در مقاله ” وبلاگ چیست؟ به اهمیت و ضرورت وبلاگ نویسی برای موفقیت کسب و کارها و بازاریابی اینترنتی اشاره کردم. در این مقاله اصول اساسی ایجاد یک وبلاگ موفق برای وبسایت و کسب و کار را معرفی می کنم.
موسیقی والاترین هنر مخلوق بشر است و شنیدن موسیقی زیبا یکی از بزرگترین لذتهای زندگی. شنیدن موسیقی بیکلام هنگام مطالعه علاوه بر احساس آرامش و بهرهوری یادگیری، لذت مطالعه را نیز افزایش می دهد. من سالهاست که هنگام مطالعه متن به موسیقی بی کلام گوش می دهم و به همین خاطر هم از مطالعه لذت بیشتری می برم.
بنابراین در برخی از مقالات طولانی تر سایت که چند دقیقه ای مطالعه آن زمان می برد و یا اینکه خودشان فایل مولتی مدیا ندارند، یک موسیقی بیکلام قرار میدهم تا اگر شما هم خواستید هنگام مطالعه آن را بشنوید و لذت ببرید.
نام قطعه: Which way
بهروزرسانی مرتب و منظم مطالب وبلاگ (و به طور کلی سایت) یکی از عوامل مثبت اثرگذار بر ارتقاء جایگاه و رتبه وب سایت است. بنابراین باید تلاش کنید که مقالات وبلاگ خود را همیشه در یک زمان مشخص انتشار دهید. البته در نگاه اول ممکن است اجرای این کار سخت به نظر برسد. چرا که زمانهایی وجود دارد که شما وقت کافی دارید تا چندین مقاله آماده کنید و از طرف دیگر زمانهایی نیز وجود دارد که ممکن است تا چند هفته فرصت نوشتن مطلب جدید را نداشته باشید.
وردپرس با ارائه امکان زمانبندی انتشار این مشکل را حل کرده است. کافی است قبل از انتشار مقاله، حالت انتشار فوری را ویرایش کرده، زمان بندی مورد نظر خود را برای انتشار تنظیم کرده و سپس دکمه انتشار را بزنید. به این ترتیب هر تعدادی هم که مقاله داشته باشید می توانید طبق نظم مورد نظر خود آنها را منتشر کنید.
به عنوان مثال، من در یکی از وبسایت های آموزشی شهرسازی ام (کیمیا فکر بزرگ)، تمام مقالات مرتبط با وبلاگ را تا پایان سال آینده و برای انتشار ۱۲ ماه، هر هفته، شنبه صبح ساعت ۹ تنظیم کرده ام. به این ترتیب بدون نیاز به هیچ گونه کار جانبی، این مقالات در زمان مشخص در سایت منتشر می شوند و باعث می شوند که سایت من در نگاه مشتریان و البته موتورهای جستجو سایت منظمی باشد.
البته این برنامه ریزی خیلی به نوع محتوای شما بستگی دارد. در این مثال، مقالات آموزشی شهرسازی تغییرات چندانی در طول زمان ندارد. بنابراین من قادر هستم این کار را انجام دهم.
اما در بسیاری از حوزه های کاری تغییرات و رقابت زیادتری وجود دارد و نمی توان انتشار مطالب را برای بازه های زمانی طولانی مدت برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال برای بهروزرسانی وبلاگ سایت آموزشی کارآفرینی و کسب و کار علی خادم الرضا، همیشه به اندازه دو یا سه هفته از زمان انتشار جلوتر هستم. چرا که در این حوزه تغییرات آموزشی، فنّ اوری، راهکارها و استراتژی های جدید، نیازهای جستجوی مخاطب و … شدت بسیار دارد.
در نوشتن مطالب وبلاگ سعی کنید نیازها، خواستهها و مشکلات بازار هدف و مخاطب احتمالی کسب و کار خود را مد نظر قرار دهید. ببینید چه موضوعاتی برای آنها جذابیت دارد و برای پیدا کردن آنها دست به جستجو می زنند. حال محتوای مربوط به کسب و کار خود را از دریچه نگاه مخاطبان بنویسید.
فرض کنید شما فروشنده چای و دمنوش هستید. شما با نگاه صرف به کسب و کار خودتان نهایتاً مشخصات محصولاتتان را بازگو می کنید. به عنوان مثال قیمت محصولات، محل تولید، برند و … . اما با نگاه از دریچه چشم مشتری می توانید ویژگیها و مزیت های محصولات را بازگو کنید. به عنوان مثال فواید یک دمنوش مشخص برای سلامتی بدن، اثرات آن برای چاقی، لاغری، افسردگی، نحوه دم کردن صحیح، مصرف در کنار خوراکی های دیگر و … . به این ترتیب شما موضوعاتی را مطرح می کنید که برای بازار هدفتان جذابیت دارد. آنها نیز با مطالعه محتوا شما، جایگاه دوست، معلم و مشاور را تشخیص می دهند و در صورت تمایل به خرید، حتماً این محصول را از شما خواهند خرید.
برای آنکه محتوا شما از یک طرف اثرگذاری خوبی برای خوانندگان وبلاگتان داشته باشد و از طرف دیگر برای موتورهای جستجو ارزشمند تلقی شده و در نتایج جستجو جایگاه بالاتری داشته باشد، باید اصیل و با کیفیت باشد. منظور من از محتوای اصیل محتوایی است که تا قبل از آن هرگز در قالب و فرمتی که شما آن را نشر دادهاید، نشر داده نشده باشد.
البته این کار مقداری زمان بر است اما نگران نباشید! قرار نیست که برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی، هر شخص در کنار کار خود تبدیل به یک نویسنده شود. بلکه منظور این است که محتوایی را که تولید می کنید، با هر میزان و تعداد دفعات قبل از شما در اینترنت وجود نداشته باشد. به این ترتیب محتوای مقالات شما از نظر کاربران و موتور جستجو اصیل (اورجینال) و کل سایت شما با داشتن تعداد مقالات با این ویژگی به عنوان سایت معتبر شناخته می شود.
الف) هیچگاه محتوای خود را از وب سایت های دیگر کپی نکنید.
ب) اگر مجبور به کپی هستید، آن محتوا را در بدنه مقاله خود و با ذکر منبع لینک دار استفاده کنید. هیچگاه پاراگراف اول مقاله تان کپی نباشد.
پ) می توانید برای راحتی بیشتر فرمت های قدیمی را به فرمت های جدید تبدیل کنید. به عنوان مثال، مطلبی را می خواهید انتشار دهید که در مورد آن محتوای نوشتاری زیاد وجود دارد. بنابراین شاید بهتر باشد که مطلب مورد نظر خود را در قالب فایل صوتی، ویدئویی و یا عکس و اینفوگرافیک نشر دهید.
به این ترتیب به خاطر جدید بودن در فرمت، در جایگاه بالاتری در موتور جستجو قرار می گیرید.
ت) محتوای موجود را با تغییر و ادغام از آن خود کنید. به عنوان مثال با مطالعه چند کتاب و مقاله در مورد موضوعی خاص، با ادغام نکات اساسی آنها و جمع بندی و تحلیل خود می توانید مقاله با کیفیت و جدیدی را انتشار دهید.
( مقاله استراتژی تولید محتوا را به طور کامل مطالعه کنید ).
توجه داشته باشید که تا جای ممکن محتوای وبلاگ سایتتان منسجم و در رابطه با فعالیت کاری تان باشد. بنابراین سعی نکنید که برای بزرگ نمودن اندازه سایت، مقالات بیشتر اما غیر مرتبط و یا کپی را انتشار دهید. به عنوان مثال، اگر در حوزه فروش لوازم خانگی فعالیت می کنید، مطالبی در رابطه و فوتبال، گیاهان آپارتمانی و …، هر چند که برای مخاطبان جذاب باشد، در وبلاگتان نشر ندهید. همواره تخصصی بودن خود را حفظ کنید[۱].
تاکنون متوجه شدید که لزومی ندارد که محتوای شما حتماً در قالب متن باشد. محتوای شما می تواند متن، صوت، ویدئو و تصاویر باشد. بهترین حالت این است که تا جای ممکن از تمامی فرمت های ممکن برای انتشار محتوا استفاده کنید. این کار می تواند به صورت فرمت های مختلف در یک مقاله (مانند استفاده از متن، صوت، ویدئو و عکس در کنار هم) و یا به صورت مقالاتی جدا با فرمت های مختلف باشد.
الف) تنوع قالب و فرمت محتوا شما باعث افزایش جذابیت کل سایتتان برای مخاطبان می شود.
ب) شما با تولید محتوا در فرمت های مختلف حرفه ای بودن و متخصص بودن خود را به نمایش می گذارید.
پ) شما با نشر محتوا در فرمت های مختلف می توانید از سایت های قدرتمند دیگری برای بازنشر و به اشتراک گذاری هر نوع محتوا استفاده کنید. به عنوان مثال از سایت های آپارات، نماشا و … برای بارگذاری فایل های ویدئویی، از سایت اسلایدشیر برای بارگذاری فایل های پاورپوینت، در سایت های تخصصی اشتراک تصاویر برای نشر عکسها و … . به این ترتیب شما لینک های قدرتمند و متنوعی از سایت های بزرگ دریافت می کنید و به صورت های گوناگون نیز در جستجو دیده می شوید[۲].
ت) ارائه محتوا در فرمت های مختلف امکان ذخیره سازی و مطالعه مجدد راحت تر محتوای شما در آینده را برای مخاطبتان را بیشتر می کند.
ث) بیشتر می توانید با مخاطب خود در تماس باشید. اگر محتوا شما فقط فرمت متنی و بر روی سایت باشد، مخاطب شما هر دفعه حتماً باید از طریق اینترنت وارد سایت تان شود و آن را مطالعه کند.
اما اگر محتوای تان در فرمت های دیگر نیز وجود داشته باشد می تواند هنگام رانندگی، پیاده روی، دوچرخه سواری و … به محتوای صوتی شما گوش دهد، هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی فایل های ویدئویی شما را مشاهده کند و … .
به این ترتیب بدون نیاز به تمرکز فوقالعاده بالا می تواند با شما در ارتباط باشد. این موضوع می تواند کمیت و شانس تعاملات را بیشتر می کند.
ج) برای تولید محتوا در فرمت های مختلف نیاز به امکانات زیادی ندارید. شما می توانید فایل های صوتی خود را با انواع اپلیکشین های ضبط صدا از طریق تلفن همراه خود و با کیفیت بالا انجام دهید و به راحتی با نرم افزاهای موجود آن را ویرایش کنید[۳] (نیازی به استودیو صدا برداری یا رکوردرهای خبرنگاری حرفه ای نیست). برا مثال می توانید محتوای ارزشمند رادیو کارآفرینی را ملاحظه بفرمایید.
می توانید با دوربین تلفن همراه خود فایل های ویدئویی گوناگون را به وجود آورید. همچنین می توانید با ضبط تصویر صفحه دسکتاپ کامپیوتر خود، در حالی که انجام کاری را نمایش می دهید و بر روی آن توضیحات ارائه می دهید، فایل های ویدئویی با کیفیتی را تولید کنید [۴] (نیازی به استودیو فیلمبرداری با امکانات پیشرفته و هزینه های بالا نیست).
برای این مثال می توانید محتوای قسمت کتاب کار (معرفی کتاب های ارزشمند در حوزه کسب و کار) و یا محتوای آموزش انحصاری اعضای سایت با نام کارآفرینی کوانتومی را مشاهده بفرمایید.
چ) با انتشار مطلب در فرمت های مختلف می توان بازده یادگیری خوانندگان را بالا ببرید. در رابطه اثربخشی روش های مختلف یادگیری، نظری های با نام هرم یادگیری[۵] یا مثلث تجربه[۶] وجود دارد. این نظریه توسط پروفسور ادگار دیل[۷] از دانشگاه اوهایو[۸] مطرح و وضع شده است.
همواره در هنگام تولید و نشر محتوا به فکر جایگاه نمایش آن در موتورهای جستجو باشید. به این منظور بایستی که راهکارها و تکنیک های خاصی را در هنگام نگارش و ویرایش محتوا خود رعایت کنید تا محتوای شما بتواند با جستجوی کلیدواژه خاص توسط کاربران در رده های بالا نمایش داده شود.
انتخاب عنوان مناسب، استفاده صحیح از عناوین داخلی متن، ویرایش لینک مقاله، تعداد کلمات مناسب در یک مقاله، استفاده از فایل هایی با فرمت های مختلف مانند عکس ها و ویدئوها در یک مقاله، لینک دادن از صفحات مقالات مختلف سایتتان به یکدیگر، اندازه متناسب پاراگرافها و جملات، استفاده از کلیدواژه های مناسب در جاهای مناسب مقاله و… .
به طور کلی موضوع بهینه سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجو[۹] مبحث گسترده ای است که در مقالات دیگر مفصلاً درباره آن صحبت می کنم.
انتشار مقاله وبلاگ موفق برای کسب و کار و بازاریابی اینترنتی با ذکر منع و دادن لینک بلامانع است.
[۱] – رجوع کنید به مقاله استراتژی کسب و کار
[۲] – استراتژی چشمگیر بودن برای تمایز در کسب و کار در مقاله استراتژی کسب و کار
[۳] – یکی از نرم افزارهای خوب برای ویرایش فایل های صوتی Adobe Audition است.
[۴] – شما به راحتی با درست کردن یک فایل پاورپوینت و صحبت بر روی آن می توانید فایل ویدئویی آموزشی تولید کنید. یکی از بهترین نرم افزارها برای ضبط تصاویر صفحه دسکتاپ، ویرایش فایل ویدئویی و انتشار آن در فرمت های مختلف مناسب با وب، نرم افزار Camtasia Studio است.
[۵] – Cone of learning
[۶] – Cone of Experience
[۷] – Edgar Dale
[۸] – Ohio State University (OSU)
[۹] – Search Engine Optimization (SEO)