در این مقاله به ارائه تکنیکها و روش های اجرایی، برای استراتژی بازاریابی اینترنتی Internet Marketing Strategy و در قالب مدل بازاریابی نوین می پردازم. روش های زیادی برای بازاریابی اینترنتی Internet Marketing وجود دارد. از جمله مهمترین روشهای بازاریابی اینترنتی Internet Marketing Methods می توان به روش های زیر اشاره کرد :
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد و یا اینکه خودشان فایل مولتی مدیا ندارند، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه: Sails
بازاریابی محتوا در امتداد استراتژی محتوا قرار گرفته و مرحله اجرای آن است. بازاریابی محتوا در واقع مهم ترین بخش بازاریابی اینترنتی می باشد. بازاریابی محتوا شامل تولید و به اشتراک گذاری محتوای جذاب و مفید به منظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است.
مقاله، عکس، فیلم، اینفوگرافیک، پادکست [۱]، دستورالعمل و راهنما، مطالعه موردی [۲]، برگزاری وبینار [۳] و وبکست[۴]، پرسش و پاسخ، اخبار تحلیلی و کتاب الکترونیکی از قالب های پرطرفدار برای تولید محتوا هستند و می توانند به راحتی بازدیدکننده ها را به سمت وب سایت شما بکشانند.
در حوزه بازاریابی محتوا مثل معروفی وجود دارد با این مضمون که “محتوا پادشاه است[۵]“. چرا که موتورهای جستجو به دنبال محتوای با کیفیت و اصیل هستند. بنابراین شما می توانید به واسطه محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید، بازدیدکنندگان فراوانی از طریق موتورهای جستجو وارد وبسایت خود کنید. در صورتی که این بازدیدکنندگان محتوای شما را بپسندند، آن را در وبسایت ها و پروفایل های شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند و باعث می شوند که افراد زیادی با شما و خدمات تان آشنا شوند.
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ[۶] راه مناسبی برای اطلاع رسانی، جذب مخاطبان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است. استفاده از پست الکترونیکی، یکی از موثرترین روشهای بازاریابی اینترنتی می باشد. این روش بسیار مقرون به صرفه، انعطاف پذیر، هدفمند و کاملاً قابل بررسی و پیگیری است. مهمتر اینکه در صورت اجرای صحیح می تواند بسیار منفعت آور باشد.
بازاریابی ایمیلی به بیان ساده شامل ارسال ایمیل های گروهی به تعداد زیادی از کاربران و تشویق آنها به بازدید از وبسایت و خرید محصولات وبسایت می باشد.
توجه داشته باشید که استفاده نادرست از این روش و ارسال ایمیل های انبوه به کاربرانی که عضو سایت شما نشدهاند و بنابراین به کسب و کار شما علاقه ای نداشته و مایل به دریافت این ایمیلها نیستند، نارضایتی شدید این کاربران را به دنبال دارد.
بنابراین باید فکر خرید بانک اطلاعات انبوه آدرس های ایمیلی را فراموش کنید. چرا که این کار ضررهای فراوان دیگری نیز برای شما دارد.
بنابراین در استفاده از این روش باید دقت کرد. بازاریابی اینترنتی از طریق ایمیل مارکتینگ ارکانی دارد که باید رعایت کرد. مهم ترین آن ها احترام به مشتری است.
در همین راستا شما باید فقط به اشخاصی ایمیل ارسال کنید که قبلاً از آنها اجازه گرفته باشید. به این صورت که خود این افراد قبلاً از طریق صفحات فرود وارد سایت شما شده باشند و از طریق باکس ها، پاپ آپ ها، عضویت و …آدرس ایمیل خود را به شما داده باشند.
همچنین قرار دادن لینک لغو عضویت [۷] در ایمیل های ارسالی بسیار مهم و یک نشانه دیگر از احترام به طرف مقابل است.
مهمترین قابلیت ایمیل، استفاده از آن برای بازاریابی تک به تک[۸] است. زیرا بازاریابی تک به تک نیاز به قابلیت آدرس دهی فردی دارد. با استفاده از ایمیل تک به تک می توان رابطه ای پایدار با مشتری برقرار کرد و تعداد ملاقات های او از سایت[۹] و همچنین احتمال خرید محصولات را افزایش داد.
با استفاده از ایمیل های شخصی سازی شده، می توان با هر نفر، متناسب با خصوصیات، علایق و نیازهای او گفتگو کرد. افزونه های ایمیل مارکتینگ وردپرس این امکان را به شما می دهند که به صورت خودکار افراد را بر مبنای اینکه از چه ورودی وارد سایت شما شده و ایمیل خود را داده اند (در نتیجه علاقه خود را به موضوع خاصی نشان داده اند)، دسته بندی کنند. به این ترتیب شما می توانید ایمیل های بسیاری سفارشی تر با به بازارهای هدف خود ارسال کنید.
ابزار دیگر بازاریابی اینترنتی استفاده از شبکه های اجتماعی[۱۰] است. این روش نیز به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان فعالیت های منظم شما در شبکه های اجتماعی کاربران را با برند شما و محصولاتی که ارائه می دهید آشنا می کند. در روش پولی نیز در ازای پرداخت هزینه، تبلیغ شما در صفحات مختلف این شبکه ها ظاهر می شود.
اما به طور کلی تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای کارآفرینانی که مایل به پرداخت هزینه برای تبلیغات خود نیستند بسیار مناسب است. این شیوه بازاریابی اینترنتی علاوه بر رایگان بودن، پر بازدید هم هست. در کنفرانس رسمی گوگل در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که کاربران آمریکایی بیشتر از گوگل، در شبکه های مجازی برای یافتن کالا و یا خدمات مد نظر خود جستجو می کنند.
اما به طور کلی و در مقیاس جهانی بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی نسبت به بازاریابی با موتورهای جستجو از شانس کمتری برای جذب ترافیک و خریدار برخوردار می باشد. در مقابل می توان از شبکه های اجتماعی به بهترین شکل ممکن برای معرفی برند و محصولات خود استفاده کرد. با کمک شبکه های اجتماعی می توان مشتریان جدیدی پیدا کرد، با افراد جدید ارتباط برقرار کرد و در ذهن مشتری ماندگار شد.
از طرف دیگر شبکه های اجتماعی قدرت و اعتبار دامنه[۱۱] بسیار بالایی دارند. شما می توانید با بازنشر محتوای وبسایت خود در این شبکه ها، لینک های ارزشمندی آز آنها برای سایت تان بگیرید. به این ترتیب اعتبار دامنه سایت شما را نیز ارتقاء یافته و در نهایت از شانس بالاتری برای حضور در نتایج اولیه موتورهای جستجو برخوردار هستید.
دنیای دیجیتال آن قدر وسیع و نا محدود است که تجارت و کسب و کار شما به راحتی در آن گم می شود. برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را به طور مناسب معرفی کرده و توانایی رقابت در شبکه گسترده در دنیای مجازی را داشته باشید، مشتریانتان باید بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. این مهم محقق نمی شود مگر اینکه در موتورهای جستجو دارای رتبه بالایی باشید.
موتورهای جستجو امروزه موقعیت و شانس موثری را برای کسب و کارها به وجود آوردهاند و جریان میلیونی کاربران را به سوی آنها روانه کردهاند. استفاده از موتورهای جستجو بهترین روش برای یافتن محصولات و اطلاعات مورد نیاز توسط کاربران و متقاضیان از یک سو و از سوی دیگر بهترین راه برای تبلیغات و جذب مشتریان توسط کسب و کارهاست.
هدف از بازاریابی موتورهای جستجو [۱۲] این است که وبسایت ما برای کلید واژه های مورد نظر، در رتبه های اولیه نتایج جستجو قرار بگیرد تا به این ترتیب ترافیک هدفمند و ارزشمندی را به سایتمان روانه کند (شروع فرآیند قیف بازاریابی نوین در قالب استراتژی محتوا و بازاریابی درونگرا).
بازاریابی موتورهای جستجوی به دو صورت رایگان و پولی انجام می شود. در روش رایگان با بهینه سازی صحیح و اصولی صفحات وبسایت برای کلیدواژه های مشخص و مورد نظر، موجب می شویم که وبسایت ما در نتایج جستجو نسبت به سایر وبسایتها جایگاه بالاتری به دست آورد. به فرآیند و مجموعه کارهایی که انجام می دهیم تا صفحه ای از وبسایت ما برای کلید واژه خاص به صورت طبیعی و ارگانیک در رتبه های بالا موتورهای جستجو قرار بگیرد سئو گفته می شود. سئو (SEO یا Search Engine Optimization)
سئو نتایج و مزیت های ارزشمندی برای کسب و کار اینترنتی دارد که از جمله مهم ترین آنها عبارتند از
حالت پولی بازاریابی موتورهای جستجو تبلیغات کلیکی است که در مقاله انواع روشهای تبلیغات اینترنتی توضیح داده می شود.
ویدئو، یکی از فرمت های مورد علاقه کاربران است و خواهان زیادی دارد. آموزش تصویری که به مراتب جذاب تر و تأثیرگذارتر از آموزش نوشتاری است [۱۳]. امروزه ویدئو به قدری جذاب شده که به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی استفاده می شود.
با افزایش سرعت اینترنت و وجود شبک های اجتماعی ویدیو محور، اکثر کاربران در اینترنت به دنبال ویدیوهای آموزشی و کاربردی مورد نیاز خود می گردند. شما می توانید با تهیه و نشر فایل های ویدئویی از محصولات، خدمات و کسب و کار خود، افراد زیاد را جذب نمایید.
علاوه بر اثربخشی بیشتر و تمایل افراد به مشاهده ویدئو، بازاریابی با ویدئو نقطه قوت دیگری نیز دارد. سایت های انتشار ویدئو دامنه های بسیار قدرتمند و با اعتباری هستند. شما با انتشار فایل ویدئو خود در این سایت ها می توانید از قدرت آنها استفاده کنید و در نتایج بالای جستجو ظاهر شوید. این کار به دو صورت اتفاق می افتد.
اول اینکه فایل ویدئو شما که در این وب سایت ها منتشر شده خود در نتایج جستجو ظاهر می شود.
دوم آنکه بسیاری از وبسایت های انتشار ویدئو، امکان درج لینک در قسمت توضیحات را می دهند. به این ترتیب شما می توانید یک لینک قدرتمند از یک وبسایت قدرتمند برای سایت خود دریافت کنید و قدرت و اعتبار دامنه خود به طور عام و صفحه لینک شده سایتتان به طور خاص را بالا ببرید.
بازاریابی رابطه ای[۱۴] یک روش بازاریابی است که در آن دیگران در وبسایتهایشان محصولات شما را تبلیغ می کنند. به این صورت بازدید کننده با کلیک بر روی محصول شما در سایت افراد تبلیغ دهنده، به سایت شما به عنوان فروشنده منتقل شده و در آنجا خرید خود را انجام می دهد. در این میان با ثبت رکوردهای این نقل و انتقال میان وب سایتها، فرد تبلیغ کننده کمیسیون خود را از شما فروشنده دریافت می کند.
به این نوع بازاریابی سیستم همکاری در فروش یا فروش رابطه ای نیز گفته می شود. البته این روش برای هر کسب و کاری قابل انجام نیست. با این حال اگر بتوانید این کار را انجام دهید، می توانید به سرعت رشد کسب و کار اینترنتی خود بیفزاید. چرا که می توانید شبکه گسترده همکاری تشکیل داده و از توان بازاریابی دیگران، مشتریانی که به آنها اعتماد دارند، بازارهای هدف جدید و… استفاده کنید. تمام این موارد در حالی است که شما هزینه بازاریابی را بعد از انجام فروش و کسب درآمد پرداخت می کنید.
گوشی های هوشمند تمامی مرزها و محدودیت های ارتباطات را از بین بردهاند. اگر کسب و کاری از حضور منسجم و با برنامه در گوشی های هوشمند و بازاریابی اپلیکیشن[۱۵] و موبایل غافل شود، سهم بزرگی از بازار را از دست داده است.
کسب و کارها می توانند برای خود اپلیکیشنهایی برای تلفن های همراه هوشمند طراحی و تولید کنند و از طریق آن، همیشه به طور رایگان با مخاطبان خود در ارتباط باشند.
بازاریابی با اپلیکیشن موبایل از این جهت توصیه می شود که اپلیکیشن به صورت موضوعی تولید و عرضه می شود. همچنین کاربرانی که با توجه به علاقه خود یک اپلیکیشن را دانلود و نصب کرده اند به احتمال زیاد مخاطب و بازار هدف کسب و کارهایی هستند که در حوزه موضوعی آن اپلیکیشن فعالیت می کنند. بنابراین بهره وری و کارایی بازاریابی از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه می تواند بسیار بالا باشد.
بازاریابی با اپلیکیشن موبایل فقط محدود به تولید یک نرمافزار موبایل نیست، بلکه در واقع یک اپلیکیشن وسیله ای است که باید در خدمت یک کمپین حساب شده بازاریابی باشد.
انتشار مقاله بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی دیجیتال با ذکر منع و دادن لینک بلامانع است.
[۱] – Podcast
[۲] – Case Study
[۳] – Webinar
[۴] – Webcast
[۵] – Content is the King
[۶] – Email Marketing
[۷] – Unsubscribe
[۸] – One On One Marketing
[۹] – Mere-Exposure Effect
[۱۰] – Social Media Marketing
[۱۱] – Domain Authority
[۱۲] – Search Engine Marketing (SEM)
[۱۳] – به مبحث مثلث یادگیری رجوع کنید.
[۱۴] – Affiliate Marketing
[۱۵] – App Marketing
[۱۶] – Pay Per Click (PPC)
[۱۷] – Native Advertising
[۱۸] – Banner
[۱۹] – Display Advertising
[۲۰] – Footer
[۲۱] – این یکی از تکنیک های بهنیه سازی سایت برای موتورهای جستجو است که به آن تکنیک لینک سازی خارجی گفته می شود.
[۲۲] – Advertorial
[۲۳] – برای مطالعه بیشتر در مورد رپورتاژ آگهی می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.
[۲۴] – Search Engine Optimization (SEO)
بهینه سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجو. در کتاب سوم از مجموعه معجزه کسب و کار اینترنتی، مفصلاً درباره روش ها و نحوه اجرای بهینه سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجو پرداخته خواهد شد.