مطالعه مقاله قانون پارکینسون را بشکنید بهره وری شما را در انجام کارها افزایش میدهد | قانون پارکینسون چیست؟ مدیریت زمان علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی

قانون پارکینسون را بشکنید !

قانون پارکینسون را بشکنید !

مطالعه مقاله قانون پارکینسون را بشکنید بهره وری شما را در انجام کارها افزایش میدهد | قانون پارکینسون چیست؟ مدیریت زمان علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی

سیرال نورث‌کوت پارکینسون

قانون پارکینسون مفهومی رایج در مدیریت است و نام آن از نام تاریخ­دان انگلیسی سیرال پارکینسون گرفته شده که در سال ۱۹۵۵ در مقاله‌ای طنزآمیز در مجله اکونومیست به این قانون اشاره کرده است.

قانون پارکینسون چیست؟

این قانون شامل سه اصل است:

  • وقت بیشتر= اتلاف وقت بیشتر
  • کارمند بیشتر= بیکاری بیشتر
  • دخل بیشتر= خرج بیشتر

در این میان اصل اول آن مرتبط با مدیریت زمان است.

اصل اول قانون پارکینسون:

وقت بیشتر= اتلاف وقت بیشتر

این اصل می­ گوید کار طوری گسترش می ­یابد که زمان اختصاص داده شده را پر کند. یا به عبارتی کار به اندازه زمانی که برای انجام آن اختصاص داده می­ شود ادامه می­ یابد. به عنوان مثال اگر برای انجام پروژه­ای یک هفته وقت لازم باشد و به شما برای انجام دادن همان پروژه دو هفته وقت بدهند شما به اندازه دو هفته وقت برای آن صرف می­ کنید. شما پروژه را در پایان آن دو هفته به اتمام می­ رسانید، اگرچه یک هفته زمان کافی بوده است.

اگر مدیر یک سازمان هم باشید ممکن است برای بالا بردن کیفیت کارتان وقت بیشتری به کارمندتان بدهید اما باز هم کاری پر اشتباه و کم‌دقت را آن هم در زمانی طولانی‌تر تحویل بگیرید. شاید شما گناه این اتفاقات را برگردن خود یا کارمندانتان بیندازید و فکر کنید اگر فرد دیگری در این موقعیت بود به شکلی دیگر عمل می کرد اما پارکینسون می گوید، این یک موضوع همه گیر است و تا برای آن برنامه ریزی دقیقی انجام ندهید نمی توانید از شرش خلاص شوید.
قانون پارکینسون می‌گوید، مهم نیست که برای انجام یک کار به شما چقدر زمان داده می شود، چه یک هفته و چه یک ماه برای شما فرقی نخواهد کرد، زیرا شما کارتان را به اندازه همان زمانی که داده شده طول می دهید.

از نظر پارکینسون ، استرس و فشار کار در تمام این مدت همراه شما خواهد بود و هرگز خودتان نخواهید فهمید چرا نمی توانید در زمانی که برای کار کافیست آن را تمام کنید و نه در زمانی که به شما برای انجام آن داده شده است.

با تمام توان سعی کنید قانون پارکینسون را بشکنید. فهرست کارها راه تهیه کنید، آنها را اولویت­ بندی نمایید و برنامه ­ریزی زمانی داشته باشید. سعی کنید زمان مورد نیاز برای انجام هر کار را درست تخمین بزنید و فقط به همان میزان (و یا حتی کمتر) برای انجام آن وقت اختصاص دهید.


دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟

آیا شما در کارهای خود قانون پارکینسون را می شکنید یا آن را رعایت می کنید ؟!

خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید ?


برگرفته از کتاب بهره وری ۱۰۰۰%

انتشار مطلب ” قانون پارکینسون را بشکنید ” با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.

علی خادم الرضا

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید