معتقدم که علی رغم ظاهر جذاب و فرصتهای فراوان ورود به عرصه کارآفرینی در کشور ما، امروز سخت ترین دوران برای کارآفرینی و مدیریت کسب و کارها (به شیوه های سنتی) است. بنابراین برای موفقیت در عرصه های جدید نیازمند داشتن توانمندی های جدید هستیم. توانمندی هایی که نه از یک انسان معمولی، بلکه از یک انسان بسیار ورزیده مانند تکاوران و کماندوها انتظار می رود. امروز زمانی است که دیگر معمولی ها نمی توانند با مقداری تولید، خرید، فروش و … خود را کارآفرین بنامند. امروز برای ورود به کارآفرینی باید کماندو باشید. ” کارآفرینی کماندویی ” مفهومی است که من برای اولین بار در ایران و به زبان فارسی ارائه می دهم. خواستگاه آن هم همین دلیل ساده و بنیادی است که برایتان بازگو کردم.
امروز تب کارآفرین شدن نسل جوان ما را فرا گرفته است. هر شخص برای خود رویاهای بزرگ در سر دارد و می خواهد مستقل، ثروتمند، اثرگذار، دارای جایگاه اجتماعی بالا و … باشد. داشتن این انگیزه ها برای یک شخص به هیچ کدام عیب نیست بلکه میتواند محرک و پیشران اولیه برای حرکت در مسیر کارآفرینی محسوب شود. اما سوالاتی که باید پرسیده شود این است که این شخص چقدر دانش، مهارت و شایستگی برای کارآفرین شدن دارد؟ چگونه و از چه روش هایی می خواهد ایده های خود را به محصول و کسب و کار تبدیل کند؟ چگونه می خواهد بازار هدف خود را به درستی انتخاب کند؟ چگونه می خواهد از دریای متلاطم محیط کسب و کار، فرصت ها را تشخیص داده و شکار کند؟ چگونه می تواند در رقابت های سخت پیروز شود؟ چگونه می تواند کسب و کار چابک و انعطاف پذیری خلق کند؟ چگونه می تواند با منابع محدود دستاوردهای نا محدود داشته باشد؟ چگونه می خواهد برای مشتریانش ارزش خلق کند؟ و در نهایت از دل همه اینها چگونه می خواهد خود به انسان بهتری تبدیل شود و جامعه را به فضای بهتری تبدیل کند؟
از شایع ترین و مهم ترین موانع محدود کننده کارآفرینی که در کلاسها و مشاورههایم مشاهده می کنم، نگاه و بینش نادرست به مقوله کارآفرینی و کسب و کار است. به نظرم بینش نادرست می تواند بیشتر از روش نادرست به کسب و کارها ضربه بزند. همچنین روش های نادرست راحت تر می توانند با آموزش و تمرین و تکرار اصلاح شوند تا بینش و نگرش نادرست.
بر اثر همین بینش نادرست است که اولویت های نادرست، رفتار نادرست و در نهایت نتایج نادرست شکل می گیرند. بسیاری ممکن است کارآفرینی را با تولید یک محصول، استخدام چند نفر، فروش یا دلالی برخی محصولات و یا حتی امروز با مدیریت برخی از صفحات اجتماعی و اینترنتی اشتباه بگیرند. ممکن است توجه ویژه ای به محصولات داشته باشند و کلاً از این موضوع غافل شوند که آنچه از خود محصول مهم تر است ادراک مشتری از محصول است. ممکن نگاه جزئی و مجزا به هر یک از بخش های کسب و کار داشته باشند و از این رو قادر نباشند کسب و کار را در قالب یک سیستم باز و تعاملی با محیط در نظر بگیرند. بسیاری از موارد مشابه دیگر نیز وجود دارند که هر کدام از آنها می توانند یک کسب و کار را از مسیر متعادل خود خارج کرده و به ناکجاآباد هدایت کند.
بنابراین و برای پاسخ به این نیازها و کاستی ها ارائه مفهومی مانند کارآفرینی کماندویی را اجتناب نایذیر دانستم. هدفم ترسیم و تبیین بینشی حرفه ای و پیشرفته به مقوله کارآفرینی است. بینشی که با شرایط متلاطم کسب و کار امروزی متناسب باشد و بتواند کارآفرینان را برای موفقیت در این مسیر سخت و ناهموار رهنمود کند. امروز دیگر دوران موفقیت برای پیروان خوب نیست، بلکه دوران موفقیت رهبران عالی است. بنابراین هر یک از ما به عنوان کارآفرین باید بتوانیم چنین شایستگیهایی را برای خود حاصل کنیم.
از آنجا که گفته می شود تجارت مانند جنگ است (جنگ تسخیز ذهن، قلب و روح مشتری) و بسیاری از قواعد تجارت و مدیریت نیز از حوزه های نظامی وارد حوزه کسب و کار شده اند، اگر بخواهم برای کارآفرین موفق امروز و ویژگی هایی که باید داشته باشد جایگاه متناظری با میدان جنگ را در نظر بگریم، این جایگاه نه یک سرباز صفر جوان است و نه یک ژنرال کهنه کار در سِمَت های اداری، بلکه جایگاه یک کماندویی عملیاتی آماده با بالاترین قابلیت ها و توانایی ها خواهد بود. به همین منظور و برای ارائه بهترین تعریف از ویژگی های مورد نظر، مفهوم کارآفرینی کماندویی را ارائه می دهم.
از شما دعوت می کنم که وبینار کارآفرینی کماندویی را به طور کامل مشاهده کنید. وبینار کارآفرینی کماندویی دومین وبینار آموزشی من است که با انتشارات برآیند برگزار کرده ام. همچنین کتاب کارآفرینی کماندویی سومین کتابم با انتشارات فرهیخته برآیند و در مجموع ۱۸ امین آنهاست که در صورت رضایت از موضوع و مشاهده وبینار می توانید آن را مطالعه کنید.
دانلود فایل ارائه وبینار کارآفرینی کماندویی