ضرورت و اهمیت چابکی در کسب و کار | امروز سخت ترین زمان در طول تاریخ برای کارآفرینی و مدیریت کسب وکارهاست. همه می دانیم دنیای امروز دنیای تغییرات بسیار سریع، تغییرات غیر خطی، غیر قابل پیش بینی، غیر تکرار شونده و چند بعدی است. تغییر در هر حوزه بر بسیاری حوزه های دیگر نیز اثر می گذارد و این باعث می شود بیش از پیش انسانها نتوانند با الگوهای فکری و رفتاری گذشته در این محیط پر تلاطم زندگی کنند، کار کنند، کارآفرینی کنند و یا کسب و کارشان را مدیریت کنند. موفقیت در فضای کسب و کار امروزی مستلزم داشتن یک صفت بسیار مهم و حیاتی بنام چابکی در کسب و کار یا Agility است.
ویکیپدیا چابکی را اینطور تعریف می کند :
چابکی Agility یا چالاکی، یکی از قابلیت هایی است که در حیطه آمادگی حرکتی قرار دارد و فرد با توجه به سرعت و فرم بدن، جهت حرکت خود را، به صورت غیرارادی، با حفظ تعادل، سرعت و دقت زیاد، تغییر می دهد. چابکی با عوامل دیگر آمادگی جسمانی در ارتباط است و به قدرت، استقامت، سرعت، تعادل و مهارت بستگی دارد. چابکی، یکی از عوامل مؤثر در اجرای فعالیت های ورزشی است، که گاهی در انجام برخی مهارت های شغلی و روزمره نیز به کار می آید.
با کمی دقت مشاهده می کنید که تمامی اجزای این تعریف را می توان برای مدیریت در کسب و کار هم به کار برد؛ قدرت و فرم بدن می تواند مشابه شرایط سازمان و آشنایی با قوت ها و ضعف هایش در نظرگرفته شود. حرکت به صورت غیر ارادی می تواند با تصمیم گیری شهودی یا شم کسب و کار بر اثر تسلط بر آن در نظر گرفته شود، حفظ تعادل در محیط می تواند از طریق یادگیری از محیط (سازمان یادگیرنده) ، هوش کسب و کار و داشتن استراتژی تأمین شود و در نهایت حرکت که اساس و وجود هر سیستم (مکانیکی، فیزولوژی ، اجتماعی).
بنابراین چندین سال است که در ادبیات مدیریت مشخصه کلیدی به نام چالاگی یا چابکی مورد توجه قرار گرفته است. بر مبنای این مشخصه بسیاری از استراتژی ها، فرآیندها، راهکارها، برنامه ها، چارت ها و ساختارهای سازمانی، اصول مدیریت منابع انسانی، اقدامات بازاریابی و … تغییر کرده و با نگاه جدید تهیه ، تدوین و اجرا می شوند.
برنامه ریزی های استراتژیک خشک و غیر کارامد جای خود را به استراتژی سازی می دهند، سازمان ها کوچکتر می شوند، تیم های کار شبکه ای و جزیره ای جای چارت های خشک سازمانی را می گیرند، استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی کمک می کنند به سرعت نتیجه فعالیت های بازاریابی بررسی، ارزیابی و اصلاح شوند، فرآیندهای کسب و کار با استفاده از انواع و اقسام نرم افزار و بستر اینترنت کاهش یافته و سرعت اجرای اقدامات افزایش یافته است. همه اینها مرهون کاربست مفهوم چابکی در کسب و کار است.
اگر در گذشته بزرگی معیار موفقیت کسب و کارها بود ( جنرال موتورز، جنرال الکتریک، کفش ملی، ایران ناسیونال و … ) امروز سرعت و چابکی معیار اصلی موفقیت در کسب و کارهاست ( نگاه کنید به لیست گسترده استارتاپ های موفق )
مهمترین مزیت چابکی در کسب و کار توانایی همگام شدن با تغییرات سریع محیط بیرون است. به این ترتیب کسب و کار شما نه تنها قربانی تغییرات نمی شود، بلکه می تواند از فرصت های متعدد ایجاد شده توسط این تغییرات بهترین استفاده را ببرد.
چالاکی باعث می شود بتوانید به سرعت از محیط بیاموزید و دائماً کسب و کار و تمام جنبه های آن مانند برنامه ها، اقدامات، فرآیندها و … را اصلاح کنید. بنابراین چالاکی در زمان مشخص می تواند یکی از مولفه های هوش کسب و کار باشد.
چابکی باعث می شود بتوانید سریع تر روند های بازار را تشخیص دهید، خواست مشتریان را پیدا کنید و بهتر به آنها پاسخ دهید.
چابکی کمک می کند بتوانید محصولات کارآمدتر، دقیق تر، متناسب تر را سریع تر برای مشتریان خود فراهم کنید.
چابکی کمک می کند بتوانید مزیت رقاتبی برای خود خلق کنید و به این ترتیب رضایت مشتریان را بدست بیاورید
چابکی کمک می کند در رقابت از رقیبان خود به راحتی بیشتر پیشی بگیرید.
امرزوه چابکی خودش می تواند یک استراتژی برای کسب و کار و سازمان شما باشد.
در سال ۲۰۰۱ ، هفده نفر از راهبران فکری و از بزرگترین مدیران شرکت های تولید نرم افزاری، بیانیه ای با عنوان بیانه چابکی منتشر کردند. بیانیه چابکی ۴ ارزش کلیدی و ۱۲ اصل دارد.
در این بیانیه توسعه نرم افزار چابک آمده است:
ما با توسعه نرم افزار و کمک به دیگران در انجام آن، در حال کشف راه های بهتری برای توسعه نرم افزار هستیم.
راه های دست یابی به ارزش از دید ما عبارتند از :
- افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزارها
- نرم افزار کارکننده بالاتر از مستندات جامع
- مشارکت مشتری در انجام کار بالاتر از قرارداد کار
- پاسخگویی به تغییرات بالاتر از پیروی یک طرح
با وجود اینکه موارد سمت چپ نیز ارزشمند هستند ولی ما برای موارد سمت راست ارزش بیشتری قائل هستیم .
همانطور که مشاهده می کنید منشأ این چهار ارزش و ۱۲ اصل چابکی از صنعت کامپیوتر و توسعه نرم افزار است. اما به راحتی قابل تشخیص است که می توان این اصول و ارزش ها را در تمامی صنعت ها و کسب و کارهای امروز به کار برد.
برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به کتاب کارآفرینی کماندویی رجوع کنید.
همچنین می توانید رادیو کارآفرینی را در کست باکس دنبال کنید.
دوست عزیز، نظر شما در مورد محتوای این مقاله چیست؟
اگر ایده ای در این زمینه دارید حتما بیان کنید.
خوشحال می شویم نقطه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
انتشار مطلب ” چابکی در کسب و کار ” با ذکر نام و لینک به منبع بلامانع است.