ما در زبان فارسی غالباً بسیاری از کلمات با معانی متفاوت را به جای یکدیگر به کار می بریم، بدون آنکه متوجه باشیم! شاید دو تا از معروف ترین این کلمات در مباحث مدیریتی ، کارآفرینی و کسب و کار واژه های ” تغییر ” و ” تحول ” باشد.
بسیاری از اشخاص واژه های تغییر و تحول را به جای یکدیگر به کار می برند در حالی که این دو واژه با هم تفاوت اساسی دارند؛
تحول یک روند درونی است در حالی که تغییر روندی بیرونی است. اگر کسی متحول بشود یعنی خودش خواسته و تلاش کرده، اما اگر کسی تغییر کند، می تواند بر مبنای جبر محیط بیرون باشد.
شنیده ایم که تنها چیزی که در دنیا تغییر نمی کند، خود تغییر است. تغییرات در محیط بیرون دائماً اتفاق می افتد. می توانید به سایت وردومیترز بروید تا معنی واقعی تغییر را مشاهده کنید.
همانطور که ملاحظه می کنید، انواع آمار ( در حوزه های جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی، انرژی ، آب ، غذا ، بهداشت و … ) در مقیاس جهانی به صورت لحظه ای به روز می شوند. سرعت این تغییرات شگفت انگیز است.
در سایت worldometers آمار به تفکیک کشور ها نیز موجود است. بیایید نگاهی به کشور خودمان بیندازیم. در طول نگارش این مقاله بیش از ۵۰۰ نوزاد در ایران متولد شدند!
مشاهده می کنید که محیط بیرون (کل دنیا و همینطور کشور ما) دائماً در حال تغییرات بسیار زیاد است. اشخاصی (کارآفرینان ، سازمان ها) که به موقع و با اراده شخصی خود را با آنها تطبیق دهند، متحول می شوند. می توانند تغییرات را به فرصت هایی برای رشد و توسعه تبدیل کنند و از آنها استفاده کنند. می توانند به پیشروان تبدیل بشوند.
ما به آنها اشخاص یا سازمان های یادگیرنده می گوییم. آنها از محیط بیرون و تغییرات درس گرفته و با تحول تدریجی و پایدار ارکان درونی خود ( رویه ها، سیاست ها، فرهنگ ها و قوانین ) نه تنها خود را با محیط منطبق می کنند (استراتژی بقا) ، بلکه خود و محیط اطراف خود را نیز متحول می کنند.
اما اشخاص و سازمانهایی که بلوغ پایینی دارند، در مقابل تغییرات مقاومت می کنند یا اینکه حتی متوجه تغییرات نیز نمی شوند. آنها در آخرین لحظات و از روی اجبار تن به تغییر می دهند. در این صورت آنها در بهترین حالت فقط می توانند جلوی بدتر شدن وضع موجود خود را بگیرند.
بنابراین اصلیترین استراتژی بقا و سپس توسعه در دنیای کسب و کار امروزی، تحول دائمی است. کلید اصلی موفقیت در تحول نیز، آمادگی دائمی برای تغییرات است. این آمادگی از طریق یادگیری و تجربه دائمی و تدریجی در طول زمان اتفاق می افتد.
به تصویر زیر نگاهی بیندازیم:
معنی این تصویر چیست؟ در این مثال انتزاعی، اگر هر روز به اندازه یک درصد به صورت آگاهانه تحول و پیشرفت داشته باشیم، در پایان یک سال بیش از ۳۷ برابر قوی تر می شویم.
در مقابل اگر هر روز در جا بزنیم یا یک درصد کم کاری داشته باشیم، در پایان سال حدود ۴۰ برابر ضعیف تر می شویم.
اگر تفاوت یک درصد پیشرفت و یک درصد پس رفت روزانه را با هم مقایسه کنیم، می بینیم که بیش از ۱۴۸۰ واحد برابر تفاوت ایجاد شده است!
این همان معنی اثر مرکب یا قدرت تحولات کوچک دایمی در نتایج بلند مدت است. همانطور که ملاحظه می کنید، تفاوت های بزرگ با استمرار و مداومت و تحول تدریجی به وجود می آیند.
اشخاص (کارآفرینان و سازمانها) موفق، با این بینش که هر روز باید از دیروز خودشان بهتر باشند، تحولات بزرگ را درون خود و محیط اطرافشان به صورت تدریجی ایجاد می کنند.
این اتومبیل مدل AA اولین نمونه تولید شده تویوتا در سال ۱۹۳۶ است. تویوتا دائماً خود را با نیازهای محیط بیرون و جامعه تطبیق داده است. امروزه تویوتا دومین تولید کننده خودرو در جهان است (بعد از فولکس واگن در آلمان)، اولین شرکتی است که توانست در سال بیش از ۱۰ میلیون خودرو تولید کند (از سال ۲۰۱۲ تا به امروز)، اولین تولید کننده خودروهای هیبریدی در جهان است، بزرگترین شرکت در کشور ژاپن و همینطور نهمین شرکت بزرگ جهان بر پایه درآمد تولید شده است (منبع).
امروزه که مباحث زیست محیطی جز اولویت های اصلی شرکتها قرار دارد، تویوتا نیز تولید خودروهای خود را با هدف ایجاد کمترین آلایندگی زیست محیطی انجام می دهد. تصویر زیر یکی از تبلیغات تویوتا است.
میزان آلایندگی زیست محیطی یک گوسفند ۵ است اما آلایندگی این خودرو تویوتا ۲ است !!!
در مقابل تصویر زیر واقعاً نیازی به توضیح ندارد!
تا به اینجا تفاوتی که تحول تدریجی در طول زمان ایجاد می کند کاملاً مشخص شده است. انتخاب با ما کارآفرینان است که چه راهی را برگزینیم.
اشخاص و کارآفرینان موفق از طریق یادگیری و تجربه دایمی، مهارت ها و آمادگی خود را همواره در بالاترین سطح ممکن نگه می دارند. آنها با مشاهده تغییرات در محیط اطراف و به موجب آمادگی، مهارت و توانایی که دارند، می توانند نه تنها خود بلکه محیط اطراف خود را نیز متحول کنند.
این حس توانش و آمادگی دایمی برای تحول ، خود یکی از ارکان بینش استراتژیک برای برخورد با موانع و مشکلات کارآفرینی است.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
آیا شما از تعییر و تحول استقبال می کنید؟
اگر ایده ای در این زمینه دارید حتما بیان کنید.
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
انتشار مطلب ” محیط در حال تغییر است ، آیا شما در حال تحول هستید؟ ” با ذکر نام و لینک به منبع بلامانع است.
4 Comments
عالی
مرسی از شما پویا عزیز
موفق باشید
من با مقاله “نگرش کایزن راهبرد موفقیت” با سایت شما آشنا شدم.
واقعا اطلاعات خیلی خوبی از سایت شما دریافت کردم
موضوعات این سایت، سورس خوبی برای تحقیقات و مطالعات بیشتر من شده.
سلام و احترام خدمت شما.
با تشکر از محبتتون. باعث خوشحالی هست.
ان شاء الله همیشه موفق و پیروز باشید.