تعریف کارآفرینی سهل و ممتنع است. هر شخصی در یک لحظه درنگ ممکن است به راحتی بتواند تعریفی برایش بگوید و آن را توصیف کند. اما آیا واقعا نتوانسته تعریف درستی از کارآفرینی ارائه دهد؟ کارآفرینی واژه ای است که می توان مبتنی بر ادبیات دانشگاهی و حتی رفتارهای تجربی کارآفرینان ساعتها درباره مفهوم آن صحبت کرد و این کاربست که من قصد انجام آن را دارم.
کارآفرینی از تلاقی و تلفیق دو بال قدرت های درونی و فرصتهای بیرونی تشکیل می شود. منشاء فرصتها و مزیتهای بالقوه در محیط بیرون قرار دارد. اما به کمک قوت های درونی است که شخص می تواند این فرصتها را تشخیص دهد و از آنها بهره برداری کند.
به منظور انجام فعالیت کارآفرینی، شخص کارآفرین به انواع قوتها و قدرتهای درونی نیازمند است. برخی از این مزیتها از جنس استعدادهای ذاتی هستند و برخی از جنس دانش و مهارت های اکتسابی. تمام این موارد در کنار یکدیگر عاملیت و قدرت کنش شخص را تعریف می کند.
بنابراین یکی از مولفه اصلی معرف کارآفرینی عاملیت یا Agency به معنای توانایی انجام کنش و اقدام توسط شخص است و میزان عاملیت تعیین کننده میزان اراده و اقدامات فرد می باشد. به همین خاطر است که از کارآفرین به عنوان مرد عمل یا Man Of Action یاد می کنند.
کارآفرین کسی است که در شرایط گوناگون محیطی، در شرایط پیچیده، پر ریسک، عدم قطعیت و … آگاهانه دل به دریا و دست به اقدام می زند تا وضع موجودی که از آن رضایت ندارد را تغییر دهد و ارزش و رضایت مندی مادی، روحی، روانی و معنوی ایجاد نماید.
دعوت می کنم این قسمت از رادیو کارآفرینی را بشنوید.
مدت زمان : ۱۲:۴۰
حجم :۱۳/۷
می توانید رادیو کارآفرینی را در کست باکس دنبال کنید.
همچنین در رابطه با همین موضوع می توانید ویدئو نمونه درس DNA کارآفرینی علی خادم الرضا را مشاهده بفرمایید: