نکات مهم در مورد رقابت در کارآفرینی و کسب و کار
در مورد رقابت در کارآفرینی و کسب و کار همواره باید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
- برای موفقیت در زندگی، کسب و کار و رقابت، باید از محدوده آسایش خود بیرون آمده و بدون ترس از شکست، مسائل جدید را تجربه کنید.
- همیشه به دنبال ایده های جدید و اعمال نوآوری در کارها باشید. در دنیای امروز، هیچ مزیت رقابتی برای مدت زمان طولانی پایدار نیست.
- جسارت آزمودن کردن ایده ها جدید و ورود به بازارهای جدید را داشته باشید. هیچ چیز در دنیای کسب و کار قطعی نیست و برای هیچ چیز دستورالعمل ثابت وجود ندارد. تنها راه رشد و پیشرفت آزمون و خطا به همراه یادگیری حین عمل است.
- برای خلق ارزش های بزرگ باید جسارت حرکت خلاف جهت جریان کلی را داشته باشید. از تفاوت نترسید، از این بترسید که نتوانسته باشید حداکثر استفاده را از توانایی های خود ببرید و فرصتتان تمام شود.
- برای موفقیت در رقابت باید همواره در حال پیشرفت باشیم. این پیشرفت از طریق یادگیری همیشگی و اجرا کردن دانسته ها اتفاق می افتد. از مهم ترین حوزه های این یادگیری، شناخت بازار، مشتریان و رقبا است.
- در صورت لزوم رقبا را غافلگیر کنید. می توانید کارهایی را انجام دهید که آن ها انتظارش را نداشته باشند. محصولاتی ارائه دهید که نتوانند ارائه دهند. قیمت های خود را بدون مقدمه دستخوش تغییرات شدید کرده و مجدداً بعد از مدتی به حالت اول برگردانید. پیشنهادها خاصی به مشتریان بدهید که رقیبان حتی نتوانند فکرش را بکنند و …
- اگر رقبا پیشدستی کرده و نوآوری جدیدی ارائه دادند، واکنش سریع به فعالیت جدید آن ها ضروری ترین و مهمترین کار شما خواهد بود. این تا زمانی است که بتوانید اثر نوآوری آن ها را در بازار خنثی کرده و ثبات را به بازار خود برگردانید.
- تمرکز انرژی را چند برابر می کند، بنابراین از انجام چند کار به طور همزمان خودداری کنید. همزمان چند کسب و کار را هدایت نکنید، هم زمان با چند رقیب مبارزه نکنید، هم زمان چند کمپین بازاریابی انجام ندهید، هم زمان چند محصول مهم را به بازار ارائه ندهید و …
- گفته می شود که در هر حوزه کاری سه فعالیت برتر وجود دارد که بیش از ۹۰% سود و ارزش را برای شما تولید می کند. آن سه فعالیت اصلی را برای خود و کسب و کارتان بیابید. باقی کارها را برون سپاری کنید و بر روی آن سه فعالیت اصلی متمرکز شوید. همواره بر مزیت های رقابتی خود تمرکز کنید.
- از شاخه به شاخه شدن دوری کنید. با گذشت زمان اعتبار و تجربه شما در یک بازار مشخص بالا می رود. اگر بدون حفظ دستاوردهای قبلی دائماً از حوزه ای به حوزه دیگر بروید، اثر توالی را برای خود از بین می رید. درست مانند این است که آبی را گرم کنید تا به دمای جوش برسد، اما بلافاصله قبل از جوشیدن آن را دور بریزید و دوباره طرف را پر کنید. این کار فقط اتلاف منابع است.
- با افزایش سال های فعالیت شانس موفقیت در کسب و کار افزایش می یابد. بنابراین باید تلاش کنید که سختیهای اولیه را با قدرت هر چه تمام تر تحمل و سپری کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که به خصوص در دوران اولیه از اتلاف منابع خود در رقابت های بیهوده اجتناب کنید.
- همواره منابع اصلی سود خود را از دیگران و به خصوص رقبا پنهان کنید. هیچ دلیلی ندارد که رقبا بدانند پر فروشترین محصول شما کدام است. اگر این طور باشند آن ها بلافاصله دست به کار شده و شروع به کپی برداری می کنند.
- عدم جلب توجه مطمئن ترین راه حضور بلند مدت و سالم در بازار است. مانند افرادی عمل نکنید که با کوچک ترین دستاورد، آن را در بوق و کرنا می کنند و به عنوان دلیلی برای موفقیت خود ارائه می دهند. امروزه عده بسیاری با پیشینه نه چندان درخشان، برای جلب اعتماد بازار و معرفی خود از درآمدهای میلیونی روزانه کسب و کار، سایت، فروش و … خود سخن می گویند. البته رودخانه کم عمق، خروش و سر و صدای بیشتری دارد.
- در بحث کسب و کار و رقابت باید بتوانید برنامه ها و استراتژی های خود را مخفی نگه دارید. تا زمانی که توانایی اجرای قدرتمند و سریع آن ها را ندارید کسی بیرون از کسب و کارتان نباید از آن ها باخبر باشد.
- بی جهت رقبای خود را برای ورود به رقابت وسوسه نکنید. در یک بازار خوب همه مشغول ارائه خدمات با کیفیت به بازار هدف مشخص خود هستند. تا زمانی که اجباری وجود ندارد از رقابت پرهیز کنید.
- از پیروزی ها و دستاوردهای خود حداکثر بهره برداری را ببرید. آن ها را مستندسازی کنید. از فواید آن مجدداً در کسب و کارتان سرمایه گذاری کرده و آن را توسعه دهید. اما همیشه مقداری از آن سودها را از کسب و کار خارج کرده و در حوزه های دیگر سرمایه گذاری کنید.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
کسب و کار شما چیست؟ رقبای کسب و کار شما چه کسانی یا چه چیزهایی هستند؟ چگونه با آنها رقابت می کنید؟
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما و دوستان دیگر در میان بگذارید؟
علی خادم الرضا