. یا اینکه وبسایت ها شرکت های بزرگ یا دولتی از چند برگه عمده تشکیل شده اند که کارکرد چندانی غیر بیان توضیحات کلی ندارد. پیشفرض من وبسایت های برای کسب و کارهای خرد و کارآفرینانه و در چهارچوب کارآفرینی اینترنتی است.
[۳] – Content Marketing
[۴] – Inbound Marketing
[۵] – Brian Tracy
[۶] – What
[۷] – How
[۸] – Why
[۹] – رجوع کنید به مقاله استراتژی کسب و کار
[۱۰] – Index
[۱۱] – شما می توانید تعداد این صفحات و بزرگی سایت خود را با وارد کردن دستور زیر در قسمت تایپ گوگل مشاهده کنید:
Site:sitename.com
[۱۲] – Bounce rate
به معنی این است که چند درصد از افرادی که وارد سایت شما شده اند از همان صفحه ای که وارد شدند مجدداً خارج شود، بدون آنکه به صفحه دیگری بروند. نرخ خروج به صورت درصد نمایش داده می شود و هرچه کمتر باشد بهتر است.
[۱۳] – On-page Optimization
[۱۴] – Contextual Linking