تعریف کارآفرینی سهل و ممتنع است. هر شخصی در یک لحظه درنگ ممکن است به راحتی بتواند تعریفی برایش بگوید و آن را توصیف کند. اما آیا واقعا نتوانسته تعریف درستی از کارآفرینی ارائه دهد؟ کارآفرینی واژه ای است که می توان مبتنی بر ادبیات دانشگاهی و حتی رفتارهای تجربی کارآفرینان ساعتها درباره مفهوم و مولفه های مختلف آن صحبت کرد و این کاریست که من قصد انجام آن را دارم.
در این قسمت درباره یکی از اصلیترین مولفه های کارآفرینی، یعنی نوآوری صحبت می شود. نوآوری مفهومی است که خیلی از مواقع با خلاقیت اشتباه گرفته می شود. در صورتی که از خلاقیت کاملتر و جلوتر است و مختصات خاص خود را دارد که در ادامه توضیح داده می شود.
اختراع نمونه عینی و اجرایی شده از یک ایده خلاقانه است. بنابراین از منظر امکانسنجی، اختراع ایدهای است که امکانپذیری فنی را دار میباشد و به اهداف و نیازهایی که برای آن طراحی و ساخته شده است پاسخ میدهد.
نوآوری یک مرحله از اختراع جلوتر و نزدیکتر به بازار است. بدین ترتیب که نوآوری (اگر حاصل از ترکیب جدید چیزها و محصول روندهای تدریجی نباشد) اختراعی است که جنبه تاریخسازی پیدا کرده و میتواند علاوه بر ارزش کاربردی، ارزش و مزیت مالی برای کارآفرین و سازمان به همراه داشته باشد.
تخریب خلاق اصطلاحی است که ژوزف شومپیتر به کار برده و مراد از آن این است که نوآوری به صورت رادیکال و بنیادین اتفاق بیفتد، به طوری که نظم نوین بازار (رفتار مصرف کننده، الگوی خرید و مصرف، نوع رقابت، کاربرد و … ) را برهم زده و تخریب نماید و از دل آن نظم نوینی متناسب با این نوآوری به وجود بیاید.
بنابراین هر اختراعی نوآوری نیست و هر نوآوری نیز به تخریب خلاق نمیانجامد. اما برعکس، هر تخریب خلاق حاصل نوآوری بنیادین و هر نوآوری بنیادین حاصل اختراعی (مشهود یا نامشهود) خلاقانه است.
در این قسمت از رادیو کارآفرینی تفاوت های خلاقیت، اختراع، نوآوری، تخریب خلاق بازگو می شود. همچنین انواع ارکان نوآوری اعم از محصول جدید، بازار جدید، منابع جدید، شیوه تولید جدید و سازماندهی جدید تعریف و تفسیر می شود.
دعوت می کنم توضیحات مرتبط با خلاقیت، اختراع و نوآوری را در این قسمت از رادیو کارآفرینی بشنوید
مدت زمان ۱۱:۵۰
حجم فایل ۱۴٫۸MB
همچنین می توانید رادیو کارآفرینی را در کست باکس دنبال کنید.
اتومبیل الکترونیکی ساخته شده توسط آقای مهندس جمشید آریان یک اختراع ارزشمند است. اما این اختراع به دلیل مشکلات محیطی نتوانسته جنبه تجاری و سودآوری پیدا کند و به نوآوری تبدیل شود. اما اتومبیلهای الکترونیکی تسلا از آنجا که در مقیاس تجاری ساخته و عرضه میشوند تبدیل به یک نوآوری ارزشمند شدهاند. همچنین همین اتومبیلهای الکترونیکی پتانسیل تبدیل شدن به تخریب خلاق را دارند، چرا که با افزایش میزان استفاده از آنها، علاوه بر مزایای زیست محیطی فراوانی که ارائه میدهند میتوانند الگو زنجیره تأمین سوخت، مصرف بنزین و گازوئیل، جایگاههای سوخت، خط تولید اتومبیل و … را نیز به طور کلی تغییر دهند.
بسیاری از پلتفرمهای امروزی نمونههایی از تخریب خلاق هستند که بر جنبههای مختلف زندگی مردم در مقیاس گسترده اثر گذاشته و تغییرات شگرفی از سطح رفتاری تا سطح ساختاری در بازار ایجاد کردهاند. آمازون، اوبر، ایربیاندبی، اسپاتیفای، یوتوب، موتور جستجوی گوگل، شبکههای اجتماعی، آیتون، سفرهای تجاری و تفریحی خارج از جو زمین و … نمونههای کوچکی از مجموعه بیشماری از تخریبهای خلاقی هستند که زندگی امروز ما را شکل دادهاند.
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86%D9%88%D9%86
https://ut.ac.ir/fa/page/200/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87
اولین روزنامه چاپی ایران، در دوره سلطنت «محمد شاه قاجار» از سوی «میرزا صالح شیرازی» در تهران تاسیس شد. نخستین شماره این نشریه ماهانه که دارای نام مخصوصی نبود و به تقلید از واژه روزنامه در زبان انگلیسی، «کاغذ اخبار» نامیده میشد، در ۲۵ محرم ۱۲۵۳ قمری (اول ماه مه ۱۸۳۷ م) انتشار یافت. موسس نخستین روزنامه ایران، جزو دومین گروه جوانانی بود که در زمان فتحعلی شاه به همت «عباس میرزای نایبالسلطنه» برای تحصیل علوم جدید به انگلستان اعزام شده بودند. وی ضمن تحصیل در این کشور در فاصله سالهای ۱۲۳۰ تا ۱۲۳۵ قمری (۱۸۱۵ تا ۱۸۱۹ م) زبانهای انگلیسی و فرانسه و لاتین و علوم طبیعی و تاریخ را آموخت و با فن چاپ نیز آشنایی پیدا کرد.
او در بازگشت به ایران، سمت مترجم رسمی دولت را احراز کرد و نخستین چاپخانه و اولین روزنامه را در دستگاه دولتی پادشاهان قاجار دایر کرد. اکثر محققان اخبار وقایع شهر محرمالحرام را که در دوشنبه ۲۵ محرمالحرام ۱۲۵۳ قمری برابر با اول ماه مه ۱۸۳۷ میلادی منتشر شده است، نخستین شماره روزنامه میرزا صالح میدانند. این روزنامه در دو برگ بزرگ با چاپ سنگی منتشر میشد. این شماره در دو ورق است که یک روی آن سفید و بر سرلوحه آن نشان دولتی نقش شده و در پایین آن «اخبار و وقایع شهر محرمالحرام ۱۲۵۳ که در دارالخلافه طهران است انطباع یافته» قید شده است. صفحه اول اخبار ممالک شرقیه که شامل اخبار دارالخلافه طهران است و صفحه دوم اخبار ممالک غربیه که خبرهایی از کشورهای ایتالیا، ینگه دنیا (آمریکا)، انگلند (انگلستان)، ترکیه و… درج شده است. اینکه نخستین نشریه ادواری ایران تا چه سالی چاپ و منتشر میشده دقیقا مشخص نیست. اما به استناد سفرنامههای اشخاصی که در آن سالها در ایران بودهاند و نوشتههای بعضی از مورخان این روزنامه حداقل سه سال منتشر شده است. تنها نسخه موجود از روزنامه کاغذ اخبار، در موزه بریتانیا نگهداری میشود.
منبع:
اما نکته شایان توجه در هر ۵ مورد از این تخریبهای خلاق اینکه هیچ کدام اینها منشاء داخلی نداشتهاند، بلکه اشخاصی که به هر دلیل با شبکه یا واسطه نمونههای موفق خارجی را مشاهده کردند، از آن نمونهها الگوبرداری کرده و آنها را در داخل کشور متناسب با بضاعت محیط به اجرا درآوردهاند. بنابراین با نگاه تاریخی مشخص میشود که جامعه ما جامعهای پویا نبوده و منشاء نوآوریهای بنیادین و تخریب خلاق محسوب نمیشود. بلکه جامعه ایستاست که در مواجهه با تغییرات بیرونی (در بهترین حالت) به آنها واکنش نشان داده و خود را با آن تغییرات منطبق می کند.
این خودرو توسط مهندس جمشید آریان در سال ۱۳۸۱ اختراع شد و از لحاظ مشخصات فنی از خودروهای هم عصر ژاپنی و آمریکایی جلوتر بود. اما به دلیل مانع تراشی های مافیای خودرو، نافهمی مسئولان و تصمیم گیران و عدم آمادگی محیط برای پذیرش و حمایت از این محصول جدید به سرانجام نامطلوبی رسید. تاجایی که همان مسئولانی که در سر راه وی مانع ایجاد کرده بودند از او شکایت کردند. بدین ترتیب حکم جلب برای این مخترع صادر و نهایتاً محکوم به پرداخت جزای نقدی و ۳۰ ضربه شلاق شدند. نهایتاً مهندس جمشید آریان برای جلب توجه و آگاهسازی مردم، نمونههای خودرویی را که ساخته بود در دره و در سد منجیل انداخت.
مشاهده فیلم مصاحبههای تلویزیونی، سقوط خودرو و توضیحات آقای آریان:
https://www.aparat.com/v/Us9q8
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF_%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D9%86
با وجود اینکه این ایده میتوانست در ارتقاء سلامت عمومی جامعه، افزایش نشاط و امینت، کاهش هزینههای حمل و نقل و …. مفید باشد به دلایل زیادی نتوانست به کار خود ادامه دهد. برخی از این دلایل به این قرار هستند؛ ناتوانی نیمی از جمعیت جامعه برای استفاده از دوچرخه در سطح شهر تهران، نامناسب بودن دستگاهها دوچرخه برای شیب خیابانهای تهران، نا امنی ترافیکی برای دوچرخه سواران، گستردگی شهر تهران و محدود بودن ایستگاههای پیشبینی شده برای این دوچرخهها، آلودگی و نامناسب بودن هوای تهران در اکثر روزهای برای فعالیتهای بدنی، تعبیه نشدن معابر مخصوص تردد دوچرخه در شهر و در نتیجه وجود موانع حرکتی فراوان.