برندسازی مشارکتی یا Integrated Branding هنگامی رخ می دهد که دو یا چند برند در ایجاد یک محصول جدید با هم همکاری می کنند، که گاه اتحاد برندها یا تجمع برندها نیز نامیده می شود. برندسازی مشارکتی به عنوان یک استراتژی بازاریابی برای افزایش فروش در نظر گرفته می شود که بر اساس آن دو یا چند برند با یکدیگر هم پیمان شده و فعالیت های بازاریابی خود را به هر شکل ممکنن با یکدیگر انجام می دهند. اما امروزه این موضوع چگونه در کسب و کارهای جهان اعمال می شود؟
آیا تا به حال آگهی هایی را دیده اید که در ترویج محصولات ، لوگوی دو برند مختلف همزمان دیده می شوند؟ اگر دیده باشید شما در حال مشاهده نمونه ای از برندسازی مشارکتی و یا همکاری تجاری هستید. برندسازی مشارکتی به عنوان یکی از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی تبدیل شده است؛ به دلیل اینکه اجازه می دهد تا کسب و کار شما نقاط قوت و پایگاه مشتریان وفادرش را با یک کسب و کار دیگر ترکیب کند.
در واقع هدف از برندسازی مشارکتی ترکیب قدرت دو برند به منظور افزایش مصرف کنندگان ، مقاوم تر کردن و یا ترکیب خواص مختلف مرتبط با برندها در یک محصول واحد است.
تنها تصمیم گرفتن برای برندسازی مشارکتی کافی نیست، انتخاب شریک مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است. شما باید سعی کنید شریکی را انتخاب کنید که اولا مشتریان شما پذیرای آن باشند ثانیا شریک تان را خلاقانه انتخاب کنید.
یکی از استراتژی های اساسی پشت برندسازی مشارکتی به رسمیت شناخته شدن برند است. در این استراتژی ویژگی های دو محصول در یک محصول جمع شده است و مشتریان باید کمی بیشتر هزینه کنند، به عنوان مثال همکاری دیزنی و کراکس را در نظر می گیریم، دیزنی شرکت رسانه های گروهی آمریکایی و کراکس تولیدکننده کفش های بچه گانه است زمانی که این دو برند با هم همکاری کردند با اینکه قیمت کفش ها افزایش یافت اما دیدن لبخند یک کودک هنگامی که شخصیت دیزنی مورد علاقه اش را روی کفش خود می بیند، برای بسیاری از مشتریان ارزشش را داشت یا مشارکت داو و اسماکرز برای تولید انواع چاشنی و طعم دهنده های بستنی، دلیل این مشارکت این بوده که داو تداعی کننده واژه کرم در ذهن است بنابراین مشارکت میان اسماکرز که تولید کننده انواع شکلات و شیرینی جات و داو که تولید کننده کرم است به دلیل تشابه کرم و آیس کریم مشارکت موفقی بوده است.
۱) نایک و اپل یک کیت ورزشی طراحی کردهاند، این کیت یک سیستم بیسیم است که اجازه می دهد کفش با آی پد صحبت کند. گیرنده به آی پد و فرستنده به کفش متصل می شود و سپس اطلاعات بین آن ها منتقل می شود.
۲) آدیداس و پولار الکترو پروژه ای را ایجاد کردند که ضربان قلب، سرعت و تجهیزات مانیتورینگ را با پوشاک ورزشی تلفیق میکرد. بدین ترتیب می توانید اطلاعات سلامتی تان را هنگام ورزش کردن کنترل کنید.
۳) هارلی دیویدسون و هتل بست وسترن
بست وسترن به علاقه مندان هارلی دیویدسون (نام تجاری نوعی موتورسیکلت است) پاداش ویژه ای می داد و هرکسی از موتورسواران هارلی دیویدسون به این هتل می آمدند از امکانات ویژه ای برخوردار می شدند.
۴) مستر کارت و ویرجین
مستر کارت یک شرکت خدمات مالی آمریکایی است و ویرجین یک شرکت خوشه ای بریتانیایی می باشد. این دو برند با همکاری هم یک کارت اعتباری را توسعه دادند تا افرادی را که حساب بانکی ندارند هدف قرار دهند.
۱-محصول می تواند تحت تأثیر برتری های چندین برند در فعالیت های تبلیغاتی خود ظاهر شود وبه این ترتیب جایگاه چنین برندی منحصر به فرد و متقاعد کننده خواهد بود.
۲-می تواند نقاط افتراق یا نقاط اشتراک برند نهایی ایجاد شده را افزایش دهد در نتیجه چنین برندی از سطح فروش بالاتری در میان بازار هدف فعلی خود برخوردار شود و همچنین فرصت های جدیدی در کانال توزیع کسب نماید.
۳-هزینه های معرفی محصول را کاهش دهد، زیرا ترکیبی از تصاویر ذهنی دو یا چند برند جا افتاده، شناخته شده و برتر را در اختیار دارد بنابراین می تواند به زودی جایگاه مطلوبی را در ذهن مشتری ها پیدا کند.
کاهش کنترل بر ذهن مصرف کننده به دلیل یکپارچگی با برند دیگر است. انتظارات مصرف کنندگان در مورد امتیازات این گونه برندها بسیار زیاد است. به همین دلیل، در صورت وجود هرگونه ضعف در عملکرد یا ارضای نیازهای مشتری ها از همه برندهای هم پیمان ناراضی می شوند.
انتشار مطلب برندسازی مشارکتی با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.