عوامل زیر را می توان جزء مهمترین عوامل کلیدی موفقیت مدل های تدوین استراتژی قلمداد کرد.
مدل مناسب مدیریت استراتژیک باید تمام اجزای یک مدل جامع را داشته باشد. بطوریکه این اجزا، روابط منطقی با یکدیگر داشته باشند.
هر مدل استراتژی بر مبنای یک سری پیش فرض استوار است. برخورداری از پیش فرض های درست از عوامل موفقیت مدل های تدوین و اجرای استراتژی محسوب می شود.
به گفته مایکل پورتر یکی از علل اساسی شکست برنامه های استراتژیک این است که در تدوین برنامه ها به قابلیت اجرای آنها توجه نمی شود. مدل مناسب شامل عناصری است که قابلیت اجرای استراتژی را فراهم می سازد. شرایط فرهنگی و زیرساخت ها نیز در موفقیت مدل های استراتژی نقش منحصر به فردی دارد.
همچنین بررسی ها نشان می دهد، موارد دنباله می توانند از جمله عوامل موفقیت مدل های استراتژی (با تأکید خاص بر شرکتهای داخل کشور) قلمداد شود:
برای موفقیت، باید گلوگاه های اصلی دستیابی به اهداف را شناخت و راهکار جهت رفع آنها ارائه داد. تشخیص غلط گلوگاه، استراتژی را منحرف خواهد ساخت. با استفاده از ابزارهای مناسب می توان گلوگاه های دستیابی به مأموریت چشم انداز را شناسایی کرد.
تعالی ریشه در مفاهیم مدیریت کیفیت فراگیر دارد. مدل های سرآمدی (تعالی)، الگویی از سازمان را ارائه می کنند که در ایده و عمل، سرآمد سازمان های دیگر بوده و نشان می دهد در فضای رقابتی برای رشد، ماندگاری و برتری، چگونه باید عمل کرد.
علیرغم این که استراتژی، جهت بلندمدت سازمان را شفاف می کند، نباید این نکته را از نظر دور داشت که باورها و ارزش های مدیران ارشد نقش تعیین کننده ای در تعیین استراتژی ها خواهد داشت. اجرای استراتژی مقدور نخواهد شد، مگر آن که مدیران ارشد بر اجرای آن راسخ بوده و حمایت عملی نشان دهند. «استراتژی لباسی است که برای سازمان دوخته می شود، اما به تن مدیر ارشد آن پرو می شود». برنامه استراتژیک باید با نظام فکری مدیر ارشد، همخوانی داشته باشد.
سازمان ها نیز مانند موجودات زنده دارای منحنی عمر یا سیکل هستند. در هر مرحله با مشکلات خاص آن دوره مواجه شده و در مراحل انتقال بین دوره ها نیز با مشکلات از نوع انتقالی روبرو می گردند. شناسایی محل سازمان بروی منحنی دوره عمر در تدوین استراتژی اثربخش، اهمیت دارد. استراتژی هر سازمان به عنوان طرح جامع نیل به اهداف، الگوی تصمیم های سازمانی است.
به اعتقاد صاحب نظران «آنچه را نتوان سنجش کرد نمی توان مدیریت کرد». یکی از عوامل کلیدی موفقیت مدل های استراتژی این است که به تسهیل مکانیزم پیاده سازی استراتژی ها توجه شده باشد. از طرفی مکانیزم سنجش باید استراتژیک بوده و متغیرهای استراتژیک را سنجش کند.
تأکید شده که سازمان های موفق، استراتژی های خود را با شناسایی ذینفعان و از طریق توجه متوازن به همه آنها تدوین می کنند. در مدل مناسب استراتژی به مشتری، کارکنان، سهام داران و جامعه به عنوان ذینفعان کلیدی توجه می شود. این مهم از طریق آنالیز ذینفعان و شناسایی تمایلات و انتظارات آنها محقق می شود. از طرفی توجه به ریسک ذینفعان به عنوان عامل کلیدی موفقیت مدل های استراتژی معرفی شده است.
این عامل کماکان یکی از عوامل موفقیت مدل های استراتژی محسوب می شود. بسیاری از مدل های استراتژی برای شرایط خاص تدوین شده و بدون اصلاحات و متناسب سازی آن با شرایط داخلی نمی توان نسبت به استفاده از آن مبادرت ورزید (سیروس، ۱۳۹۰، ۲۱-۲۷).
برگرفته از سند برنامه استراتژیک واحد تحقیق و توسعه سازمان اتکا
تهیه و تدوین: علی خادم الرضا
انتشار مطلب ” عوامل کلیدی موفقیت یا عوامل بحرانی موفقیت مدل های تدوین استراتژی ” با ذکر مبنع بلامانع است.