سطوح استراتژی در سازمان استراتژی سطح بنگاه استراتژی سطح واحدهای کسب و کار وظیفه­ ای استراتژی سطح عملیاتی | علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی کسب و کار

سطوح استراتژی در سازمان

سطوح استراتژی در سازمان

سلسله مراتب تصمیم گیری و تدوین استراتژی در سطوح مختلف امکان پذیر است. سطوح استراتژی در سازمان ها در حداقل سه سطح قابل تشخیص است:

استراتژی سطح بنگاه[۱]:

این سطح، مربوط به جهت گیری های کلی شرکت مادر یا صاحب سهام است. به هدف و محدوده فعالیت سازمان و اینکه چگونه باید در بخش های مختلف ارزش افزوده ایجاد شود، می ­پردازد. در این سطح، تصمیمات کلی در مورد سبد محصولات، بازارهای آینده، محدوده جغرافیایی، امکان تنوع محصولات و خدمات و غیره اتخاذ می­ شود. این سطح به انتظارات صاحبان، مدیران و ذینفعان اصلی سازمان می­ پردازد.

استراتژی سطح واحدهای کسب و کار (وظیفه­ ای[۲]):

این سطح از استراتژی در سطح واحدهای تابعه که مستقیماً در امر تولید و رقابت هستند، معنا دارد. یک واحد تجاری کسب و کار ، بخشی از سازمان است که برای محصولات یا خدمات آن، بازار متمایز و متفاوتی از سایر واحدهای تجاری وجود دارد.

این بدان معنا نیست که واحد تجاری الزاماً از لحاظ فیزیکی مجزا از سایر بخش های سازمان است. بلکه ممکن است، صرفاً براساس معیارهای مختلف (مانند سن مشتریان، جنسیت مشتریان، ناحیه جغرافیایی تحت پوشش و…)، یک واحد کسب و کار مجزا تلقی شده و استراتژی متمایزی را به آن نسبت داد.

این سطح در مورد تصمیماتی است، که نحوه حضور موفق در بازارهای خاص و نحوه رقابت را منعکس می ­نماید. در این سطح مشخص می ­شود چگونه می­ توان نسبت به رقبا مزیت رقابتی پیدا کرد. چه فرصتهای جدیدی در بازار وجود دارد. چه محصولات یا خدماتی بایستی در چه بازارهایی گسترش یابند که سازمان در دراز مدت به سود بالا یا رشد ارزش سهام برسد.

استراتژی های سطح عملیاتی:

سطح سوم استراتژی در سطح عملیاتی سازمان مستقر بوده و به این مسأله می­ پردازد که چگونه اجزاء، واحدها و افراد سازمان می­ توانند بطور مؤثر و کارا، استراتژیهای سطح بنگاه و سطح واحدهای تجاری را در قالب بسیج منابع فرآیندها و نیروی انسانی پیاده ­سازی و اجرا کنند.

از دیدگاه بهره وری در سطوح سازمانی باید گفت در سطوح استراتژی سازمانی و وظیفه­ ای کارایی بیشتر ملاک است اما در سطح عملیاتی باید علاوه بر کارایی به اثربخشی نیز توجه داشت.)

سطوح استراتژی در سازمان استراتژی سطح بنگاه استراتژی سطح واحدهای کسب و کار وظیفه­ ای استراتژی سطح عملیاتی | علی خادم الرضا مدرس و مشاور کارآفرینی کسب و کار

هرم سطوح استراتژی در سازمان


 همچنین در تعریفی دیگر سطوح مدیریت استراتژیک سازمان شامل سطح سازمان،  سطحی بخشی/ واحد تجاری استراتژیک/ کسب و کار و سطح وظیفه ­ای می­ باشد.

برگرفته از سند برنامه استراتژیک واحد تحقیق و توسعه سازمان اتکا

تهیه و تدوین: علی خادم الرضا

انتشار مطلب سطوح استراتژی در سازمان با ذکر منع بلامانع است.


[۱] – Cporporate Level

[۲] – Functional Level

خوب است که این مطالب را نیز مطالعه کنید :

اگر از این مطلب رضایت دارید آن را به اشتراک بگذارید

نظرات

نظری برای نوشته نیست

پاسخ دهید