تعریف کارآفرینی چیست علی خادم الرضا

کارآفرینی چیست؟ تعریف کارآفرینی

کارآفرینی چیست؟ تعریف کارآفرینی

حتما با مطالعه درباره تعریف کارآفرینی متوجه شده اید که تعاریف مختلفی از کارآفرینی وجود دارد. این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ دلایلی مانند:

  • اثرگذاری فرهنگ یک جامعه بر موضوع کسب و کار و کارآفرینی
  • گستره بزرگ فعالیت های کارآفرینی از کسب و کارها کوچک تا سازمان های بزرگ
  • حوزه های مختلف کارآفرینی از کارآفرینی خانگی تا کارآفرینی سازمانی
  • موارد و علوم مختلفی که همگی به نوعی درگیر و زیر مجموعه مباحث کارآفرینی و کسب و کار هستند، اعم از نیروی انسانی، بازاریابی، تولید محصولات و … که کارآفرینی را تبدیل به یک موضوع میان رشته ای (Inter Disciplinary) می کند.
  • از طرفی گستردگی کارآفرینی باعث می شود که علوم مرجعی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد، صنعت و عرصه های تجاری و بازرگانی، عرصه های تکنولوژیکی و … با آن درگیر شوند و بنابراین تعاریف را از دید خود برای آن داشته باشند.
  • ویژگی های فردی و شخصیتی و مهارت هایی که یک فرد باید به عنوان کارآفرینی موفق داشته باشد
  • توسعه تکنولوژی و تغییر ماهیت کسب و کار ها در دوران مختلف که باعث خلق تعاریف به روز می شود

همه و همه باعث شده تا افراد گوناگون از زاویه های دید گوناگون به موضوع کارآفرینی نگاه کنند و بنابراین تعاریف مختلفی هم برای آن وجود داشته باشد.

در اینجا به چند تعریف کارآفرینی اشاره می کنم

کارآفرینی از کلمه فرانسوی “Entrepreneurs ” به معنای “متعهد شدن ” نشات می گیرد، اما معانی دیگری مانند دلالی نیز دارد.

کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship) به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می شود.

پیتر دراکر تعریف کارآفرینی چیست علی خادم الرضا

پیتر دراکر، پدر علم مدیریت این تعریف کارآفرینی را اینگونه بیان می کند:

کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می کند، کارآفرین ارزش ها را تغییر می دهد و آنها را دچار تحول می نماید و به سمت بهتر شدن هدایت می کند.

 

Joseph Schumpeter تعریف کارآفرینی علی خادم الرصا

ژورف شومپیتر که از او به عنوان پدر کارآفرینی یاد می کنند، واژه نوآوری را به کارآفرینی پیوند می دهد. به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی انجام کارهای جدید و یا ابداع روش های نوین در امور جاری می داند. روش نوین را “تخریب خلاق” می نامد. از نظر او نوآوری در هر یک از زمینه های ذیل کارآفرینی محسوب می شود.

  1. ارائه کالای جدید
  2. ارائه روش جدید در فرآیند تولید
  3. گشایش بازاری جدید
  4. یافتن منابع جدید
  5. ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت

جمع بندی کامل تعریف کارآفرینی

در اینجا یکی از جامع ترین تعریف کارآفرینی را ارائه می دهم.

” کارآفرینی به معنی این است که با نوآوری از فرصت ها بهره بگیریم و با تلاش و کوشش بسیار و هیمنطور پذیرش ریسک های متعدد خلق ارزش کنیم.”

تعریف کارآفرینی چیست علی خادم الرضا

توضیح هر کدام از اجزای این تعریف کارآفرینی را می توان اینطور بیان کرد:

نوآوری:

شامل هر نوآوری در کسب و کار نوآوری اعم از روش های تولید محصولات، نوآوری در روش های عرضه، نوآوری در بازاریابی ، نوآوری در خدمات و یا خدامت پس از فروش و … .

همانطور کی می بینید لازم نیست برای کارآفرینی چرخ را از نو اختراع کنیم، بلکه شاید یک بهبود کوچک در فرآیندهای وضع موجود بتواند موجوب ایجاد کسب و کاری جدید و موفق بشود.

بهره گیری از فرصت ها:

فرصتها عوامل بروز منفعت به طور ناقص هستند. آنها بالقوه هستند و یک شخص کارآفرین با بینش مخصوص خود آنها را می بیند، و با انجام یکسری فعالیت ها، آنها را بالفعل می کند. به این ترتیب مشکلی را برای جامعه هدف خود رفع می کند و از قبال انجام این کار سود می برد و کسب و کار خود را رشد می دهد.

تلاش و کوشش بسیار:

در جایی می خواندم که ” کارآفرینان تنها ترین افراد جامعه هستند. ” به نظرم این جمله تا حد زیادی درست است. شاید نتوانند از اهداف و رویاهای خود با دیگران صحبت کنند، دیگران آنها و مشکلاتشان را درک نمی کنند، به دلیل فشار کاری به خصوص در ابتدای کار، گاهی ممکن است که نزدیکترین اشخاص به کارآفرینان (مانند خانواده، همسر، دوستان) آنها را تنها بگذارند و یا برای آنها مشکلات عاطفی ایجاد کنند. مشکلات راه اندازی یک کسب و کار در زمانی که تجربه، پول، نیروی انسانی، شبکه های ارتباطی و … وجود ندارد خود مانع بزرگی است. برای غلبه بر تمام این موارد نیروی اراده آهنین نیاز است و همینطور تلاش و کوشش بسیار. کارآفرین واقعی یک رویا پرداز نیست، یک شخص عملگراست.

ریسک پذیری:

وقتی شخص در اداره ای مشغول به کار می شود، اگر هر مشکلی داشته باشد، اما این امنیت را دارد که در آخر ماه مبلغ مشخصی به حساب او بابت حقوق یا دستمزد واریز می شود. اما کارآفرینان کسانی هستند که نه تنها ریسک نداشتن درآمد ثابت را به جان می خرند، بلکه ریسکهایی مانند از بین رفتن پس انداز فعلی، بدهکاری و ورشکستگی، عدم موفقیت طرح تجاری، از دست دادن زمان، از دست دادن فرصت های درآمدی در حوزه های دیگر را نیز تحمل می کنند. چرا که به موفقیت در کاری که انجام می دهند باور دارند.

خلق ارزش:

کارآفرینان موفق کسانی هستند که به دنبال خلق ارزش هستند. آنها عاشق کاری هستند که انجام می دهند و از آن لذت می برند. این بزرگترین ارزشی هست که برای خود خلق می کنند. از طریق کاری که انجام می دهند احساس رشد، زنده بودن، مفید بودن، موفقیت، ارزشمند بودن، استقلال فردی و … دارند. همینطور برای سایر مردم و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، خلق ارزش کارآفرینان همان رفع مشکلات و برآورده کردن خواسته ها هست. برای موفق ترین کارآفرینان درآمد و پول در اولویت های بعد قرار دارد.

در نهایت شاید یکی از بهترین ارزش هایی که یک شخص کارآفرین می تواند خلق کند در این جمله بیان شده باشد:

کارآفرینان کسانی هستند که مدتی طوری کاری می کنند که اشخاص عادی دوست ندارد آنطور کار کند، تا بعد از آن برای همیشه طوری زندگی کنند که اشخاص عادی  نمی تواند آنطور زندگی کند.”

 

شما می توانید مباحث بیشتر در مورد اینکه کارآفرینی چیست؟ و تعریف کارآفرینی را در فایل ویدئو اولین جلسه از دوره کارآفرینی اینترنتی در اینجا به رایگان مشاهده فرمائید.

تعریف کارآفرینی اینترنتی مبانی کارآفرینی علی خادم الرضا

 


دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای مقاله تعریف کارآفرینی چیست؟

شما چقدر با این تعاریف موافق هستید؟ چه نکات دیگری باید به آنها اضافه شود؟

خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید ?


انتشار مطلب ” کارآفرینی چیست؟ تعریف کارآفرینی ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.

علی خادم الرضا

 

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید