پادکست چیست ؟ لیست بهترین پادکست های فارسی
حتما امروزه اسم پادکست را بارها و بارها می شنوید و ممکن است افرادی را بشناسید که به صورت مرتب از طریق وبسایتها یا سرویس های اشتراک به پادکست ها گوش می دهند. در این مقاله به معرفی بهترین اپیزودها از بهترین پادکست های فارسی ( نظر شخصی ) می پردازم. اما در همین ابتدا خوب است با پادکست آشنایی پیدا کنیم. بدانیم که پادکست چیست ؟ چه مزیتهایی برای شنوندگان و چه مزیتهایی برای کسب و کارها دارد؟
پادکست چیست؟
ظهور پادکست Podcast را می توانیم مرهون اپل بدانیم. وقتی که با دستگاه های آی پاد خود iPod موسیقی را از مرزهای سنتی و انحصاری در آورد و کمک کرد هر شخص در هر زمان بتواند به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهد. جمله جالب استیو جابز را به یاد داریم که به بهترین شکل ممکن پیام بازاریابی و مزیت رقابتی آی پاد را برای عموم مردم بازگو کرد،
۱۰۰۰ آهنگ در جیبتان دارید.
بنابراین بعد از ایجاد طبقه جدید موفق محصول و خلق تمایز و محبوبیت بی نظری آی پاد (مانند تمام محصولات اپل از ابتدای قرن حاضر) این کلمه هم به یک اسم عام تبدیل شد ( مانند دیوترم، ریکا، کلینکس، گوگل و …) که نام آن مترادف شد با شنیدن در همه جا و در حال حرکت.
در نهایت هم کلمه پادکست با ترکیب دو کلمه Pod از iPod و cast از کلمه Broadcasting به معنی انتشار و پخش کردن محتوا خلق شده است. به طور کلی پادکست ها فایل های صوتی دیجیتالی هستند که بر روی سرور یا فضایی در اینترنت ذخیره می شوند و از طریق رسانه های گوناگون مانند وبسایتها، پلتفورم های اشتراک فایل صوتی و پادکست، اپلیکیشن های مخصوص و یا حتی شبکه های پیام رسانی مانند تلگرام قابل شنیدن هستند.
به بیان راحت تر، پادکست همانند همان رادیو آشنای خودمان است، اما با این تفاوت ها:
- تولید ، تدوین و توزیع کننده محتوا، بر خلاف رادیوها، یک سازمان یا یک شبکه رسمی است، می تواند هر شخصی باشد.
- برخلاف رادیو که نگاهی از بالا به پایین و یک طرفه دارد (نگاه مدرنیستی به جامعه)، پادکستها نماد تکثر و تنوع سلائق هستند (جامعه پست مدرنیستی). امروزه هر شخصی اگر فکر می کند حرف جالبی برای گفتن دارد می تواند با ابزار های ساده تولید محتوا، صدای خود را به گوش دیگران برساند و از این طریق جایگاه و دنباله رو هایی داشته باشد.
- برخلاف رادیو که زمان پخش هر برنامه و تکرار آن مشخص است، پادکست های محدودیت زمانی برای شنیده شدن ندارند و هر بعد از اینکه اولین بار ارائه می شوند، برای همیشه قابل دانلود و یا شنیده شدن آنلاین هستند.
- بر خلاف رادیو که اشخاص شنونده قدرت دخالت در برنامه پخش و گوش دادن محتوا مورد علاقه خود را ندارد، شما می توانید هر پادکستی را که دلتان می خواهد انتخاب کرده و در هر زمانی که دوست دارید به آن گوش دهید.
- تولید کنندگان محتوای پادکست معمولاً در حوزه تخصصی و مورد علاقه خود آن ها را منتشر می کنند. بنابراین معمولاً هر شخص یا گروه سازنده پادکست در یک یا نهایتاً چند حوزه نزدیک به هم در حال خلق پادکست ها هستند.
- بر خلاف لحن عمومی برنامه های رادیویی که رسمی هستند، لحن پادکست های صمیمی تر، امروزی تر و جذاب تر هستند و مخاطبان جوان می توانند به راحتی با آنها ارتباط بر قرار کنند.
- بر خلاف برنامه های رادیویی که سعی می کنند قسمت بزرگتری از عموم جامعه را راضی کنند ( استراتژی همه چیز برای همه کس ) و برای همین برنامه هایی با محتوای ضعیف و عوامانه تولید می کنند ( یاد سلام و احوال پرسی های لوس گویندگان رادیو افتادم !! )، پادکست ها معمولاٌ بازارهای هدف تخصصی ( Niche Market ) خود را خلق می کنند، چرا که محتوای تخصصی تر، به روز تر و جذابتر ارائه می دهند. به همین منظور ارزش بالاتری برای شنیده شدن و تبلیغات دارند.
مزیت های شنیدن پادکست
- شنیدن پادکست یکی از بهترین روش های استفاده بهینه از زمان های مرده است. زمانهایی که مجبور هستید در فضاهایی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی سپری کنید و یا حتی منتظر کسی هستید. در این زمانها می توانید به جای توجه به نماهای زشت ساختمانها، رانندگی تاسف بار هم میهنان، تحلیل های عمیق و چند لایه هموطنان درباره همه چیز (they are master minds of theory of everything!)، صدای ترافیک و … ذهن خود را با محتوای ارزشمند تغذیه کنید.
- شنیدن پادکست در هنگام انجام کارهای یدی که نیاز به تفکر ندارند. هر شخصی روزانه کارهای سطح پایینی ولی اجباری را باید انجام دهد که انجام دادنش مزیتی خلق نمی کند، اما انجام ندادنش فاجعه به بار می آورد. مانند ظرف شستن، نظافت خانه، خرید و … ، یا حتی رانندگی. این کارها نیازی به توجه آگاهانه ندارند و ضمیر ناخودآگاه به بهترین وجه مسئول انجام کارهای عادتی و تکراری است. بنابراین ذهن اشخاص عموماً در حین انجام این کارها در جاهای مختلف سیر می کند. در نتیجه شنیدن پادکست در این زمان ها از نگاه مدیریت بهرهوری، چندکاری یا Multitasking به حساب نمی آید که موجب پایین آمدن بهرهوری شود. بلکه می تواند سپری کردن زمان اجباری انجام این کارها را رضایت بخش تر کند.
- پادکست ها به ویژه برای کسانی که زندگی پر مشغله ای دارند و فرصت یادگیری پیدا نمی کنند خیلی به درد می خورند، چرا که چکیده بهترین آموزش ها و ایده های الهام بخش مهمانان شناخته شده را در قالبی گیرا در اختیار شنونده قرار می دهند. اگر برایتان سخت است که برای رشد و توسعه فردی خود وقت بگذارید، به کمک پادکستها به راحتی می توانید خودتان را پیرامون موضوعات مورد علاقه تان به روز نگه دارید.
- بر اساس نظریه مثلت یادگیری دکتر ادگار دیل، برای مطالعه (study) یک مطلب به منظور یادگیری (learning)، شنیدن آن مطلب (Listening) حداقل دو برابر مفیدتر و ارزشمندتر از خواندن (Reading) آن مطلب خواهد بود.
- جدا از بحث سرگرمی و وقت گذرانی، شما تقریبا بدون هزینه کردن برای آموزش خود می توانید به محتوا قابل قبولی دسترسی داشته باشید و مطالب به روز را مطالعه کنید. طبق اثر مرکب این مطالعه منظم و روزانه می تواند نتایج خارق العاده ای در کار و زندگی شما ایجاد کند.
- پادکست و فایلهای صوتی از محبوب ترین انواع محتوا هستند و می توانند به راحتی در چارچوب استراتژی بازاریابی محتوا و بازاریابی درون گرا برای کسب و کارها ایفا نقش کنند و اثربخش باشند. چرا که اشخاصی که به شنیدن پادکست مورد نظر علاقه دارند آن را پیدا می کنند و می شنوند. پادکست ها به شنوندگان قدرت انتخاب می دهند و در نتیجه کاربرهای ارزشمند و هدفمند را برای کسب و کار شما چذب می کنند.
- به موجب محبوبیت پادکست ها و وفاداری شنوندگان آن، این نوع محتوا از بهترین و اثربخشترین بسترهای جذب تبلیغات و رپورتاژ آگهی هستند. به طوری که بر خلاف تبلیغات تهاجمی سنتی (مانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، اس ام اس، پاپ آپ و …) که اکثر آنها بی اثر و آزار دهنده هستند، در تبلیغات پادکستی و اسپانسری کسب و کارها می توانند مطمئن باشند که آگهی آنها در شنونده حس دافعه ایجاد نمی کند و احتمالاً نرخ تبدیل بالایی نیز خواهد داشت.
- تولید محتوا پادکست بسیار راحت تر از انواع دیگر محتوا مانند فایل های ویدئویی، متن، مقاله، کتاب و … است. به عنوان شخصی که نویسنده و صاحب امتیاز ۱۸ کتاب هستم، می دانم که دردسرهای تولید کتاب در بازار کشور چقدر فراوان است. پیدا کردن ناشر حرفه ای، گرفتن انواع مجوز ها، پرداخت هزینه های سرسام آور کاغذ تازه اگر پیدا شود! فروش کتاب به جماعتی که با سرانه مطالعه ۲ دقیقه افتخار بشریت هستند و … . اما شما می توانید به راحتی با یک گوشی موبایل یا اگر حرفه ای تر هستید رکوردهای خبرنگاری یا هدفون و کامپیوتر محتوا مورد نظر خود را تقریبا بدون هزینه و فوت زمان تولید کنید و با استفاده از اینترنت به دسترس مخاطبان بیشتری برسانید.
به موجب همین دلایل من هم پادکست رادیو کارآفرینی را ارائه می دهم تا اشخاص بیشتری بتوانند یا تجربیات ارزشمند کارآفرینان و اساتید کارآفرینی به رایگان آشنا شوند. می توانید با کلیک بر روی لینک تمام اپیزودهای پادکست رادیو کارآفرینی را مشاهده کنید و بشنوید.
امیدوارم بتوانید به شنیدن پادکست های خوب از زمانتان به بهترین وجه استفاده کنید، مطالب ارزشمند یاد بگیرید، سرگرم باشید و لذت ببرید. در ادامه لیست بهترین اپیزودها از بهترین پادکست های فارسی ( البته نظر شخصی است ) برای برای شما ارائه می دهم.
هر بار که پادکست جالبی بشنوم آن را در اینجا اضافه میکنم. بنابراین این فهرست دائماً به روز می شود. از این رو می توانید این صفحه را بوکمارک کنید یا هر چند وقت یک بار دوباره به آن مراجعه کنید تا از قسمت های جدید با خبر شوید.
این فهرست به ترتیب اولویت یا دسته بندی خاصی نیست و تقریباً هر زمانی که اپیزود جالبی بشنوم در ادامه فهرست اضافه می کنم.
برای شنیدن هر پادکست روی عنوان آن کلیک کنید و مستقیماً وارد صفحه خود پادکست شوید.
فهرست بهترین پادکست های فارسی
“پادکست رواق با رویکردی روانشناختی به اگزیستانسیالیسم میپردازد و سادهتر از اسمش، ریشهی بسیاری از احساسات عمیق آدمی رو واکاوی میکنه، غمها، ترسها، آرزوها.
هدف رواق کشفِ فردیِ مخاطبان از ابعادِ زیستِ اصیل و من با تکیه بر آثار اروین یالوم، در این مکاشفه همراه شما هستم.”
یونگنگار به توضیح و تشریح روانشناسی تحلیلی میپردازد. روانشناسی تحلیلی یکی از مهمترین مکاتب روانشناسی است که توسط روانکاو برجسته سوئیسی فقید کارل گوستاو یونگ پایهگذاری شده است. یونگ از بزرگترین روانشناسان تاریخ بود که نظریات بسیاری را تدوین کرد و هر کدام از این نظریات پایه و اساس نظریات روانشناسی یک قرن اخیر شدند.
پادکست رادیو راه به همت مجتبی شکوری و همکاران وی تولید و منتشر می شود. قسمت های اول رادیو راه با نشر صوتی برنامه کتاب باز با حضور مجتبی شکوری هستند و بعد از آن رادیو راه هویت مستقل خود را با همان حال و هوای محتوایی ترسیم می کند.
پادکست کتاب باز، بازنشر صوتی برنامه کتاب باز است که با اجرای سروش صحبت از شبکه نسیم پخش می شود. این برنامه موضوعات مختلف آموزشی از جمله شعر، ادبیات، فلسفه، هنر، سینما و کتاب را در بر می گیرد شنیدن بسیاری از قسمت های آن لذت بخش است.
اولین اپیزود از پادکست چنلبی با روایت ماجراهای واقعی، تابستان ۱۳۹۴ شروع شد: ابتدا با نام کانال بی و کمک ناملیک و کم کم با مفصلتر شدن محتوا و کار اجرایی، یک تیم چند نفره.
چنلبی، از اردیبهشت ۹۷ پادکست جدیدی را هم به نام بیپلاس تولید میکند که تعریف خلاصهی کتابهای غیرداستانی است. از بعد از انتشار بیپلاس، ما را به پاکدستهای چنلبی میشناسند. بهتر، خودمان هم همین طور خواستیم.
بی پلاس پادکست یکی از اولین پادکست های فارسی است و سهم بزرگی در توسعه پادکست فارسی داشته است. در معرفی سایت نوشته شده
“ما دنبال بیشتر یاد گرفتنیم. در پادکست بیپلاس از کتابهای غیرداستانیای که میخوانیم حرف میزنیم و از ایده و حرفهای اصلی نویسنده می گیم و کسانی رو که کنجکاو می شن دعوت میکنیم به خوندن کتاب و بیشتر یاد گرفتن.”
اکثر اپیزودهای این پادکست بسیار جالب و شنیدنی هستند. همچنین مدتهاست که کانال یوتوب بی پلاس هم فعال است و محتوای بسیار جالب و آموزنده و متنوعی را منتشر می کند
پادکست دایجست فعالیت خود را در آذرماه ۱۳۹۶ با هدف «توضیح دادنِ مسائل نسبتاً پیچیدهی دنیای اطراف ما، به زبان ساده» شروع کرد. نام پادکست از واژهی انگلیسی «Digest» گرفته شدهاست که بهمعنای «هضم کردن» است. با الهام از این مفهوم، پادکست دایجست سعی دارد از میان موضوعات و پدیدههای موجود در دنیای ما، آنهایی را که ژرفای معنایی قابل توجهی داشته و کمتر برای عموم جامعه درک شدهاند، با زبانی ساده برای مخاطبان خود رمزگشایی یا به اصطلاح هضم کرده و به سمع آنها برساند.
این پادکست روایت و تحلیل خوبی از موضوع
طرح واره درمانی ارائه می دهد. پایه اصلی کار این پادکست کتاب جفری یانگ است اما در هر اپیزود نکات تحلیلی و تکمیلی دیگری به موضوع اصلی افزوده می شود. شنیدن این پادکست چه برای کسانی که با موضوع طرح واره درمانی آشنایی ندارند و چه اشخاصی که در این چارچوب مطالعه و یا حتی جلسات درمانی دارند می تواند بسیار مفید باشد.
پرگار برنامهای تلویزیونی با اجرای داریوش کریمی است و در آن مهمانان برنامه به بعضی از پرسشهای چالشی و بحثبرانگیز جامعه امروز پاسخ میدهند.
این پادکست به شرح آرا و اندیشه های دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در برنامه تلویزیونی معرفت می پردازد.
.
دغدغه ایران، پادکست معرفی کتاب، تحلیل اجتماعی و روایت صوتی نوشتارهای محمد فاضلی است. محمد فاضلی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کانال دغدغه ایران در تلگرام است. این پادکست درباره مسائل، راهکارهای توسعه ایران است و دوشنبه هر هفته منتشر میشود
.
.
مدرسه کارکست پادکستی هست که در آن محمدهادی شیرانی، به همراه تیم کارکست به سراغ محتواهای آموزشی موجود برای شروع استارتاپ می روند و از این محتوای آموزشی مرحله به مرحله جلو می رود.
.
محمدرضا شعبانعلی مدرس و عامل خوش نام و مطرح در حوزه های مذاکره و کسب و کار است.
.
این پادکست دکتر ایمان فانی است و محتوایی تولید می کند که به سرعت قابل پیاده کردن در کسب و کار و زندگی روزمره است و تلاش می کند و به زندگی معنا و زیبایی ببخشد.
.
این پادکست موضوعات درباره موضوعات متنوع و جنبه های گوناگون کسب و کار صحبت می کند و با همکاری اساتید و مهمانان این موسسه تولید می شود.
.
پادکست پاپیروس: خلاصه ساده کتابهای کسب و کار
.
پادکست پرسه محصول تلاش عباس سیدین است. در پرسه، او از کنجکاویها، گشتوگذارها و پرسههایش لابلای کتابها میگوید
ایشان متخصص در زمینه “تحلیل رفتار متقابل” دوره دیده انجمن بینالمللی تحلیل رفتار متقابل (ITAA) کارشناس برنامه های تلویزیونی “حال خوب”، “اردیبهشت” و “طلوع” کارشناس برنامه های رادیویی و هستند و صحبتهای ارزشمندی درباره تعالی و کیفیت زندگی سالم ارائه می دهند
.
این پادکست موضوعات متنوع روانشناسی را از روانشناسان گوناگون منتشر می کند.
.
در استرینگ کست از زمین، فضا و انسان داستان گفته می شود. هر قسمت داستانی واقعی درباره اتفاقی علمی است که جهان ما رو به نحوی تغییر داده و باعث کشف دروازههای جدید بر روی انسانها شده است.
.
در این پادکست مثنوی را بیت به بیت گوش کنیم و پیام مولانا با زبان ساده دریابیم.
.
.
در توضیحات این پادکست آمده ” جایی برای شنیدنِ دربارهی کتابها. بارها پیش اومده که دلمون میخواد بشینیم یه گوشهی دنج و ساکت و بدون دغدغه کتابی که دوست داریم رو بخونیم، اما یا وقتشو نداریم یا اون گوشه دنج و خلوت رو پیدا نمیکنیم. خیلی وقتا هم پیش اومده که یه کتاب رو دیدیم و به نظرمون جالب اومده اما نه نویسندهاش رو می شناختیم نه مترجمشو و شک داشتیم بخونیمش یا نه. من سعی کردم با راه انداختن این پادکست یه کمی به این خواسته پاسخ بدم.”
.
این پادکست به خوبی تاریخ تکامل انسان را تعریف می کند.
«جایی برای فکر کردن» این پادکست درباره موضوعات متنوعی با محور یادگیری و تعالی و توسعه صحبت می کند.
.
پادکست انسانک تاملی است در تجربیات زیسته و زندگی جاری به روایت حسام ایپکچی.
پادکست رادیو کارآفرینی از زمستان ۱۳۹۵ منتشر می شود و دو محور اصلی را در بر می گیرد. نخست صحبت های علی خادم الرضا با کارآفرینان موفق و اساتید کارآفرینی کشور. دوم آموزشی های علی خادم الرضا در حوزه های آموزشی مرتبط با کارآفرینی و مدیریت کسب و کار مانند؛ کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار جدید، مدیریت کارآفرینانه، مدیریت و توسعه کسب و کار کوچک و متوسط، مدیریت بازاریابی، بازاریابی اینترنتی، مدیریت استراتژیک، تفکر استراتژیک، استراتژی کارآفرینانه، شناخت و تحلیل محیط کسب و کار، مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، یادگیری و توسعه شخصی و …
فهرست منتخب پادکست های فارسی، یک فهرست شخصی و متناسب با سلیقه من و البته زمان من بوده که موفق به شنیدنشان شده ام. از نظر شما بهترین پادکست های فارسی کدام هستند؟ لطفا در قسمت کامنتها معرفی کنید تا همه با آنها آشنا بشویم.
6 Comments
من بعد از معرفی شما پادکست چنل بی رو گوش کردم. عاشقش شدم. ممنون که منو با دنیای پادکست اشنا کردین. لطفا بازم پادکست معرفی کنین ممنون
سلام. زنده باشید. خوشحالم که مورد توجهتون واقع شده. حتما. موفق و پیروز باشید.
سپاس از مطالب عالی و کاربردی ،مانا باشید
زنده باشید.
ممنون عالی بود 🌹
خواهش می کنم. سلامت باشید.