به طور کلی می توان از دو استراتژی بازاریابی عمده در حوزه اینترنتی Internet Marketing Strategies نام برد. هر کدام از این دو استراتژی به فراخور حوزه عملکردی شرکت و بازار هدف آن می توانند در شرایط به خصوص مورد استفاده قرار بگیرند. این دو عمده استراتژی بازاریابی اینترنتی عبارتند از :
استراتژی بازاریابی رانشی یا بازاریابی برونگرا Outbound Marketing را می توان همان بازاریابی سنتی نیز دانست. بازاریابی رانشی نوعی از بازاریابی است که در آن فعالیت های بازاریابی کسب و کار به صورت فعالانه و عاملانه از سمت کسب و کار به سمت بازار هدف هدایت می شود. در این بازاریابی هدف آن است که بیشترین تعداد جمعیت ممکن پیام بازاریابی را ملاحظه کنند، به امید آنکه تعداد بیشتری از آنها جذب فعالیت کسب و کار شوند.
همانطور که ملاحظه می کنید تمرکز این بازاریابی بیشتر بر مرحله آگاهی از قیف بازاریابی است. بازاریابی برونگرا یا سنتی از تاکتیک های فشار و اجبار استفاده می کند. در گذشته این روش بازاریابی مؤثر بود، اما امروزه این تبلیغات بسیار اشباع شده و بسیار مشابه هستند تا جایی که مردم دیگر به آنها توجه نمی کنند. مشکل دیگر با بازاریابی برونگرا یا سنتی این است که بسیاری از افرادی که در مخاطبان شما قرار ندارند نیز در معرض پیام شما قرار می گیرند. به این ترتیب پیام بازاریابی شما در بسیاری از موارد هرز رفته و باعث اتلاف منابع می شود.
همچنین امروزه این نوع از بازاریابی برای مردم تا حدی زیادی آزار دهنده است. چرا که آنها مانع و متوقف کننده مردم از کارهای خود هستند. تبلیغات تلویزیونی طولانی مدت و بی محتوا، پیامک های متعدد و دون مایه ای که روزانه تلفن های همراه را بمباران می کنند، ایمیل های انبوه و هرزنامه ها، ظهور پاپ آپ های مزاحم هنگامی که در وب مشغول جستجو هستید، تلفن های گویای مزاحم و … . اولین کاری که مردم به طور ناخودآگاه در برخورد با پیام های این نوع بازاریابی انجام می دهند نادیده گرفتن و یا حذف کردن است.
به این ترتیب در جمع بندی می توان گفت که این استراتژی بازاریابی هزینه های فراوان، بهرهوری پایین، ناراحتی بالا برای مخاطبان و قدرت ارزیابی ناچیز برای صاحبان کسب و کار را با خود دارد. اما علاوه بر تمامی موارد گفته شده، هنوز هم می تواند در موارد خاص و برای بازارهای به خصوصی قابل اجرا و اثربخش باشد. می توان گفت که هدف اصلی این بازاریابی دیگر افزایش میزان فروش شرکتها نیست. بلکه امروزه شرکتهای بزرگ با بازار هدف و توده ای بزرگ، از این استراتژی بازاریابی برای آگاه سازی دایمی بازار هدف، توسعه محصولات جدید خود، برندسازی، نشان دادن رهبری خود در بازار، نشان دادن برتری خود نسبت به رقبا، برای چشمگیر بودن و … استفاده می کنند.
استراتژی بازاریابی دوم که امروزه برای کسب و کارهای اینترنتی، فعالیت های کارآفرینی، کسب و کارهای نوین که محصولات نوآورانه ارائه می دهند و به طور کلی کسب و کارهای موفق امروزی کاربرد فراوانی دارد، استراتژی بازاریابی کششی، بازاریابی جاذبه ای یا بازاریابی درونگرا Inbound Marketing است. همانطور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، بازاریابی درون گرا یا جاذبه ای از تاکتیک های کشش و جذب استفاده می کند. به این ترتیب که کسب و کارها با تولید محتوا جذاب برای بازار هدف خاص و نشر آن از طریق رسانه های مشخص، کاری می کنند که این محتوا در معرض دید دنبال کنندگان قرار بگیرد. به عنوان مثال در نتایج جستجو کلیدواژه های خاص در رتبه های بالا قرار داشته باشد. به این ترتیب، این مخاطبان هستند که خود کسب و کار را پیدا کرده و وارد قیف بازاریابی آن می شوند.
این روش متکی بر توسعه فناوری ارتباطات مدرن مانند اینترنت، تلفن های همراه و رسانه های اجتماعی برای جذب مصرفکنندگان است. به جای اینکه یک پیام در برابر یک جمعیت زیاد قرار داده شود، بازاریابی درونگرا مخاطبان خاصی را جذب می کند که دقیقاً به دنبال آن اطلاعات هستند. بخش بزرگی از بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبها ی متکی بر ایجاد محتوای با ارزش و جذب بازدیدکنندگان از طریق آن است. این کار با راه اندازی انواع وسیعی از دارایی های بازاریابی آنلاین انجام می شود و انتظار می رود که مصرف کنندگان علاقه مند به آن پیدا شوند. این داراییها شامل نوشته های وبلاگ، وب سایتها و تبلیغات پرداختی بهینه شده برای جستجوی اینترنتی، حضور پویا رسانه های اجتماعی، اپلیکیشنهای تلفن همراه و … است. هنگامی که افراد به محتوای بازاریابی شما جذب شوند، به راحتی اجازه می دهند اطلاعات بیشتری از شما و تبلیغاتتان دریافت کنند.
هر دوی این استراتژی های بازاریابی بر پایه “پیام” عمل می کنند. اما منظور از پیام بازاریابی در استراتژی برونگرا همان متن تبلیغات است که گاهی با اغراق بیش از حد بیان میشود. در حالی که منظور از پیام بازاریابی در استراتژی درونگرا معنایی بسیار گسترده تر را شامل می شود. مفهوم پیام در این استراتژی با مفهوم محتوا گره می خورد. اهمیت تولید محتوا مناسب در استراتژی بازاریابی جاذبه ای به قدری بالا است که خود شاخهای با نام استراتژی محتوا Content Strategy یا بازاریابی محتوا Content Marketing را تشکیل داده است.
بازنشر مقاله استراتژی های بازاریابی اینترنتی با ذکر منبع و دادن لینک بلامانع است.