سلام دوست عزیز. سال ۱۳۹۸ تمام شد! سال ۱۳۹۸ سال عجیبی بود و سیاهی و سختی در یک روند فزاینده از ابتدا تا انتهای سال همراه مردم ایران بود. هرچند سهم بزرگی از سختی های تحمیل شده به زندگی مردم ناشی از عوامل بیرونی و خارج از کنترل آنهاست، اما نمی توان منکر شد که بخشی از سختی ها هم می تواند ناشی از سوء مدیریت و واکنش نامطلوب ما مردم به آن وقایع بیرونی باشد.
هر چند به نظر نمی رسد که محیط کلان و اثرگذار در زندگی روزمره امروز مردم ایران تصمیمی به بهبود داشته باشد، اما باید توجه داشته باشیم که این محیط کلان، خود از تعامل تک تک اشخاص درون جامعه ایجاد شده است. در شرایطی که ناامیدی از اصلاح جامعه و رفتارهای اجتماعی نادرست بسیار است، وظیفه تک تک ما برای خوب بودن بیشتر و بیشتر می شود. چرا که توجه و اصلاح آگاهانه تفکرات و رفتارهایمان در مقیاس کوچک می تواند منجر به اصلاح و توسعه جامعه در مقیاس بزرگ شود. امید است که این چنین شود.
گام اول شروع این چرخه اصلاحی، شناخت و یادگیری است. بهترین منابع آن هم مطالعه کتابهای ارزشمند و مفید است. به همین دلیل امسال نیز به مانند سالهای گذشته فهرست نهایی ۱۰۰ کتاب مفید و ارزشمندی را که مطالعه کردم را با شما دوست عزیز به اشتراک می گذارم. امسال (نوروز ۱۳۹۹)، سومین سالی است که به بهانه تحویل فصل و سال، منابعی را که می تواند موجب تحول ما شوند را معرفی می کنم. هسته اصلی این کتابها بر موضوعات کارآفرینی، کسب و کار، مدیریت، بازاریابی و توسعه شخصی متمرکز است. البته مباحثی مانند جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و حتی داستان نیز در این لیست وجود دارد.
یکی از علایق اصلی من در زندگی مطالعه منظم کتاب است. از حدود سال ۱۳۸۱ که شروع به مطالعه کتاب های غیر درسی! کردم، تا به امروز بیش از ۱۰۵۵ کتاب و محتوای آموزشی را به صورت منظم روزانه مطالعه نمودم (این عدد سال به سال به روز می شود) . برخی از این کتاب ها بسیار ارزشمند بودند و برخی دیگر به هیچ عنوان ارزش صرف زمان نداشتند. بنابراین سعی دارم کتابهای مفید را برای افزایش بهره وری و رضایت مطالعه شما معرفی کنم.
فهرست کتابهای امسال نیز با توجه به مطالعاتی که داشته ام نسبت به سالهای گذشته تغییراتی داشته است. از تعداد ۹۵ کتاب و محتوای آموزشی که در طول سال ۱۳۹۸ مطالعه کردم، ۱۶ کتاب به فهرست امسال اضافه و جایگزین برخی از کتاب های سالهای قبل شده است (کتاب های جدید با رنگ قرمز مشخص شده اند و فهرست های سالهای قبل را می توانید با کلیک بر روی لینک بهترین کتابها برای مطالعه مشاهده نمائید). اینک فهرست ۱۰۰ کتاب برتر کسب و کار که خوب است مطالعه کنید را خدمت شما ارائه می دهم. این فهرست به ترتیب اهمیت و اولویت کتاب ها نیست، بلکه برای استفاده بهتر شما کتاب ها در حوزه های محتوایی مشخص تقسیم شده اند.
همچنین با کلیک بر روی عنوان کتاب هایی که لینک دار هستند، می توانید آنها را با تخفیف و شرایط ارسال ویژه از دیجیکالا تهیه کنید.
امیدوارم که در سال پیش رو علی رغم تمام شرایط نامساعد بیرونی، سلامتی، آرامش، توسعه و موفقیت اجزای جدایی ناپذیر زندگی شما باشد.
۱- کالینز، جیم، ترجمه فضل الله امینی، ساختن برای ماندن، انتشارات فرا
۲- کالینز، جیم، ترجمه ناهید سپهرپور، از خوب به عالی، انتشارات آوین
۳- کالینز، جیم و هنسن، مورتن، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، انتخاب برتری، انتشارات فرا
۴- گرو، اندرو، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، تنها بی پروایان پایدارند، انتشارات فرا
۵- تروات، جک، ترجمه میراحمد امیرشاهی، شرکت های بزرگ مشکلات بزرگ، انتشارات فرا
۶- گلابدزدیل، گرگ، ترجمه محمود مرادی، فرصت های کارآفرینی، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
۷- وایس، دیوید، ترجمه سینا قربانلو، سرگذشت گوگل، انتشارات مبلغان
۸- ایزاکسون، والتر، ترجمه مهدی ابراهیمی، استیو جابز، انتشارات صانعی
۹- وو چونگ، کیم، ترجمه داوود نعمت الهی، سنگفرش هر خیابان از طلاست، انتشارات معیار علم.
۱۰- گربر، مایکل، ترجمه کاوش حسین تبار، افسانه کارآفرینی، انتشارات نخبه
۱۱- سینک، سایمون، ترجمه، با چرا شروع کنید؛ راهبران بزرگ چگونه الهام بخش می شوند، نشر آموخته
۱۲- چرنو، الکساندر، ترجمه کامبیز حیدرزاده، مدل کسب و کار، انتشارات مهرگان
۱۳- درگی، پرویز، چگونگی اداره کسب و کار در بحران اقتصادی، انتشارات رسا
۱۴- بودلایی، حسن و زارع، رحیم، گفتارهایی در تئوریهای کارآفرینی؛ چالشها و راهکارها، انتشارات ترمه، ۱۳۹۲
۱۵- رایس، اَل، ترجمه منیژه بهزاد، ۲۲ قانون ثابت برای تثبیت نام های تجاری، انتشارات سیته
۱۶- رایس، اَل و تروات، جک، ترجمه محمود حمیدخانی، ۲۲ قانون برای بازاریابی، انتشارات سیته
۱۷- رایس، اَل و تروات، جک، ترجمه ترانه قطب، جایگاه سازی، نبردی در ذهن، انتشارات سیته
۱۸- هیگ، مت، ترجمه احمد روستا، شکست نام های تجاری، انتشارات سیته
۱۹- هیگ، مت، ترجمه سنبل بهمنیار، سلاطین نام های تجاری، انتشارات سیته
۲۰- لیندستروم، مارتین، ترجمه مریم عبدلی، زهرا ملازاده، حس برند، انتشارات بازاریابی
۲۱- براون، رابرت، ترجمه مهسا اسدالهی، شهرت خود را بسازید، انتشارات بازاریابی
۲۲- کومار، نیرمالیا، ترجمه سید محمود حسینی، بازاریابی به مثابه استراتژی، انتشارات بازاریابی
۲۳- گادین، ست، ترجمه بهشاد یاسینی، گاو بنفش، انتشارات فرا
۲۴- تروات، جک، ترجمه میراحمد امیرشاهی، تمایز یا نابودی، انتشارات فرا
۲۵- موری، کریس، ترجمه علی عیاری، غول های بازاریابی، انتشارات فرا
۲۶- زاگولا، جان و تاگ، ریچارد، ترجمه علی عیاری، بازی های استراتژیک بازاریابی، انتشارات فرا
۲۷- کاتلر، فلیپ، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، کاتلر در مدیریت بازار، انتشارات فرا
۲۸- کاتلر، فلیپ، ترجمه کامبیز حیدر زاده ، نسخه سوم بازاریابی، انتشارات سیته
۲۹- کاتلر، فلیپ و دیگران، ترجمه احمد روستا و سجاد عبدالله پور، بازاریابی عصر چهارم؛ گذار از بازاریابی سنتی به دیجیتال، انتشارات سیته
۳۰- میلر، جان و مور، دیوید، ترجمه عطیه بطحایی و پرویز درگی، کسب و کار نام های تجاری، انتشارات رسا
۳۱- هولدن، رید، ترجمه مهدی خادمی، مهسا منشی، استراتژی قیمت گذاری، انتشارات سیته
۳۲- برگر، جونا، ترجمه نیوشا عاشورزاده، مُسری؛ راهکارهای بازاریابی ویروسی، انتشارات شریف
۳۳- لیندستروم، مارتین، ترجمه احمد جعفری، خریدشناسی راست و دروغ مشتری، انتشارات فروزش
۳۴- دراکر، پیتر، ترجمه محسن فرهادی نژاد، مدیر اثربخش، انتشارات فرا
۳۵- همل، گری، ترجمه مریم شریفیان و کاوه سرمست، رهبری تحول، انتشارات فرا
۳۶- مکسول، جان، ترجمه ارمغان جزایری، صفت های بایسته یک رهبر، نشر پیکان
۳۷- پورتر، مایکل، ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا، استراتژی رقابتی، انتشارات رسا
۳۸- کاپلان، رابرت و نورتون، دیوید، نقشه استراتژی تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود، انتشارات آریانا قلم
۳۹- کیم، چان و مابورنیا، رنه، ترجمه علیرضا پورممتاز، استراتژی اقیانوس آبی، انتشارات آریانا قلم
۴۰- اسلاتر، رابت، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، جک ولش و راه جنرال الکتریک، انتشارات فرا
۴۱- تزو، سان، ترجمه علی کردستی، هنر جنگ آوری، انتشارات فرا
۴۲- لشکر بلوکی، مجتبی، فرامین و فنون تفکر استراتژیک، انتشارات نص
۴۳- محمد سیروس، کاوه، مدل مدیریت استراتژیک مبنا، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۴۴- غفاریان، وفا و کیانی، غلامرضا، ۵ فرمان تفکر استراتژیک، انتشارات فرا
۴۵- غفاریان، وفا و کیانی، غلامرضا، استراتژی اثربخش، انتشارات فرا
۴۶- آرمسترانگ، مایکل، ترجمه سید محمد اعرابی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، دفتر پژوهش های فرهنگی
۴۷- اعرابی، سید محمد، دستنامه برنامه ریزی استراتژیک، دفتر پژوهش های فرهنگی
۴۸- الوانی، سید مهدی، مدیریت عمومی، نشر نی
۴۹- گزنفون، ترجمه سمیه موحدی فر، مدیریت کوروش کبیر، نشر همگرا
۵۰- شوپنهاور، آرتور، ترجمه محمد مبشری، در باب حکمت زندگی، نشر نیلوفر
۵۱- شوپنهاور، آرتور، ترجمه رضا ولی یاری، جهان و تأملات یک فیلسوف، نشر مرکز
۵۲- شوپنهاور، آرتور؛ ترجمه رضا ولی یاری، در باب طبیعت انسان، نشر مرکز
۵۳- یالوم، اروین، ترجمه سپیده حبیب، وقتی نیچه گریست، نشر قطره
۵۴- برن، اریک، ترجمه اسماعیل فصیح، بازی ها، نشر ذهن آویز
۵۵- هورنای، کارن، ترجمه محمد جعفر مصفا، عصبیت و رشد آدمی، انتشارات بهجت
۵۶- هورنای، کارن، ترجمه محمد جعفر مصفا، شخصیت عصبی زمانه ما، انتشارات بهجت
۵۷- شولتس، دوآن، ترجمه گیتی خوشدل، روانشناسی کمال، نشر پیکان
۵۸- دوباتن، آلن، ترجمه عرفان ثابتی، تسلی بخش های فلسفه، نشر ققنوس
۵۹- آلبوم، میچ، ترجمه مهدی قراچه داغی، سه شنبه ها با موری، نشر البرز
۶۰- شعبانعلی، محمدرضا، فنون مذاکره، انتشارت نص
۶۱- هریس، تامس، ترجمه اسماعیل فصیح، وضعیت آخر (من خوب هستم-شما خوب هستید)، نشر نو
۶۲- گادین، ست ، ترجمه امیر انصاری ، شیب؛ کتاب کوچکی که هنر ادامه دادن و متوقف شدن را یادتان می دهد، انتشارات آموخته
۶۳- فرانکل، ویکتور، ترجمه مهین میلانی و عباس میلانی، انسان در جستجوی معنی، انتشارات درسا
۶۴- گلدول، ملکوم، ترجمه میترا مهتضد، تافته های جدابافته، نشر البرز
۶۵- هیث دن و هیث، چیپ، ترجمه میترا معتضد، کلید را بزن، نشر البرز
۶۶- هیث دن و هیث، چیپ، ترجمه عبدالرضا رضایی نژاد، ایده اثربخش، انتشارات فرا
۶۷- گرین، رابرت، ترجمه محمدرضا آل یاسین، ۲ کتاب قوانین مبارزه و قوانین قدرت، انتشارات هامون
۶۸- کاوی، استفان، ترجمه محمدرضا آل یاسین، هفت عادت مردمان مؤثر، انتشارات هامون
۶۹- کاوی، استفان، ترجمه حسین ظهوریان، نتایج قابل پیش بینی در شرایط غیر قابل پیش بینی، انتشارات رسا
۷۰- پویسانت، چارلز آلبرت، ترجمه محمدرضا ال یاسین، توانگران چگونه می اندیشند، انتشارات هامون
۷۱- شوارتز، د، ترجمه ژنا بخت آور، جادوی فکر بزرگ، انتشارات فیروزه
۷۲- هاردی، دارن، ترجمه افسانه درویشی، اثر مرکب، انتشارات کتیبه پارسی
۷۳- رابینز، آنتونی، ترجمه مهدی مجردزاده کرمانی، ۳ کتاب به سوی کامیابی جلدهای ۱ ۲ و ۳ ، موسسه فرهنگی راه بین
۷۴- لزلو بارابسی، آلبرت، ترجمه حامد رحمانیان، فرمول؛ قوانین جهانی موفقیت، نشر نوین
۷۵- هانسون، ریک، ترجمه ناهید ملکی، انعطاف پذیری؛ پرورش استقامت، آرامش و شادی، نشر نوین
۷۶- دوبلی، رولف ترجمه عادل فردوسی پور و دیگران، هنر شفاف اندیشیدن، نشر چشمه
۷۷- دوبلی، رولف ترجمه امیر کریم پور و علی نصرالهی، هنر خوب زیستن، نشر چشمه
۷۸- لشکر بلوکی، مجتبی و شامخی، وحید، ذهن زیبا، انتشارات رسا
۷۹- شفر، بودو، ترجمه ابوالفضل حاج حسینی، راز ثروتمند شدن، انتشارات پارسا
۸۰- تایر، مارک، ترجمه سید محمد حسینی بهشتیان و امیر کامگار، ۲۳ اصل موفقیت وارن بافِت، انتشارات نوآور
۸۱- ملکی، بهروز، تحلیل بازار مسکن ایران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
۸۲- مورفی، جان، ترجمه کامران فراهانی فرد و دیگران، تحلیل بازار سرمایه، نشر چالش
۸۳- کیوساکی، رابرت، ترجمه مامک بهادرزاده، پدر پول دار پدر فقیر، انتشارات آوین
۸۴- حضرت علی (ع)، نهج البلاغه
۸۵- مولوی، مثنوی معنوی
۸۶- تافلر، الوین، ترجمه شهیندخت خوارزمی، موج سوم، نشر نو
۸۷- هراری، یووال نوح، ترجمه نیک گرگین، انسان خرمند؛ تاریخ مختصر بشر، نشر نو
۸۸- شوماخر، ارنست، ترجمه علی رامین، کوچک زیباست، نشر سروش
۸۹- شافاک، الیف، ترجمه ارسلان فصیحی، ملت عشق، انتشارات ققنوس
۹۰- زرین کوب، عبدالحسین، دو قرن سکوت
۹۱- ارول، جرج، ترجمه امیر امیرشاهی، قلعه حیوانات، انتشارات جامی
۹۲- زیباکلام، صادق، ۲ کتاب ما چگونه ما شدیم و غرب چگونه غرب شد، انتشارات روزنه
۹۳- نراقی، حسن، جامعه شناسی خودمانی؛ چرا درمانده ایم؟ انتشارات اختران
۹۴- رضاقلی، علی، جامعه شناسی نخبه کشی، نشر نی
۹۵- عجم اغلو، دارن و رابینسون، جیمز، ترجمه محسن میردامادی، محمدحسین نعیمیپور، چرا ملت ها شکست می خورند؟، انتشارات روزنه
۹۶- برگمن، روتگر، ترجمه هادی بهمنی، آرمانشهری برای واقع گراها؛ و چگونه به آنها برسیم، نشر نوین
۹۷- همایون کاتوزیان، محمد علی، ترجمه عبدالله کوثری، ایران جامعه کوتاه مدت، نشر نی
۹۸- نیکولاس طالب، نسیم، ترجمه سعید رمضانی و هادی بهمنی، پوست در بازی؛ عدم تقارن های پنهان در زندگی روزمره، نشر نوین
۹۹- نیوپورت، کال، ترجمه ناهید ملکی، کار عمیق؛ قوانینی برای تمرکز در دنیای آشفته، نشر نوین
۱۰۰- تالکین، جی آرآر، ترجمه رضا علیزاده،۳ کتاب ارباب حلقه ها؛ کتاب اول : یاران حلقه، کتاب دوم : دو برج، کتاب سوم : بازگشت پادشاه (مجموعاً سه کتاب)، انتشارات روزنه
خادم الرضا، علی، اصول موفقیت سرمایه گذاری در بازار ایران؛ گامهای پر قدرت به سوی ثروت، انتشارات بازاریابی
خادم الرضا، علی، آیا آنان که می دانند با آنان که نمی دانند برابرند؟ انتشارات سفیر اردهال
خادم الرضا، علی، جعبه ابزار کارآفرینی، انتشارات برآیند
خادم الرضا، علی، جعبه ابزار کارآفرینی اینترنتی، انتشارات برآیند
خادم الرضا، علی، کارآفرینی کماندویی، انتشارات برآیند
خادم الرضا علی و جعفرپور محسن، ستاره کارآفرینی شوید، انتشارات الماس دانش
خادم الرضا علی و جعفرپور محسن، ستاره بازاریابی شوید، انتشارات الماس دانش
می توانید به عنوان هدیه نوروزی با استفاده از کوپن تخفیف anankemidanand کتاب های آخر نوشته شده توسط علی خادم الرضا را با تخفیف از فروشگاه سایت تهیه بفرمائید.
همچنین برای درخواست سفارش تعداد بالای ۵۰ جلد کتاب به منظور هدیه دادن به دیگران، می توانید مستقیماً از طریق تماس با من و یا تلگرام ارتباط برقرار نمائید.
از لیست ۱۰۰ کتاب که باید بخوانید، شما کدام یک را مطالعه کردید و بیشتر می پسندید؟
اگر کتاب های دیگری در این زمینه ها مطالعه کردید که در لیست بالا نبوده و به نظرتان ارزشمند هستند، لطفا با من و خوانندگان این نوشته در میان بگذارید 🙂
به امید موفقیت همیشگی.
10 Comments
یه سری کتاب سفارشی.
اکثرا هم بدترین ترجمه رو انتخاب کردن.
سلام خدمت شما دوست گرامی،
من ادعایی برای معرفی بهترین کتابها ندارم، بلکه از میان کتابهایی که شخصاً مطالعه کردم آنهایی که به نظرم بهتر بودند را معرفی کردم. بنابراین این موضوع هم محدودیت دارد و هم سلیقه ای است.
شما هم به جای لعنت فرستادن می توانید روشنایی ایجاد کنید. اگر کتاب خوبی در این زمینه ها مورد نظرتان هست پیشنهاد کنید. خوشحال میشیم بشناسیم و مطالعه کنیم.
من نمی دونم شما کی هستید و چقدر سواد دارید، فقط چون زمینه تخصصی بنده کارآفرینی و بازاریابی هست می دونم این کتاب هایی که یک جا لیست شدند، «غالبا» اثر شاخصترین افراد در زمینه خودشون هست و گردآوری همه شون یکجا برای کسایی که بخوان در این زمینه آگاهی به دست بیارن بسیار ارزشمند هست
تجربه نشون داده افرادی که اینجوری نظر میدن خودشون هیچ دستاورد و اثر مثبتی برای دیگران ندارند و فقط دهان هستند
سلام
لیست ارزشمندی هست
کتاب سختی کارهای سخت (راه انداختن کسب و کاری که هیچ راه ساده ای ندارد) نوشته بن هاروویتز ترجمه سعید قدوسی نژاد رو هم بنده معرفی می کنم. این کتاب یک دانشگاه در زمینه راه اندازی کسب و کار توسعه اون و عبور از سختی ها و تنگناهای رهبری و … در کسب و کار هست
سلام و احترام خدمت شما. ممنون از نظر و پیشنهاد ارزشمندتون. حتما مطالعه می کنم. موفق و پیروز باشید.
کتاب دانش برندینگ در عمل، نوشته دکتر محمود محمدیان (استاد عزیز بنده) عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هم ار کتاب های ویژ] در زمینه برندینگ هست.
خالا یکی یکی یادم میاد 😀
کتاب تئوری انتخاب گلاسر که خیلی معروف هم هست به نظرم اولین کتابی هست که در زمینه توسعه فردی در مسیر کارآفرینی هر کسی باید بخونه
ممنون از شما و پشنهاداتون. هر دو کتاب را مطالعه کردم و بسیار عالی و کاربردی هستند. اما نتونستم در این لست قرارشون بدم. امیدوارم دوستان با خواندن کامنتهای شما این دو کتاب را هم مطالعه کنند. زنده باشید.
سلام جناب خادم الرضا
از ناشران تخصصی کسب و کار که کیفیت ترجمه و چاپ بالایی دارند کمتر کتاب دیدم
از ناشرهای بازاری کتاب های جدیدتر را قرار دادید. از فردی مثل شما انتظار میره ترجمه های بازاری را معرفی نکنید . یه نشری که تو متن بود حتی یکبار خودشون کتابشون رو هم نمی خونن و در نمایشگاه با خودشون صحبت می کردم میگفت افراد رفتار هیجانی در خرید کتاب دارند حالا واسه چی بیاییم با کیفیت ترجمه کنیم . امیدوارم هیزم بیار تنور ابتذال در صنعت نشر کتاب های مدیریتی نباشید
سلام و احترام خدمت شما جناب بهداد. ممنونم از نظرتون. نکته قابل تأملی را بیان کردید.
۲ نکته وجود دارد.
۱- این لیست بر پایه مطالعه شخصی من بوده و همواره تلاشم این هست که قوی تر بشود، برای همین هر سال کتابهایی را نبست به سال قبل به آن اضافه و کتابهای کمتر کاربردی را حذف می کنم. اگر نگاهی به فهرست سالهای قبلی بیاندازید این مورد را مشاهده می کنید. تا به اینجا و بر اساس کتابهایی که مطالعه کردم این فهرست را ارائه دادم. هنوز کلی کتاب عالی وجود دارد که حتی خریداری شده اما فرصت مطالعه اش را نداشتم. بنابراین این فهرست نسبی و سلیقه ای است و البته سالهای آینده نیز تغییر کرده و قطعا بهتر خواهد شد. (هیچ کمال مطلقی در محصول نهایی وجود ندارد، بلکه اصالت با روند است.)
۲- من نماینده یک ناشر یا نحوه عملکرد آنها نیستم. بلکه تمرکزم بر روی کتاب است، اگر تک کتاب خوب (از هر ناشری، خوب یا بد) خوانده باشم معرفی کرده ام. کتابهای بسیاری نیز از ناشران بسیار قدرتمند مطالعه کردم که علی رغم همه گیری و محبوبیتشان از نظرم حرفی برای گفتن نداشتند. همچنین برخی از کتابهای این فهرست ۱۰ یا ۱۵ سال قبل مطالعه شده اند. در این مدت دنیا بارها تغییر کرده است و عملکرد بسیاری از ناشران هم همینطور. من هم امیدوارم با انتشار این فهرست کمکی به خوانندگان عزیز کرده باشم نه اینکه خدای نکرده هیزم بیار ابتذال باشم 🙂
مجددا از شما بابت نظر خوبتان ممنونم و همچنین خوشحال میشم که کتابهای خوب مد نظرتان را هم پیشنهاد بدید تا همه استفاده کنیم.
موفق و پیروز باشید.