حتما با مطالعه درباره تعریف کارآفرینی متوجه شده اید که تعاریف مختلفی از کارآفرینی وجود دارد. این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ دلایلی مانند:
این دلایل در کنار بسیاری از موارد دیگر، همه و همه باعث شده تا افراد گوناگون از زاویههای دید گوناگون به موضوع کارآفرینی نگاه کنند و بنابراین تعاریف مختلفی هم برای آن وجود داشته باشد.
گفته می شود واژه کارآفرینی نیز مانند عشق یک واژه شخصی شده است که هر شخص با توجه به تجارب خود، درک خودش را از آن دارد و آن درک را نیز صحیحترین می داند. بنابراین هر اندازه که تعریف عشق، آموزش عشق، سیاست گذاری عشق، مدیریت عشق مدلسازی عشق و … برای عموم معن یدار است، می توانیم از تعریف کارآفرینی، مدیریت کارآفرینی، آموزش کارآفرینی و … نیز صحبت کنیم!
مثال معروفی وجود دارد که در آن عده ای برای اولین بار در یک محیط تاریک با یک فیل مواجه می شوند و می خواهند که آن را بشناسند. آنها که نمی توانند از قدرت بینایی خود استفاده کنند به ناچار باید از طریق لمس کردن آن موجود را بشناسند. هر کدام نیز قسمتی از فیل را لمس می کند. شخص اول با دست زدن به پای فیل گفت که این تنها یک ستون است. دومین شخص که گوش فیل را لمس کرده بود گفت که آن یک بادبزن بزرگ است. دیگران نیز که خرطوم و دم و عاج فیل را مقایسه کرده بودند به صراحت گفتند که فیل چیزی نیست جز یک مار بزرگ، یک تکه طناب، یک شمشیر و … . هر کدام از این اشخاص با توجه به میزان اطلاعاتی که بدست آورده بودند تعریفی از فیل ارائه دادند، اما هیچ کدام نمی توانستند فیل حقیقی را تشریح نمایند و کلیت آن موجود را درک کنند.
میزان و نوع درک اشخاص از کارآفرینی نیز مانند همین داستان است. تعریف کارآفرینی دارای تصاویر و واژگان متعدد است. برخی از محققیق خط مشی کارآفرینی را با نوآوری و فناوری می دانند و دیگران کارآفرینی را با خود اشتغالی، برخی کارآفرینی را همراه با کسب و کارهای کوچک و میانی می دانند، برخی دیگر کارآفرینی را مجموعه ذهنی از تشخیص فرصت ها، استفاده بهینه از منابع، ریسک پذیری و اقدام می دانند، برخی عقیده دارند که کارآفرینی کلاً درباره ایجاد مشاغل جدید است و در همین حین دیگرانی می گویند که کارآفرینی تنها به خلق یک سازمان محدود نمی شود، برخی می گویند کارآفرین کسی است که با انتقال منابع از فضاهای کم بازده به پر بازده بازار را به حالت تعادل و ثبات هدایت می کنند و برخی دیگر عقیده دارند که کار کارآفرینان تخریب خلاق در وضع موجود بازار است.
بنابراین همانطور که فیل یک ستون، مار، بادبزن، طناب یا شمشیر بود، کارآفرینی نیز دارای معانی متنوع برای افراد متعدد است. از این رو نمی توان گفت که تنها یک تعریف قابل قبول و کلی از کارآفرینی وجود دارد.
به همین خاطر برای پاسخ به تناقضات و تعارضات ظاهری در فهم کارآفرینی، طبقه بندیهای متنوع برای گونه های متفاوت از کارآفرینی ارائه می شود. هر کدام از این گونه های کارآفرینی بر روی جنبه های مشترک و مشخصی متمرکز هستند. برخی از این گونه ها عبارتند از: کارآفرینی درون سازمانی، کارآفرینی سازمانی یا سازمان های کارآفرینانه، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی مستقل یا فردی، کارآفرینی مردمی، کارآفرینی مدنی، کارآفرینی اشتراکی، کارآفرینی پایدار، کارآفرینی پاسخگو، کارآفرینی افزارمند، کارآفرینی فرصتگرا، کارآفرینی پرورشگاهی، کارآفرینی اکتسابی، کارآفرینی مقدماتی، کارآفرینی نوآورانه، کارآفرینی سنتگرا، کارآفرینی اقتباسگر یا مقلد، کارآفرینی خدماتی، کارآفرینی صنعتی، کارآفرینی تجاری، کارآفرینی کشاورزی، کارآفرینی روستایی، کارآفرینی زنان، کارآفرینی مدرن، کارآفرینی فنی، کارآفرینی غیر فنی، کارآفرینی محتاط و … .
کارآفرینی از کلمه فرانسوی “Entrepreneurs ” به معنای “متعهد شدن ” نشات می گیرد، اما معانی دیگری مانند دلالی نیز دارد.
کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می شود.
کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می کند، کارآفرین ارزش ها را تغییر می دهد و آنها را دچار تحول می نماید و به سمت بهتر شدن هدایت می کند.
به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی انجام کارهای جدید و یا ابداع روش های نوین در امور جاری می داند. روش نوین را “تخریب خلاق” می نامد. از نظر او نوآوری در هر یک از زمینه های ذیل کارآفرینی محسوب می شود.
کارآفرینی تعقیب فرصت هاست. فرصت هایی که فراتر از منابعی هستند که امروز در دسترس داریم.
ژان پاتیست سی معتقد است کارآفرین فردی است که منابع اقتصادی را از حوزه های با بهره وری و سود پائین تر به حوزه هایی که دارای بهرهوری و سود بالاتر هستند منتقل می کند.
بنا به نظر شین، کارآفرینی فعالیتی است که شامل کشف، ارزیابی و بهره برداری از فرصتها به منظور معرفی محصولات و خدمات، روش های سازماندهی، بازارها، فرآیندها و مواد اولیه جدید از طریق تلاش های سازمان یافته ای است که قبلاً صورت نگرفته باشد.
لو می گوید که کارآفرین عامل یا مالک یک کارکرد است؛ کارکرد تحمل ریسک و عدم اطمینان و از همه مهمتر کارکرد نوآوری.
به نظر احمدپور داریانی، کارآفرین فردی است که دارای ایده و فکر جدید می باشد و با بسیج منابع از طریق فرآیند ایجاد یک کسب و کار ( از هر نوع ) که توأم با مخاطره مالی، اجتماعی و حیثیتی است، محصول و خدمت جدید را به بازار عرضه می کند.
می توان گفت که کارآفرینی فرآیند خلق ایده، پدیده و فایده است.
پس از مرور برخی از تعاریف کارآفرینی در طول زمان، در کتاب کارآفرینی کماندویی تعریف کامل و جامع از کارآفرینی را ارائه می دهم تا در نهایت بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که کارآفرینی چیست و کارآفرین کیست؟
کارآفرینی مفهومی چند بعدی است که در آن شخص یا گروهی، با داشتن صفات و ویژگی های شخصی مورد نیاز، با نوآوری، با استفاده از فرصت های بالقوه، با قبول ریسک های متعدد (از قبیل ریسک های مالی، تحمل فشار روانی، عقاید اطرافیان و مخالفت های اجتماعی) و با تلاش بسیار زیاد دست به کار می شود تا به هدفی برسد، تغییری ایجاد کند و ارزشهایی را خلق کند.
نکته بسیار مهم این است که از دید من، کارآفرینی الزاماً کار کردن نیست! بلکه ارائه راه حل است. راه حلی برای رفع نیازهای موجود شناخته شده و یا نیازهایی که هنوز شناخته نشده اند. این راه حل به صورت چند جانبه برای مشتریان، همکاران و خود کارآفرینان ارزش خلق می کند. ارزشی که از طریق یک سیستم کسب و کار خلق و ارائه می شود و سیستم کسب و کاری که در بستر یک محیط فعالیت می کند. محیطی که بر همه چیز اصالت دارد.
شامل هر نوآوری در کسب و کار نوآوری اعم از روش های تولید محصولات، نوآوری در روش های عرضه، نوآوری در بازاریابی ، نوآوری در خدمات و یا خدامت پس از فروش و … .
همانطور کی می بینید لازم نیست برای کارآفرینی چرخ را از نو اختراع کنیم، بلکه شاید یک بهبود کوچک در فرآیندهای وضع موجود بتواند موجوب ایجاد کسب و کاری جدید و موفق بشود.
فرصت ها عوامل بروز منفعت به طور ناقص هستند. آنها بالقوه هستند و یک شخص کارآفرین با بینش مخصوص خود آنها را می بیند، و با انجام یکسری فعالیت ها، آنها را بالفعل می کند. به این ترتیب مشکلی را برای جامعه هدف خود رفع می کند و از قبال انجام این کار سود می برد و کسب و کار خود را رشد می دهد.
در جایی می خواندم که ” کارآفرینان تنهاترین افراد جامعه هستند. ” به نظرم این جمله تا حد زیادی درست است. شاید نتوانند از اهداف و رویاهای خود با دیگران صحبت کنند، دیگران آنها و مشکلاتشان را درک نمی کنند، به دلیل فشار کاری به خصوص در ابتدای کار، گاهی ممکن است که نزدیکترین اشخاص به کارآفرینان (مانند خانواده، همسر، دوستان) آنها را تنها بگذارند و یا برای آنها مشکلات عاطفی ایجاد کنند. مشکلات راه اندازی یک کسب و کار در زمانی که تجربه، پول، نیروی انسانی، شبکه های ارتباطی و … وجود ندارد خود مانع بزرگی است. برای غلبه بر تمام این موارد نیروی اراده آهنین نیاز است و همینطور تلاش و کوشش بسیار. کارآفرین واقعی یک رویا پرداز نیست، یک شخص عملگراست.
وقتی شخص در اداره ای مشغول به کار می شود، اگر هر مشکلی داشته باشد، اما این امنیت را دارد که در آخر ماه مبلغ مشخصی به حساب او بابت حقوق یا دستمزد واریز می شود. اما کارآفرینان کسانی هستند که نه تنها ریسک نداشتن درآمد ثابت را به جان می خرند، بلکه ریسکهایی مانند از بین رفتن پس انداز فعلی، بدهکاری و ورشکستگی، عدم موفقیت طرح تجاری، از دست دادن زمان، از دست دادن فرصت های درآمدی در حوزه های دیگر را نیز تحمل می کنند. چرا که به موفقیت در کاری که انجام می دهند باور دارند.
کارآفرینان موفق کسانی هستند که به دنبال خلق ارزش هستند. آنها عاشق کاری هستند که انجام می دهند و از آن لذت می برند. این بزرگترین ارزشی هست که برای خود خلق می کنند. از طریق کاری که انجام می دهند احساس رشد، زنده بودن، مفید بودن، موفقیت، ارزشمند بودن، استقلال فردی و … دارند. همینطور برای سایر مردم و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، خلق ارزش کارآفرینان همان رفع مشکلات و برآورده کردن خواسته ها هست. برای موفق ترین کارآفرینان درآمد و پول در اولویت های بعد قرار دارد.
در نهایت شاید یکی از بهترین ارزشهایی که یک شخص کارآفرین می تواند خلق کند در این جمله بیان شده باشد:
” کارآفرینان کسانی هستند که مدتی طوری کاری می کنند که اشخاص عادی دوست ندارد آنطور کار کند، تا بعد از آن برای همیشه طوری زندگی کنند که اشخاص عادی نمی تواند آنطور زندگی کند.”
در ارتباط موضوع و تعریف کارآفرینی می توانید دو درس زیر را مطالعه کنید
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای مقاله تعریف کارآفرینی چیست؟
شما چقدر با این تعاریف موافق هستید؟ چه نکات دیگری باید به آنها اضافه شود؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید؟
انتشار مطلب ” کارآفرینی چیست؟ تعریف کارآفرینی ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.
4 Comments
با سلام مطلب بسیار عالیست .
و برای تعریف کارآفرینی که عنوان کردید منبع میخواهم
تشکر
برای این قسمت منبع چی بزنم. تشکر
حتما با مطالعه درباره تعریف کارآفرینی متوجه شده اید که تعاریف مختلفی از کارآفرینی وجود دارد. این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ دلایلی مانند:
اثرگذاری فرهنگ یک جامعه بر موضوع کسب و کار و کارآفرینی
گستره بزرگ فعالیت های کارآفرینی از کسب و کارها کوچک تا سازمان های بزرگ
حوزه های مختلف کارآفرینی از کارآفرینی خانگی تا کارآفرینی سازمانی
موارد و علوم مختلفی که همگی به نوعی درگیر و زیر مجموعه مباحث کارآفرینی و کسب و کار هستند، اعم از نیروی انسانی، بازاریابی، تولید محصولات و … که کارآفرینی را تبدیل به یک موضوع میان رشته ای (Inter Disciplinary) می کند.
از طرفی گستردگی کارآفرینی باعث می شود که علوم مرجعی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، صنعت و عرصه های تجاری و بازرگانی، عرصه های تکنولوژیکی و … با آن درگیر شوند و بنابراین تعاریف را از دید خود برای آن داشته باشند.
ویژگی های فردی و شخصیتی و مهارت هایی که یک فرد باید به عنوان کارآفرینی موفق داشته باشد
توسعه تکنولوژی و تغییر ماهیت کسب و کار ها در دوران مختلف که باعث خلق تعاریف به روز می شود
همه و همه باعث شده تا افراد گوناگون از زاویه های دید گوناگون به موضوع کارآفرینی نگاه کنند و بنابراین تعاریف مختلفی هم برای آن وجود داشته باشد.
سلام و احترام خدمت شما؛
خادم الرضا، علی، جعبه ابزار کارآفرینی، انتشارات برآیند
خادم الرضا، علی، کارآفرینی کماندویی؛ موفقیت در کارآفرینی در شرایط پیچیده و عدم قطعیت، انتشارات برآیند
موفق و پیروز باشید
سلام خسته نباشید مطالب خوب بود. من تعاریف جدیدی از کارافرینی میخوام شما میدونید از کدوم سایت یا مقاله میتونم استفاده کنم؟ اگر پیشنهادی بود لطفا ایمیا کنید با تشکر
با سلام و تشکر.
تعاریف جدیدتر کارآفرینی را می توانید در کتاب کارآفرینی کماندویی مطالعه بفرمائید.
همچنین به عنوان یک منبع دانشگاه میتوانید کتاب گفتارهایی در تئوری کارآفرینی؛ چالشها و راهکارها از حسن بودلایی و رحیم زارع را مطالعه فرمائید.
موفق و پیروز باشید.