شاخص های مدیریت استراتژیک شامل تجزیه و تحلیل، حیطه برنامه ریزی، انعطاف پذیری، افق زمانی و نگرش های کنترلی هستند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.
تجزیه و تحلیل به یادگیری درباره رویدادها و روندهای محیطی سازمان اشاره دارد و بیشتر یک فعالیت مدیریتی محسوب می شود. تجزیه و تحلیل، اطلاعات لازم درباره رویدادهای مربوط به محیط خارجی را تأمین کرده و نبود اطمینان را کاهش می دهد.
انعطافپذیری به قابلیت برنامه راهبردی شرکت برای ایجاد تغییرهای متناسب با فرصت ها / تهدیدهای محیطی اشاره دارد؛ به نحوی که شرکت ها در محیط های پیچیده، با استقرار نظام های برنامه ریزی منعطف، عملکرد خود را بهینه می کنند.
افق برنامه ریزی یک شرکت به طول دوره زمانی اشاره دارد که تصمیم گیرندگان در برنامه ریزی خود در نظر می گیرند. حیطه برنامه ریزی به میزان مشارکت کارکنان در فعالیت های برنامه ریزی راهبردی شرکت اشاره دارد.
مشارکت بالای کارکنان در برنامه ریزی، نزدیک ترین افراد به مشتریان (و یا جریان های بیرونی) را در فرایند برنامه ریزی درگیر می کند که این امر می تواند به تشخیص فرصت ها کمک کند. افزون بر این، حیطه وسیع برنامه ریزی به مشارکت فعال مدیران عملیاتی و میانی در فرایند برنامه ریزی مشروعیت می بخشد؛
این گونه، ایده های خوب این مدیران، نادیده گرفته نمی شود. دلیل دیگر این که، حیطه وسیع برنامه ریزی تنوع نقطه نظرها را در تدوین برنامه راهبردی افزایش می دهد. کنترل: هدف نظام های کنترلی، اطمینان از دستیابی شرکت به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت از پیش تعیین شده است. کنترل های راهبردی بر دستیابی به راهبردها و اهداف شرکت تأکید می کند. این گونه کنترل ها خلاقیت را تشویق می کنند و فرصت لازم را با نوآوری فراهم می کنند.
فایده های بالقوه مدیریت استراتژیک بسیار قابل توجه است، گرچه در بسیاری از موارد سازمان ها به دلیل عدم تشخیص محدودیت های فراگرد یا دام های ناشی از بی اطلاعی، قادر نیستند این منافع را به حداکثر برسانند. محدودیت ها و دام های زیر امکان خطا در فراگرد استراتژیک را مورد تاکید قرار می دهند :
برگرفته از سند برنامه استراتژیک واحد تحقیق و توسعه سازمان اتکا
تهیه و تدوین: علی خادم الرضا
انتشار مطلب ” شاخص های مدیریت استراتژیک | محدودیت های مدیریت استراتژیک ” با ذکر منع بلامانع است.
در ویدئو قسمت اول به تعریف کسب و کار، سیستم و طبقه بندی سیستم ها، سیستم کسب و کار و ضرورت وجود استراتژی از این منظر پرداخته می شود.
در ویدئو قسمت دوم به معرفی سازمان به عنوان پدیده ای اجتماعی، مدیریت و تعریف استراتژی از جنبه های گوناگون پرداخته می شود.
در ویدئو قسمت سوم به تعریف استراتژی از نگاه هنری مینتزبرگ می پردازم و ۵P استراتژی او را تشریح می کنم. همچنین استراتژی های نیت شده، استراتژی های تدبیر شده، استراتژی های ظهوری و استراتژی های تحقق یافته معرفی می شوند.
در ویدئو قسمت چهارم از درس مدیریت استراتژیک، در ادامه مباحث مربوط به توضیح و تبیین و تعریف استراتژی، یک تعریف جامع و مانع از استراتژی ارائه می شود و ارکان این تعریف (منابع، فرصت ها، گلوگاه ها، مزیت رقابتی، تمایز، الگو فرهنگ رفتار و … ) هر کدام توضیح داده می شوند.
دوست عزیز شما می توانید در کنار مطالعه مقالات کارآفرینی و کسب و کار در وبسایت علی خادم الرضا، مقالات متعدد تخصصی با موضوعات برنامه ریزی ، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ، تفکر استراتژیک ، استراتژی سازی و سایر موضوعات مرتبط با مبحث استراتژی را مطالعه کنید.
4 Comments
سلام اقای خادم الرضا
تشکر بابت مطالب مفید و دسته بندی شده
از مطالب سایت شما جهت نوشتن کتاب در زمینه مدیریت استراتژیک ، با ذکر منبع ، استفاده کردم
تشکر فراوان
سلام و احترام خدمت شما.
باعث خوشحالی هست. ان شاء الله همیشه موفق و پیروز باشید.
سلام وقت شما بخیر قسمت های ۳ به بعد مدیریت استراتژی اپلود نشده؟
سلام خدمت شما جناب نظری.
خیر. محتوا مربوط به کلاس درس مدیریت استراتژیک هست و در وبلاگ به صورت کامل منتشر نمیشود.
موفق و پیروز باشید