در این مقاله به معرفی انواع روشها برای تبلیغات اینترنتی می پردازم. انواع تبلیغات اینترنتی و آنلاین به قرار زیر هستند:
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد و یا اینکه خودشان فایل مولتی مدیا ندارند، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه: From here to Eternity
این روش تبلیغات با نام پرداخت در ازای کلیک کردن (Pay Per Click یا PPC) نیز شناخته می شود. پرداخت در ازای کلیک، نوعی از بازاریابی درونگرا است که برای ترویج کسب و کار از طریق تبلیغات در کنار نتایج ارگانیک یا طبیعی جستجو به کار می رود.
این روش اولین بار توسط گوگل ارائه شد. کار به این صورت است که کسب و کار تبلیغ دهنده، مبلغی را بابت نمایش تبلیغات به موتور جستجو پرداخت می کند. این مبلغ برای تبلیغات در حساب کسب و کار نزد موتور جستجو باقی می ماند. موتور جستجو نیز در صورت جستجو کلیدواژه های مشخص شده، لینک وبسایت کسب و کار تبلیغ دهنده را به نمایش در می آورد.
در این روش تنها در صورتی مبلغ تبلیغ پرداخت می شود که کاربر بر روی لینک نمایش داده شده کلیک کرده و وارد وبسایت تبلیغ دهنده بشود. به این ترتیب هزینه این تبلیغات عملاً زمانی پرداخت می شود که کاربر وارد سایت شده باشد. بنابراین صاحب کسب و کار دقیقاً می داند که در ازای مبلغ پرداختی چند نفر از تبلیغ مورد نظر او دیدن می کنند. به همین خاطر است که به این روش، پرداخت از طریق کلیک می گویند.
خدمات تبلیغ پرداخت از طریق کلیک در همه موتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل، یاهو و بینگ و علاوه بر آنها در موتورهای جستجو و وبسایت های کوچکتر نیز ارائه می شود.
تبلیغات همگن (Native Advertising) نوع جدیدی از تبلیغات کلیکی است. در این گونه از تبلیغات، تبلیغ ارائه شده با فرم و عملکرد فضایی که نمایش داده می شود همخوانی دارد. به این معنی که تبلیغات در وبسایتهای مرتبط و یا فضاهای مرتبط با موضوع تبلیغ نمایش داده می شوند. این کار از طریق خوانش خودکار محتوا و موضوع سایتها و تبلیغات انجام می شود.
طرز کار این نوع تبلیغات به این گونه است که کسب و کاری که می خواهد تبلیغ کند، هزینه ای را به وبسایتی که تبلیغات همگن انجام می دهد پرداخت می کند. وبسایت ارائه دهنده سرویس دهنده نیز از طرف دیگر با وبسایت های فراوانی با موضوعات کاری متعدد طرف قرارداد همکاری است. به این ترتیب با توجه به موضوع کاری و تبلیغ شما، آن را در وبسایتها و فضاهایی نمایش می دهد که همخوانی دارند.
به عنوان مثال ممکن است تبلیغ یک آژانس هواپیمایی، از میان تعداد زیادی وبسایت طرف قرارداد شرکت تبلیغاتی با موضوعات مختلف، به صورت خودکار در وبسایتهایی مانند هتلها، خدمات گردشگری، اجاره اتومبیل و سایر وبسایت های مرتبط نمایش داده شود.
نمونه تبلیغات همگن را نیز میتوان در شبکه های اجتماعی وبی مشاهده کرد. این شبکهها بر مبنای علاقه مندی های کاربران، تبلیغات مرتبط با سلایق آنها را در فضاهای وبسایت خود نمایش می دهند.
همانطور که هر روز در نقاط شلوغ و پر تردد شهرها بنرهای تبلیغاتی را مشاهده می کنید، در وبسایتهایی که بازدیدکنندگان فراوانی دارند نیز چنین تبلیغاتی به وفور یافت می شود. این نوع تبلیغات شامل پرداخت هزینه ماهانه برای درج بنر در بخشهای مختلف وبسایت های پربازدید می باشد.
اصول پایه ای این نوع از تبلیغات به این صورت است که در ازای پرداخت مبلغ مشخص در ابتدا، تبلیغ شما برای مدت معینی در جایگاه تعیین شده ای از وبسایت میزبان نمایش داده می شود، جدا از اینکه تبلیغ شما چه نتیجه ای دارد.
متغیرهای تأثیرگذار بر قیمت این نوع از تبلیغات مدت زمان نمایش تبلیغ و همین طور مرغوبیت جایگاه آن در وبسایت نمایش دهنده هستند.
این روش زیر مجموعه ای از تبلیغات بصری است و میتواند به طرز مطلوبی سطح آگاهی مخاطب را نسبت به کسب و کار و برند شما بالا ببرد. بسته به اهدافتان می توانید یا به طور کلی برند خود را معرفی کنید و یا برای مثال برای کمپین بازاریابیتان مخاطب جذب کنید.
نوع دیگری از تبلیغات آنلاین، تبلیغات متنی و لینکدار است. در این گونه از تبلیغات در ازای پرداخت مبلغ مشخص، برای مدت زمان مشخص، متن چند کلمه ای لینکدار شده به صفحه ای از وبسایت کسب و کار تبلیغ دهنده، در وبسایت نمایش دهنده تبلیغ در جایگاه مشخص به نمایش در می آید.
مدت زمان این تبلیغات معمولاً از حداقل یک ماهه تا حداکثر یک ساله است. همچنین جایگاه این تبلیغات معمولاً در ستونهای کناری و یا پاورقی وبسایت است.
هدف از این نوع تبلیغ بیش از آنکه هدایت ترافیک به وبسایت تبلیغ دهنده باشد، افزایش قدرت وبسایت و صفحه مقصد به واسطه گرفتن لینک از سایت میزبان است. در این نوع تبلیغات به دلیل لینک مستقیمی که به وبسایت کسب و کار تبلیغ دهنده داده می شود، برای مدتی جایگاه و اعتبار صفحه و وبسایت کسب و کار تبلیغ دهنده را نزد موتورهای جستجو افزایش می یابد. اما با اتمام دوره زمانی تبلیغ و حذف لینک می تواند اثر منفی زیادی تولید کرده و جایگاه کسب و کار تبلیغ دهنده را از قبل نیز پایین تر بیاورد.
نکته دیگری که باید در تبلیغات متنی و لینکی مد نظر داشته باشید این است که در این تبلیغات شما یک لینک دریافت نمی کنید، بلکه تعداد لینکهای دریافت شده شما از سایت نمایش دهنده، می تواند به تعداد صفحات آن سایت باشد.
فرض کنید تعداد صفحات یک سایت که شما به آن سفارش تبلیغ متنی دادهاید ۳۰ هزار صفحه باشد. تبلیغ متنی لینکدار شما نیز در این سایت در پاورقی سایت نمایش داده می شود. به علت آنکه تمام صفحات سایت پاورقی دارند، شما از تمام این ۳۰ هزار صفحه به سایت خودتان لینک دریافت می کنید.
این تعداد غیر واقعی لینک از یک وبسایت می تواند نزد موتورهای جستجو اثر منفی داشته و جایگاه وبسایت شما را در نتایج جستجو پایین بیاورد. امروزه موتورهای جستجو و به خصوص گوگل به این موضوعات بسیار حساس هستند. بنابراین اگر نگاه بلند مدتی به کسب و کار خود دارید به طور کلی استفاده از این نوع تبلیغات را توصیه نمی کنم.
رپورتاژ آگهی یا Advertorial یکی از بهترین، قدرتمندترین و پایدارترین روش های تبلیغات آنلاین می باشد. ما به دورانی پا گذاشته ایم که سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی اتفاق افتاده است. به دلایل متعددی مانند افزایش آگاهی عمومی مردم، افزایش تعداد رقبا و میزان رقابت، افزایش تجربه های بد خرید، غیرواقعی بودن بسیاری از تبلیغات و… مردم به طور عمومی دیگر اعتمادی به تبلیغات ندارد. بلکه آنها به رأی و نظر دوستانشان و یا نظری که خودشان پس از مطالعه اطلاعات مختلف و مقایسه ای به دست آوردهاند، اعتماد خواهند کرد.
رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانه ای تصور کنند که یک گزارش بی طرف به آنها ارائه می شود، در حالی که آنچه آنها میبینند، می شنوند و می خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن شان است.
بُعد دیگری از رپرتاژ را در فضای اینترنت وجود دارد. به گونه ای که یک مقاله عادی به یک سایت اضافه می شود که در حالت عادی یک مطلب معمولی یا خبری است، اما در اصل یک متن کاملاً تبلیغاتی است که کاملاً سازمان یافته و با اهداف تبلیغ یک محصول یا یک سایت بوده که شامل چندین لینک به سمت وبسایت تبلیغ کننده است.
در رپورتاژ آگهی محدودیت کلمه، فضای متن، زمان و… وجود ندارد و شما می توانید مطلب خود را به بهترین و کارآمدترین روش برای مخاطبان خود تهیه و تدوین کنید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. همچنین شما می توانید علاوه بر متن در رپورتاژ آگهی از عکس، فایل صوتی و ویدئویی نیز برای اثرگذاری هر چه بیشتر استفاده کنید.
برخلاف سایر انواع تبلیغات اینترنتی، رپورتاژ آگهی یک تبلیغ همیشگی است. به این معنی که محدودیت زمانی برای نمایش برای آن وجود ندارد و تا زمانی که سایت میزان فعالیت داشته باشد این آگهی در سایت باقی می ماند. همچنین با گذشت زمان و طول عمر صفحه رپرتاژ، عموماً ارزش آن صفحه و لینکهای آن نزد موتورهای جستجو بالا می رود. بنابراین می توان گفت که رپرتاژ آگهی نه تنها پایدار است، بلکه با گذشته زمان اثربخش تر نیز می شود. درست به مانند یک سرمایه گذاری بلند مدت.
امیدوارم که در دنیای کسب و کار و بازاریابی اینترنتی موفقیت های چشمگیری داشته باشید.